Jump to content

Risico's van prop in autoband

Recommended Posts

Posted

Beste,

heb vandaag een prop in me band laten schieten, zat namelijk een schroef in,

de band was 4 maanden oud, beetje zonde om een nieuw eronder te gooien, nu zei de de bandenman, op eigen risico, hoe groot zijn de risico's precies?

mvgr,

Barry

Posted

Nou, om eerlijk te zijn heb ik met een prop in mijn band van mijn (destijds) Hyundai Tucson zo'n 12.000 km gereden, voordat ik hem heb ingeruild. Ook gewoon met snelheden boven de 150 km/uur. Geen enkel probleem.

Volgens het bandenbedrijf was het geen enkel probleem om er mee te blijven rijden. Dat heb ik ook ter harte genomen. Ik was het ook gewoon helemaal vergeten dat de band bewerkt was met zo'n rubberen prop. Je hebt er op d'n duur ook geen erg in.

Posted (edited)
Beste,

heb vandaag een prop in me band laten schieten, zat namelijk een schroef in,

de band was 4 maanden oud, beetje zonde om een nieuw eronder te gooien, nu zei de de bandenman, op eigen risico, hoe groot zijn de risico's precies?

mvgr,

Barry

Ik heb het bij een vorige auto (Toyota) in beide achterbanden gehad (niet tegelijk) en gewoon de banden 'op'gereden zonder extra lekkage.

Die prop is overigens een soort kit die uithardt en aan het rubber vastkleeft.

Edited by OutOfFocus
Posted

Er is extra risico als je een prop laat schieten in de randen van het loopvlak. Daar is de band zwakker omdat daar geen bewapening zit. Met een prop in de band moet je zorgen dat de bandenspanning gewoon netjes op pijl blijft. Gewoon eens in de twee weken na het tanken even met het slangetje om de auto lopen. Goed voor het verbruik en de slijtage, en je zorgt ervoor dat de prop er door de druk in blijft zitten ;) Het enige risico dat je loopt is dat de prop niet goed blijft zitten en dat de band daardoor langzaam leegloopt.

Posted (edited)

Gevaar van een prop is dat deze meestal erin gepropt worden zonder de band te demonteren. Je mag dit dus alleen doen als je zeker bent dat je niet op je lege band heb gereden. Heb je dit wel gedaan, is er grote kans dat het karkas van de band van binnen kapot gereden is en zal de band dus eerst gedemonteerd moeten worden om te zien of er niets beschadigd is.

Edited by Leon
Posted
Er is extra risico als je een prop laat schieten in de randen van het loopvlak. Daar is de band zwakker omdat daar geen bewapening zit.

Dat is iets wat toch nooit gedaan wordt ?

Bij een lek aan de rand van het loopvlak wordt de band 'gevulcaniseerd'.

Het lek wordt onder druk en hitte terug gedicht.