van Hees Posted November 24, 2010 Posted November 24, 2010 (edited) Ik heb een brief ontvangen van Kia Nederland voor een terugroepactie. Het gaat om het doorvoeren van een technische verbetering van de boordcomputer waardoor de werking van de turbo verbeterd. Ook een controle van de dieselinjectoren zal plaatsvinden. Ik heb een afspraak met de dealer gemaakt. Om nu niet direct de vraag aan de dealer te stellen ben ik toch benieuwd naar het hoe en waarom. Ik heb zo'n 80.000 km probleemloos gereden en merk niet van enig mankement. Kan iemand hierover uitleg geven. Edited November 24, 2010 by van Hees Quote
Smart Posted November 25, 2010 Posted November 25, 2010 Waarom zou je de vraag niet gewoon aan de dealer kunnen stellen? Dat is toch de normaalste zaak van de wereld? Quote
ger.w. Posted November 25, 2010 Posted November 25, 2010 Waarom zou je de vraag niet gewoon aan de dealer kunnen stellen? Dat is toch de normaalste zaak van de wereld? Lijkt me idd dat hij aan de hand van het dealer bulletin precies kan vertellen wat er aan de hand is.. En vertel het ons dan ook even zodat mede Sorento rijders van je ervaringen kunnen leren Quote
masimo Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 (edited) Met die update wordt het vermogen van je dieseltje teruggeschroefd. Bij de diesel wordt de turbo nogal overbelast en hij gaat vaak kapot. Om dit te voorkomen wordt de computer anders geprogrammeerd om turboschade te voorkomen. De ervaringen met de update zijn trouwens positief (bron: sorento-forum.de): - Geen last van het lagere vermogen - motor loopt rustiger zowel koud als warm - beter reageren op gaspedaal - de "pauze" bij acceleratie in het lage toerenbereik is vrijwel weg (turbogat) - schakelt soepeler. Edited November 30, 2010 by masimo Quote
willem1 Posted November 30, 2010 Posted November 30, 2010 ik heb ook zo'n oproep gehad, doe hier bericht na 13 dec. nadat de update door de dealer is uitgevoerd. ondertussen is een paar weken geleden bij een kleine beurt al het eea. aangepast waardoor geen sprake meer is van enige bruuskheid bij gebruik van de cc., geweldig! mijn sorento is van eind okt. 2006 en rijdt als een trein, type tgv; we zullen zien na 13 dec., volgende week eerst voor 4 dagen naar parijs, nee, geen vakantie, helaas- Quote
masimo Posted December 3, 2010 Posted December 3, 2010 Ik raad zowiezo iedereen aan bij iedere beurt de dealer te vragen of er software-updates beschikbaar zijn. Niet alleen voor de diesel. Ik heb een tijdje terug ook twee updates gehad. Beide voor de versnellingsbak. Enorme verbetering van het schakelgedrag. Mijn dealer wist er in eerste instantie niks van af omdat, zo bleek achteraf, zijn diagnose systeem niet konstant on-line was. Kia stelt blijkbaar af en toe updates beschikbaar. Ik heb mijn dealer via Kia Nederland van updates voorzien aangezien hij zelf eerst zoiets had van "Daar heb je weer zo'n expert". Nadat ie een kabeltje naar zijn systeem had getrokken, was ie verbaasd over het grote aantal updates voor verschillende modellen. Hij heeft er van geleerd en heeft zijn systeem nu continue on-line. Heb ik toch mooi een nieuwe set matten aan over gehouden als goedmakertje. Quote
w. laurs Posted December 7, 2010 Posted December 7, 2010 Ook mijn 2007 2,5 CRDI VGT Ex automaat 170 pk, heeft onlangs de update gekregen. Dit samen met een 60.000 beurt. Had op het Duitse forum al gelezen wat te verwachten was en het klopt!. Met name de werking van de cc is sterkt verbeterd. Geen oscilleren meer, geen haperen bij verminderen van de snelheid en geen stoot bij het inschakelen van de cc. Verminderd vermogen door lagere druk uit de turbo is mij niet opgevallen. Een max. snelheid van 185 km vind ik toch al niet interessant en de caravan heeft er nog niet achter gehangen. Dus positief hoewel KIA het wel wat eerder had mogen doen. W. Laurs Quote
willem1 Posted December 13, 2010 Posted December 13, 2010 Even wennen, dat wel, maar cruise control werkt nu beslist geleidelijker! Opbouw gaat nu gestaag itt. het wat voorheen bruuske karakter van de cc. Bij steile hellingen schakelt m'n automaat terug. Zowel de cc. als de injectoren zijn bij een laatste beurt al voorzien van de update. Weet alleen niet waar ik het vwb. de injectoren aan zou moeten merken. Bij (ijs)koude start rookt-ie enigszins maar dat is weer snel over. Voor de rest bolt m'n Sorento als vanouds......... Quote
amphicar Posted January 1, 2011 Posted January 1, 2011 Ook bij mij is er een update gedaan aan mijn sorento. 2007-6 .injectoren verwijderen i.v.m. mogelijk lekken van diesel via de afsluitplaatjes in de motorolie. oliefilter is vernieuwd. software computer update ivm turbo. Ik merk weinig verschil met daarvoor .ongeveer 1500 km gereden inmiddels. Dat verhaal van de injectoren heb ik uit het service rapport van Kia Nederland wat ik bij de nieuwe dealer in Halsteren helemaal heb mogen lezen. Dus bij twijfel even langs de dealer , mochten de injectoren lekken heb je kans op grote motor schade . Peter Quote
rimairka Posted January 1, 2011 Posted January 1, 2011 Telt deze update alleen voor de dieselmotoren . gR Richard 3.3 v6 EX 2007 Quote
masimo Posted January 1, 2011 Posted January 1, 2011 Telt deze update alleen voor de dieselmotoren .gR Richard 3.3 v6 EX 2007 Ja, dit geldt voor de turbo / injectoren van de diesel. Maar zowiezo informeren naar updates voor je 3.3V6 bij de eerstvolgende beurt. Ik heb er al twee gehad. Quote
Recommended Posts