LeFouduVolant. Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 Picanto heden bijna 2000 k's ,binnenkort olieverversing ,0W-40 Mobil 1 staat reeds klaar ... Tijd voor een eerste evaluatie ,ik ga er even voor zitten ,want met een zwaar Japans verleden ( en heden ) zeg maar ,Mazda 121 Cabrio Top ( op dit eigenste ogenblik 286.000 k's zonder noemenswaardige problemen ... zelf nog de eerste(!) uitlaatlijn ... ) ,Mazda 626 V6 2500 met 179.000 k's en een totaal getunde MX5 (NA ,eerste gen .... de enige ?chte ... ) ... weet ik dus wel echt wat kwaliteit betekent ... Het is daarom temeer dat ik plat achterover ,figuurlijk zeg maar ,ben gevallen in positieve zin van de Picanto 1.1 diesel ,lezen jullie even mee . Via Franse ,Duitse en Nederlandstalige tijfschriften was me reeds bekend dat de "building kwality" op hoog niveau staat ... en inderdaad wanneer je het "plaatwerk" inclusief de bumpers van nabij bekijkt ben ik toch wel verbaasd over de nauwsluitendheid van de onderdelen .Tevens de zeer mooie foutloze afwerking van het grijs metallic . Binnenin de meer dan behoorlijke afwerking van het tableau de bord waar vooral de ergonometrie van alle bedieningsorganen gewoon de perfectie benadert ,je bedient alles blindelings zonder gewenningsperiode en alles is uitstekend bereikbaar ,radio ,schakelaars voor mistlampen/achteruitverwarming ,uitstekend plaatsing van pedalen en schakelpook ... niet negatiefs op te merken ,integendeel ... En dan het Sahnestuck van de Picanto ... juist ,het motortje ,amper 1100 en nog wat cc'tjes klein ,maar kan uitstekende papieren voorleggen ,zeg maar de full monty ,zoals daar zijn : dubbele bovenliggende cams ;3 valves pro cilinder ;common rail second generation ;intercooler ;turbo met variabele geometrie ... en dat vertaald zich in het rijden .... veel koppel ( + 150 Nm voor een elfhondertje ... ) ,75 pk's en v????l souplesse .... met heden een verbruik van gemiddeld 4.7 liter op 100 k's ... een volle 10 hiervoor ! Toch nog even de aandacht voor wat merkwaardigs dat nogal eens in de schaduw staat van het fantastische motortje ,namelijk ... de reminstallatie ,en wat voor een ... 4 schijven waarvan de voorste ... geventileerd ,zeg me maar waar je dat vindt op een auto van deze klasse en ... hoger ... samen met het ABS is deze reminstallatie in combinatie met het relatief lage gewicht van de auto verantwoordelijk voor indukwekkende vertragingen ... een 10 ! Niets aan te merken dan ?Toch wel ,met m'n 1.91 kon de stoel wel een tandje meer achteruit te mogen .En wat de fiabiliteit betreft ,totaal onbekend ,motortje nieuw met name ,al is het een afgeleide van de 1500 4 cilinder grotere broer in de Rio ... In ieder geval vooral een aangename en verbazingwekkende en onverwacht positieve kennismaking ... keep you in touch ... Keep it on the island ... Quote
Tazteam Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 Dit is toch wel erg leuk om te lezen dat iemand zo erg positief is over zijn auto. Dus, nog heel veel rijplezier met je diesel Pica Philip Quote
Recommended Posts