Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Cruise Control i.c.m. Automaat

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik vind de cruise control op mijn automaat erg onrustig. Vanaf een 120km/h op de cruise, schakelt de automaat al vrij snel even 1 of 2 versnellingen terug bij een lichte stijging van de weg of een zuchtje tegenwind.

Vanaf een 140km/h eigenlijk onbruikbaar. En dit terwijl ik zonder cruise control de snelheid wel netjes op peil kan houden zonder dat de automaat terugschakelt en dit toch zeker tot minstens 160km/h. Blijft dan gewoon netjes in de zesde versnelling.

Meer mensen die dit ervaren?

Zou dit een instelling kunnen zijn? Is er bij KIA Nederland of hoger in de organisatie een ingang om specifieke "wensen" of "kleine bugjes" in de auto-aansturing of in de navigatie aan te melden?

Marcel

Geplaatst (aangepast)

Kijk eens bij een discussie die ik gisteren heb opgestart: 'eco-stand in relatie met automaat .....'

Wellicht ligt daar de oorzaak; vandaag ga ik dat testen. Want ik heb hetzelfde probleem als jij hebt.

Nu ben ik wel verwend geweest: hiervoor had ik een 6-cylinder diesel automaat; dus daar had ik al helemaal geen last van terugschakelen; dat ding reed met 140 nog door het Siebengebirge in Duitsland de heuvels op en af zonder terug te schakelen.

aangepast door der Rudi
  • 2 maanden later...
Geplaatst

Heb het zelfde probleem ervaren, als snelheid ook maar iets terug zakt op cruise control schakeld de automaat 2 versnellingen terug. Dat betekend bij een snelheid van 120 km/u van 2500 naar 4500 toeren, daar wordt ik persoonlijk een beetje misselijk van. Heb teneinde raad de hand bediening maar ingeschakeld, is een stuk rustiger, maar daar heb ik geen automaat voor aangeschaft. Als we het dan toch over software updates hebben, misschien is hier ook wel een update voor.

Geplaatst

Het probleem ligt waarschijnlijk omdat je een 2000 benzine motor hebt.

Deze hebben te weinig koppel volgens de testen. Je moet maar eens de tijtest opzoeken.

Geplaatst
Het probleem ligt waarschijnlijk omdat je een 2000 benzine motor hebt.

Deze hebben te weinig koppel volgens de testen. Je moet maar eens de tijtest opzoeken.

Mee eens; maar dan zouden ze dus de cruise controle software bij een 2.0 benzine motor daaraan moeten aanpassen .............

Geplaatst

Terwijl ik wacht op mijn nieuwe sportage rijd ik met een mercedes ook een automaat. Daar heb ik een knop op c of s, c van comfort, s van sport. Het verschil is heel groot. bij s schakelt de automaat heel snel en gaat hoger in toeren, bij c rijd hij meer op koppel en verlegt niet zo vlug ook gaat hij niet zo hoog in toeren.

Ik weet niet of jullie ook zo knop hebben (de meeste merken hebben dat bij een automaat) mochten jullie dit hebben zet hem een in de stand C.

Hou me zeker eens op de hoogte.

Grt.

• 4 weken later...
Geplaatst

Ik heb sinds begin februari een Sportage automaat.

Het valt mij ook op dat hij icm cruise control dat hij behoorlijk onrustig is/ wordt

Ik heb het gemeld bij de dealer want vind het ook niet echt kloppen.

Een kleine helling of wat tegen wind en je ga zo 1 tot 2 versnelling terug.

Letten jullie dan ook eens op het vebruik van de auto.

Nu globaal 1: 10 maar bij een helling ga je zomaar naar 1:5 nou dat wodrt lekker de komende tijd.

Ik hoop dat dat er meer Kia Sportage rijders zich melden met het zelfde verhaal.

Groeten Jan

Geplaatst

Het valt mij ook op dat hij icm cruise control dat hij behoorlijk onrustig is/ wordt

Ik heb het gemeld bij de dealer want vind het ook niet echt kloppen.

Een kleine helling of wat tegen wind en je ga zo 1 tot 2 versnelling terug.

Letten jullie dan ook eens op het vebruik van de auto.

Nu globaal 1: 10 maar bij een helling ga je zomaar naar 1:5 nou dat wodrt lekker de komende tijd.

Ik hoop dat dat er meer Kia Sportage rijders zich melden met het zelfde verhaal.

Groeten Jan

Jan,

Het is een 'bekend' probleem; de dealer kan er niets aan doen; is gewoon de cruise control software die dat allemaal regelt en detecteert dat hij 'gas moet bijgeven', dan vindt dat het te langzaam gaat en dus bijschakelt ................ Maar des te meer mensen klagen, des te meer het via de dealers doorsijpelt naar Kia Nederland en vandaar uit naar de ontwikkelaars.

Geplaatst

Met 100 op de teller heb ik er weinig tot geen last van.

Hij gaat af en toe een tandje terug en dat is het dan.

Hoe het bij hogere snelheden is weet ik niet.

Wat ik wel een manco vind is dat bij die 100km/h het even vlot inhalen alleen gaat als je het pedaal vloert of handmatig de bak in 5 zet.

Sowieso zou de bak pas boven de 80 in 6 mogen gaan.

Bij 70km/h loopt de motor 1500 toeren en is werkelijk elke fut er uit.

Ook hier moet je flink "trappen" om de boel op gang te krijgen.

Aan de andere kant is de rust enorm natuurlijk :wink:

De diesels hebben er vanwege de hogere sleurkracht geen last van.

NB heuveltje op betekend vaak ook weer heuveltje af dus het verbruik zal we meevallen met bescheiden rechtervoet.

• 2 maanden later...
Geplaatst

Heb het zelfde probleem ervaren, als snelheid ook maar iets terug zakt op cruise control schakeld de automaat 2 versnellingen terug. Dat betekend bij een snelheid van 120 km/u van 2500 naar 4500 toeren, daar wordt ik persoonlijk een beetje misselijk van. Heb teneinde raad de hand bediening maar ingeschakeld, is een stuk rustiger, maar daar heb ik geen automaat voor aangeschaft. Als we het dan toch over software updates hebben, misschien is hier ook wel een update voor.

Bij mijn vorig model Sportage,diesel automaat en dan vooral met de caravan er achter heb ik het probleem van versnellings "pendelen"grotendeels opgelost door in de hoogste versnelling,was toen nog de 4e, de bak in handschakeling te zetten. De versnellings bak blijft dan langer in de versnelling staan,dus minder pendelen.

Bij mijn nieuwe sportage,2ltr benzine,automaat heb ik dit met de caravan erachter nog niet uitgeprobeerd,maar zonder caravan pendelt de bak ook niet,en/of veel minder.

• 2 weken later...
Geplaatst

He mannen ik heb ook zo'n automaat, je moet er eens een keer mee naar oostenrijk rijden dan wordt je helemaal gestoord, regelmatig naar de 5500 toeren hij zuipt je arm

Geplaatst

He mannen ik heb ook zo'n automaat, je moet er eens een keer mee naar oostenrijk rijden dan wordt je helemaal gestoord, regelmatig naar de 5500 toeren hij zuipt je arm

Klopt.

Maar ja; je moet het wel in perspectief zien. gewoon die paar uurtjes niet de cc gebruiken en het probleem is opgelost.

Gast asterix
Geplaatst

Maar ja; je moet het wel in perspectief zien. gewoon die paar uurtjes niet de cc gebruiken en het probleem is opgelost.

Nou, de cruise control is eigenlijk gewoon onbruikbaar en waardeloos, zeker boven de 100km/h. In mijn vorige auto's was dat nooit zo. Daar gaf de cruise control eerst wat gas bij voordat hij gaat terugschakelen. En hij schakelde al zeker niet 2 versnellingen in 1 keer terug.

Als ik op de snelweg de cruise control bij 140km/h inschakel, dan gaat bij het eerste zucht wind, de automaat terug naar de vijfde versnelling. Het vreemde is dat als ik dan met mijn voet ietsje gas bij geef, hij weer terugschakelt naar de zes en daar ook gewoon in blijf zitten. Gas los, dan schakelt ie weer terug naar de vijfde versnelling. Dat klopt gewoon niet.

Ik zal het maar eens aankaarten bij de dealer.

Marcel

Geplaatst

Nou, de cruise control is eigenlijk gewoon onbruikbaar en waardeloos, zeker boven de 100km/h. In mijn vorige auto's was dat nooit zo. Daar gaf de cruise control eerst wat gas bij voordat hij gaat terugschakelen. En hij schakelde al zeker niet 2 versnellingen in 1 keer terug.

Als ik op de snelweg de cruise control bij 140km/h inschakel, dan gaat bij het eerste zucht wind, de automaat terug naar de vijfde versnelling. Het vreemde is dat als ik dan met mijn voet ietsje gas bij geef, hij weer terugschakelt naar de zes en daar ook gewoon in blijf zitten. Gas los, dan schakelt ie weer terug naar de vijfde versnelling. Dat klopt gewoon niet.

Ik zal het maar eens aankaarten bij de dealer.

Marcel

Je moet wel appels met appels vergelijken.

Waren je vorige auto's ook 6 bakken met automaat? Waren het ook beznzine-motoren? Mijn vorige was een 6 cylinder diesel common rail; dat ding schakelde nooit terug; maar met zo'n koppel (360NM geloof ik bij 2600 toeren) en een 5-bak automaat hoefde dat ook niet.

Maar op zich heb je wel gelijk; dat hij terugschakelt met 2 naar beneden is echt te veel van het goede.

Mee eens !!

r

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...