RuudMensink Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 In het instructie boekje van de Sportage 2010 staat welke olie aanbevolen wordt voor de nieuwe Sportage benzine uitvoering en dit in combinatie met de omgevingstemperatuur. Naast de olie vuldop staat een sticker van Shell Helex. Wat er niet bij staat of de olie half Syntetisch of vol Syntetisch is. Misschien heeft iemand wel deze gegevens! Quote
Guest asterix Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Ik heb van mijn garage begrepen dat er vol synthetisch in moet. Marcel Quote
ger.w. Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 Als het goed is staat ook dat in het instructieboekje. Maar ....de dealer doet er toch de olie in bij de servicebeurt. Of moet je soms navullen ? Dan zou ik dat toch even laten nakijken Quote
bigwade Posted December 21, 2010 Posted December 21, 2010 In het instructieboekje van de nieuwe Sportage wordt op pagina 8/4 t/m 8/6 gesproken over ACEA A3/A5 voor de benzine motor. Dat is een aanduiding voor viscositeit (vloeibaarheid, dikte) en NIET of dat normale of synthetische olie zou moeten zijn. De laatste is beter maar ook beslist duurder maar wordt NIET verplicht voorgeschreven. http://www.tribolex.nl/acea.html http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil Dat een dealer graag de dure olie verkoopt lijkt me helder. Vraag eens of hij dat er ook bij aflevering in heeft gegoten. Ik denk het niet...... Quote
Guest asterix Posted December 22, 2010 Posted December 22, 2010 Ik kan me niet voorstellen dat de dealer bij aflevering er olie in moet doen. De auto wordt toch de trailer op en af gereden en zelfs die initiele 16 kilometer op de teller zonder olie lijkt me niet goed. De olie wordt ongetwijfeld in de fabriek erin gegooid. Marcel Quote
Micle Posted December 22, 2010 Posted December 22, 2010 Toen ik ik bij daf trucks werkte werd er natuurlijk op de band olie in het blok gedaan, maar.....dat was speciale olie voor het inlopen van de motor en die werd bij xxx aantal km vervangen voor de voorgeschreven olie. Misschien doen ze dit ook bij personen auto's Quote
jos16 Posted December 22, 2010 Posted December 22, 2010 Bij personenauto's gebruiken ze tegenwoordig geen speciale inloop olie meer. Gewoon even contact met de dealer opnemen als je niet precies weet welke olie erin moet. Geen 2 soorten door elkaar gebruiken is mij ooit verteld. Quote
Recommended Posts