Jump to content

Prijsstelling Sportage in 2011

Stanley Efu

Recommended Posts

Ik hoorde van een kennis die zich aan het orienteren is voor een nieuwe Sportage dat de prijzen (in ieder geval voor de Diesel) in 2011 wederom omhoog gaan doordat het BPM-percentage EN Co2 taks wijzigt. We weten allemaal dat het BPM bedrag naar beneden gaat volgend jaar, maar dat dat door de regering gecompenseerd/aangevuld wordt door de CO2taks/berekening.

Voor de Sportage 2.0 Diesel zou dat betekenen, volgens de dealer die mijn kennis heeft ingelicht, dat de 2WD 1600 euro duurder wordt, en de 4WD zelfs richting de 3 mille gaat.

Heeft iemand anders hier ook al wat over gehoord?

Wellicht zou dit voor potentiele kopers kunnen betekenen toch dit jaar hun slag te slaan.

• Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Klopt, ik heb zelf de 2.0 CVVT X-Clusive besteld en deze zou 700 Euro duurder worden in 2011 maar ik heb met de dealer de afspraak dat zij die 700 Euro op zich nemen als hij pas in Januari uitgeleverd kan worden.

Een goede vraag is of hij dan ook direct een D label wordt ofdat hij een C label blijft, wat betreft de diesel versie de dealer vertelde dat hij inderdaad een lease Sportage diesel 4x4 x-Clusive besteld had die pas in Januari geleverd wordt en die wordt 2400 Euro duurder.

Vorig jaar dezelfde situatie meegemaakt met de Sorento. Gewoon besteld in december op basis van de 2009 prijzen. Op kenteken gezet en geleverd in januari 2010. Het ging toen om het moment waarop de dealer de BPM betaalde (en die betaalde dat keurig eind december 2009. Scheelde toen maar liefst zo'n 2000 euro. Ging wel door de reglegeving idd van C naar D label, die criteria worden ieder jaar strenger

Diesel is een rare situatie. Deze brandstof wordt steeds harder financieel afgestraft ondanks die de motor minder verbruikt en CO2 produceert dan een benzine motor in dezelfde auto.

Maar anderzijds komen er weer wel steeds meer belastingvrije diesels op de weg. Als de overheid zo tegen diesel is dan zou dit ook niet moeten kunnen.

Je moet het zo zien de dealer heeft een marge op de auto's (vroeger was dat meestal zo'n 12-15%, en nu nog....) maar de importeur heeft ook nog een keer zo'n marge erop zitten. De dealer moet met zijn marge werken om korting te geven zonder inruil enz... maar een importeur doet bij particulieren helemaal niets extra's mee. Maar met zo'n actie 2.200 euro (zo word het gecommuniceerd maar alles word bijna dubbel geteld...) geeft de importeur ook een stukje korting weg.... afgesproken word dat bijv de dealer al 7% van zijn marge inzet en dat de importeur dat dan ook doet. Dan heb je 14% 'korting'.... alleen de dealer houd dus minder speelruimte over om mee te werken.

Iemand enig idee of het mij extra gaat kosten als ik mijn in oktober bestelde Sportage 1.6 GDI, excutive plus pack pas in februari 2011 geleverd krijg ??

Hangt van de overeenkomst af die je met de dealer hebt gesloten. Prijsverhogingen mogen doorberekend worden (BOVAG voorwaarden) maar je kunt dat natuurlijk voorkomen door afspraken met de dealer. Ik vond dit op een ander autoforum:

In het Burgerlijk Wetboek en in de BOVAG-standaardvoorwaarden zijn regelingen opgenomen die betrekking hebben op de leveringstermijn en eventuele tussentijdse prijsverhogingen die aan de koper worden doorberekend. Er zijn twee leveringstermijnen, de vermoedelijke en de vast overeengekomen termijn (die exact in de overeenkomst is vermeld). In het BW staat dat de koper bij overschrijding van een vermoedelijke leveringstermijn de verkoper een ingebrekestelling (schriftelijke aanmaning) moet sturen waarin hij de verkoper een redelijke termijn stelt om alsnog de auto af te leveren. Wordt ook deze termijn overschreden, dan is de verkoper in verzuim. Is een vaste leveringstermijn overschreden, dan hoeft er geen ingebrekestelling gestuurd te worden. De verkoper is dan automatisch in verzuim. Zodra hier sprake van is, moet de verkoper de eventueel geleden schade vergoeden. Ook in de BOVAG-voorwaarden dient de koper bij overschrijding van de vermoedelijke leveringsdatum de verkoper (schriftelijk) in gebreke stellen. Als de verkoper dan niet binnen drie weken (zonder doorberekening van een eventuele prijsverhoging binnen deze termijn) de auto levert, kan de koop geannuleerd worden. Hiervoor hoeft de koper niet naar de rechter te stappen. Levert de verkoper toch nog binnen deze drie weken, dan mag hij een eventuele prijsverhoging binnen deze termijn niet doorberekenen. Bij overschrijding van een vast overeengekomen termijn kan de koper de koopovereenkomst ontbonden verklaren. De koper kan tevens vergoeding eisen voor eventuele schade. Alleen overmacht kan de verkoper na overschrijden van een leveringstermijn redden. Daarvoor zal de verkoper met goede argumenten moeten komen, want een dergelijk beroep wordt niet snel aangenomen. Als er daadwerkelijk sprake is van overmacht, dan zijn koper en verkoper niet meer gebonden aan het contract. In de BOVAG-voorwaarden staat wat u moet doen. U kunt ook de BOVAG vragen in deze kwestie te bemiddelen. (RV)

Ik heb contact gehad met deze dealer,helaas was de inruilprijs voor mij te laag.

Was te verwachten. Zodra er kortingsacties e.d zijn dan moet je dat af wegen tegen de nadelen: weinig kunnen kiezen (alleen voorraad modellen), minder inruilprijs (sigaar uit eigen doos dus) en in dit geval zal de auto ook nog wel in 2010 op naam moeten komen, oftewel over een dikke maand is je auto al een jaar oud (= extra afschrijving tov registratie per 2011 als je deze auto weer gaat inruilen)

Was te verwachten. en in dit geval zal de auto ook nog wel in 2010 op naam moeten komen,

Dat hoeft dus helemaal niet zolang de BPM maar in dit jaar betaald is, kun je hem week 1 laten leveren, met kenteken 2011

Guest Timo0103
Dat hangt er vanaf wat er op je koopcontract staat.

Overleg het anders even met je dealer.

Ik heb ze (nieuwe auto kopen.nl ) meteen maar even gemaild over deze verhoging. Ben benieuwd

Als jij bij nieuweautokopen.nl gekocht heb valt deze overeenkomst onder de algemene voorwaarden van thuiswinkel.org en daar staat in artikel 4:

4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen

toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:

a) deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of

B) de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen tegen de dag waarop de

prijsverhoging ingaat.

Dus als de levertijd langer als drie maanden is dan mag de prijs alleen maar verhoogd worden als dit bedongen is bij verkoop en dan zou jij er gewoon af mogen zien (en dit willen ze echt niet hoor dus dan laten ze de prijsverhoging niet zomaar door gaan)

En mocht jij binnen 3 maanden na orderdatum geleverd krijgen is er helemaal niets aan de hand....

3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen

toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.

Ze kunnen alleen dan de BPM verhoging doorberekenen want dat is een wettelijke bepaling.

Een BPM verhoging word altijd doorberekend omdat dit een pure overheidsmaatregel is..... Wat soms alleen wel erg krom is dat een importeur de prijzen verhoogd en door dat de prijzen verhoogd zijn gaat automatisch de bpm omhoog, je krijgt dan wel prijsprotectie op de prijsverhoging maar niet op de automatisch hogere bpm. En ook niet op de hogere bijtelling door prijsverhogingen....

Als je nu een Sorento in bestelling heb staan als leaserijder heb je straks effe een stukje hogere bijtelling.....

E

Als je nu een Sorento in bestelling heb staan als leaserijder heb je straks effe een stukje hogere bijtelling.....

En wat gebeurt er dan in theorie met een auto waarvan BPM 31 dec is betaald maar geleverd wordt op 3 jan incl. factuur , w.b. bijtelling ?

Die heeft de lage bijtelling.... maar dan moet de auto er ook echt fysiek zijn anders kan je geen kenteken aanvragen.... en volgens mij moet de auto dan voor 14 januari op naam staan anders krijg je een naheffing bpm.

Dus als de auto er is kan je voor 31-12 kenteken aanvragen en dan heb je de 'oude' bpm, maar dit gaat niet op als de auto nog onderweg is of in de haven (bij broekman) staat.

Dank voor deze info.

Snelle beslissers kunnen er zeker wat aan hebben :wink:

En dat is precies de situatie die ik al beschreef. Auto kopen in december. (Uit voorraad dus) Auto is in ieder geval eind december bij dealer die op tijd de BPM betaald. Eerste of tweede week januari op kenteken. Scheelt echt veel geld maar je hebt even de medewerking van de dealer nodig.