ger.w. Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 (edited) Officiele mededeling Kia Motors Nederland: Ontvangen op 20 januari 2011: Bij elke nieuwe Kia wordt documentatie verstrekt. Onder andere een instructie- en garantieboekje. Controleer altijd of deze boekjes aanwezig zijn en volledig zijn ingevuld. Zo dient op de eerste pagina van het garantieboekje een garantiesticker te zijn geplakt met gedetailleerde looptijden van de verschillende garanties. We kregen via het Forum de melding dat soms bij het onderdeel Edited January 20, 2011 by ger.w. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 Wat ik mij nu afvroeg is of wij dan de dealer moeten benaderen voor een nieuwe sticker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 Wacht die paar maanden even af. Ze moeten sowieso ook de MijnKia OH intervallen software veranderen en dit hoort daar ook bij. Geduld dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 Ja, misschien maar even afwachten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertjandekker Posted June 10, 2011 Share Posted June 10, 2011 Officiele mededeling Kia Motors Nederland: Ontvangen op 20 januari 2011: Bij elke nieuwe Kia wordt documentatie verstrekt. Onder andere een instructie- en garantieboekje. Controleer altijd of deze boekjes aanwezig zijn en volledig zijn ingevuld. Zo dient op de eerste pagina van het garantieboekje een garantiesticker te zijn geplakt met gedetailleerde looptijden van de verschillende garanties. We kregen via het Forum de melding dat soms bij het onderdeel �Aandrijflijn� de melding �nvt� staat. Het betreft hier Kia�s die na 1-1-10 zijn geregistreerd. Op al deze Kia�s is de 3 jaar onbeperkt / 7 jaar 150.000 km van kracht. Dus ook inzake de �Aandrijflijn�. Wij zullen binnen enkele maanden de stickers op dit punt aanpassen en ook de juiste termijnen bij �Aandrijflijn� vermelden. Met vriendelijke groet / Kind regards, Kia Motors Nederland B.V. Nou, ik heb dit gisteren bij mijn dealer ter sprake gebracht. Mijn Venga moest voor de eerste beurt (20.000 Km). Ik heb gevraagd naar een schriftelijke verklaring dat er 7 jaar/150.000 Km garantie op de aandrijflijn zit. Reactie van de dealer, na overleg met Kia Nederland: De consument moet de garantie sticker niet verkeerd interpreteren. Als je het goed leest is het echt de bedoeling dat er 7 jaar garantie op de aandrijflijn zit. Dat er "nvt" staat beteknt dat er geen uizonderingen zijn. (??) Er komt overigens geen nieuwe garantie sticker. Dit is in strijd met bovenstaande verklaring. Wat moet je daar nu mee? Ik kan in de sticker niet anders lezen dat er geen garantie zit op de aandrijflijn. Ik denk er sterk over om Kia NL formeel aan te schrijven en een schriftelijke verklaring te vragen. Of is dit iets voor de KCG? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted June 10, 2011 Share Posted June 10, 2011 Nou, ik heb dit gisteren bij mijn dealer ter sprake gebracht. Mijn Venga moest voor de eerste beurt (20.000 Km). Ik heb gevraagd naar een schriftelijke verklaring dat er 7 jaar/150.000 Km garantie op de aandrijflijn zit. Reactie van de dealer, na overleg met Kia Nederland: De consument moet de garantie sticker niet verkeerd interpreteren. Als je het goed leest is het echt de bedoeling dat er 7 jaar garantie op de aandrijflijn zit. Dat er "nvt" staat beteknt dat er geen uizonderingen zijn. (??) Er komt overigens geen nieuwe garantie sticker. Dit is in strijd met bovenstaande verklaring. Wat moet je daar nu mee? Ik kan in de sticker niet anders lezen dat er geen garantie zit op de aandrijflijn. Ik denk er sterk over om Kia NL formeel aan te schrijven en een schriftelijke verklaring te vragen. Of is dit iets voor de KCG? Hallo Geert-Jan, Ik ben blij met jouw reactie. In contact met KMNL was inderdaad sprake van een nieuwe sticker, maar nu begin ik te twijfelen of zij hiermee alleen de nieuwe Kia-eigenaren bedoelen. Ik ging er namelijk ook vanuit dat ik dit jaar een nieuwe sticker zou gaan krijgen, nadat ik dit bij de dealer had gemeld. Ik leg dit voor aan KMNL en kom erop terug. Grtn, Smart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertjandekker Posted June 29, 2011 Share Posted June 29, 2011 t Hallo Geert-Jan, Ik ben blij met jouw reactie. In contact met KMNL was inderdaad sprake van een nieuwe sticker, maar nu begin ik te twijfelen of zij hiermee alleen de nieuwe Kia-eigenaren bedoelen. Ik ging er namelijk ook vanuit dat ik dit jaar een nieuwe sticker zou gaan krijgen, nadat ik dit bij de dealer had gemeld. Ik leg dit voor aan KMNL en kom erop terug. Grtn, Smart Ik heb de zaak schriftelijk aan KIA NL voorgelegd, met de expliciete vraag schriftelijk te melden dat mijn auto ook op de aandrijflijn garantie heeft tot en met 23/08/2017 met een maximum van 150.000 Km. Het antwoord is: "In het boekje garantie en onderhoud staat bij de aandrijflijn NVT. Uw Kia Venga is voorzien van Basis + Garantie. Uitzonderingen als de aandfrijflijngarantie zijn niet van toepassing op uw Kia Venga." Helaas wordt niet gewoon klip en klaar gemeld dat de garantie op de aandrijflijn ook 7 jaar is. Ik blijf het een vervelende tekst vinden. Wat is het nu: - basisplus garantie is op de hele auto, uitgezonderd uitzonderingen en die zijn er niet. Dus de motor heeft garantie. Of: - basisplus garantie is op de hele auto, uitgezonderd uitzonderingen. Aandrijflijngarantie is een uitzondering en die is voor mij niet van toepassing. Dus de motor heeft geen garantie. Ik ken juristen die uit de tekst zouden kunnen uitleggen dat Kia de tweede lezing bedoelt. Als het anders was zouden ze toch wel klip en klaar melden dat er bedoeld was dat de aandrijflijn 7 jaar garantie heeft? En dat terwijl KIA de laatste tijd radio commercials uitzendt met de tekst "KIA houdt niet van onduidlelijke kleine lettertjes." Het zou toch zo eenvoudig worden als we een nieuwe sticker kregen met gewoon de garantiedata voor de aandrijflijn er op. Enfin, ik ga eerst een paar weken op vakantie, daarna zal ik wel weer met KIA NL gaan schrijven... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted June 29, 2011 Share Posted June 29, 2011 Oké, prima! Ik heb ook een Venga maar heb wel vertrouwen in hetgeen door Kia wordt bedoeld. Er staat toch klip en klaar wat wordt bedoeld met de garantie. Ik meende dat jij doelde op de Kia sticker. Toch wil ik dit nog steeds aankaarten bij KMNL. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elmerblues Posted June 30, 2011 Share Posted June 30, 2011 Het antwoord is: "In het boekje garantie en onderhoud staat bij de aandrijflijn NVT. Uw Kia Venga is voorzien van Basis + Garantie. Uitzonderingen als de aandrijflijngarantie zijn niet van toepassing op uw Kia Venga." Helaas wordt niet gewoon klip en klaar gemeld dat de garantie op de aandrijflijn ook 7 jaar is. Ik kreeg exact dezelfde reply toen ik daarover informeerde over mijn sportage. Kennelijk zijn het standaard stukjes tekst die gewoon copy-paste in replies worden gezet. Ik ben met je eens dat het laatste wat ze zeggen heel verwarrend is. Maar ik ben vrij zeker van het feit dat ze eigenlijk het volgende bedoelen: de aandrijflijn valt gewoon onder de basis + garantie (dus 7 jaar/150k). Een uitzondering op deze garantiebepaling voor de aandrijflijn, zoals deze bijv. bij audioapparatuur (heeft afwijkende garantiebepaling van 3 jaar) en carrosserie (ook afwijkende garantiebepaling 12 jaar) geldt, is 'n.v.t.' oftewel niet van toepassing. Dit wordt ondersteund door het volgende: buiten de normale garantie periode staan feitelijk in de sticker alle afwijkingen t.o.v. de normale garantietermijn nader beschreven. En bij aandrijflijn staat nvt...dus geen afwijking. Waarschijnlijk zijn er markten (misschien met hele slechte infrastructuur) die wel zo'n aandrijflijn garantie uitzondering hebben en daarom staat aandrijflijn wel expliciet in de sticker genoemd. Maar goed, het was helderder geweest als ze gewoon de 7 jaar/150k hadden aangegeven in plaats van NVT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted June 30, 2011 Share Posted June 30, 2011 Zoals elmerblues het uitlegt is het helemaal correct. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertjandekker Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Enfin, ik ga eerst een paar weken op vakantie, daarna zal ik wel weer met KIA NL gaan schrijven... Na mijn vorige post heb ik Kia Nederland gebeld met de vraag wat er nu precies bedoeld wordt. Het antwoord was dat de garantie op de aandrijflijn binnen de basis+ garantie valt. Ik heb gevraagd of Kia dan niet gewoon klip en klaar kan bevestigen dat er 7 jaar garantie op de aandrijflijn zit. Nee dat kan niet, want dan zou Kia dat twee keer zeggen. Op mijn melding dat ik het ingewikkeld en onduidelijk vind dat de garantie op de aandrijflijn steeds terug komt in een zin die een uitzondering aangeeft, die dan weer niet van toepassing is, heeft Kia me een nieuwe brief gestuurd, waarin staat dat op mijn auto de Basis+ garantie van toepassing is. Al met al blijf ik het wat onbevredigend vinden, maar ik denk wel dat de uitleg zoals ook elmerblues die geeft de goede is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Hallo Geert-Jan, Fijn dat je er nog even op terugkomt. We zijn het allemaal erover eens dat het onduidelijk is beschreven door KMNL. Gelukkig zijn er, naast jouw bevestiging door Kia, ook anderen die de garantieaanspraken bevestigen m.b.t. de aandrijflijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted August 14, 2011 Share Posted August 14, 2011 Weer even aandacht voor het onderstaande. Binnenkort hebben wij weer een gesprek met de directie van KMNL. Is bij nieuw afgeleverde Kia's ná 1 februari 2011 de garantiesticker in het garantie-/onderhoudsboekje aangepast onder aandrijflijn, zoals hieronder vermeld? Staat daar in plaats van nvt het aantal jaren garantie? Laat het mij a.u.b. even weten, ook als het positief is! Correspondentie 13 januari 2011 Bij elke nieuwe Kia wordt documentatie verstrekt. Onder andere een instructie- en garantieboekje. Controleer altijd of deze boekjes aanwezig zijn en volledig zijn ingevuld. Zo dient op de eerste pagina van het garantieboekje een garantiesticker te zijn geplakt met gedetailleerde looptijden van de verschillende garanties. We kregen via het Forum de melding dat soms bij het onderdeel ‘Aandrijflijn’ de melding “nvt” staat. Het betreft hier Kia’s die na 1-1-10 zijn geregistreerd. Op al deze Kia’s is de 3 jaar onbeperkt / 7 jaar 150.000 km van kracht. Dus ook inzake de ‘Aandrijflijn’. Wij zullen binnen enkele maanden de stickers op dit punt aanpassen en ook de juiste termijnen bij ‘Aandrijflijn’ vermelden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KeesK Posted September 15, 2011 Share Posted September 15, 2011 Nav dit topic, een mailtje naar mijn dealer gestuurd. =Mijn Mail========================================= De aflevering van de auto tijdens je vakantie op 6 augustus is prima verlopen.We zijn daarna met de SP3 heerlijk naar Italie geweest en het is een top karretje. Totaal 5000km gereden, niets dan lof! Ik heb een vraag, ik weet niet of je de kiaclub kent maar daar ben ik sinds kort ook lid van. Daar zag ik dit bericht. http://www.kiaclub.n...a-automobielen/ Dit garantieboekje is bij mij helemaal leeg. Hoe vliegen we dit aan? =Antwoord Dealer========================================= Fijn te horen dat alles naar wens verloopt! Wat betreft het garantieboekje. Wij vullen het alleen in, op een van de laatste pagina, de klant gegevens en dergelijk. Mocht dat nou niet het geval zijn, kunt u, mocht u een keer in de buurt zijn bij ons langskomen om dit in te laten vullen. =Mijn Reactie================================ De importeur geeft echter een andere richtlijn, een die ik ook best kan begrijpen. Zeker als een auto al wat ouder is is het goed de garantie looptijden te hebben geregistreerd om geschillen te voorkomen, maar ook voor een toekomstige eigenaar. Ik zou toch willen verzoeken e.e.a. volgens de richtlijnen van KIA Motors B.V. uit te voeren. =Antwoord dealer========================================= Ik begrijp uw kant van het verhaal helemaal. Wij als dealer zijnde vullen altijd alleen de boekjes in met autogegevens en klantgegevens. We krijgen niet van een garantiesticker toegestuurd. Wel leveren we de klantkaart bij om zo te kunnen zien tot welke garantie periode de auto loopt. Ook is dit te zien aan het kenteken (datum) hier kan dus nooit een misverstand over ontstaan. Nogmaals excuus voor het niet invullen van het onderhoudsboekje, graag willen we dit voor u in orde maken. =========================================== Kan hoog en laag springen maar lijkt erop dat ik het niet ga krijgen....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted September 15, 2011 Share Posted September 15, 2011 Oké, het is niet meer dan normaal dat de dealer contact legt met Kia Motors Nederland (KMNL) voor die garantiesticker, die thuishoort op de 1e pagina van jouw garantieboekje. Of het is teveel werk, of de dealer heeft dit nooit bij zijn klanten gedaan. Toch sta je in je recht om deze garantiesticker te ontvangen. Wanneer de dealer hieraan geen medewerking verleent, adviseer ik contact te leggen met de importeur. BTW! De dealers worden op de hoogte gehouden d.m.v. nieuwsbulletins vanuit KMNL, dus ze kunnen zich niet beroepen op 'dat wist ik niet'. Dat hebben ze niet goed gelezen! Oh ja, ik moest er zelf ook achteraan, maar het is uiteindelijk goed gekomen (ná drie toezeggingen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KeesK Posted September 15, 2011 Share Posted September 15, 2011 Oké, het is niet meer dan normaal dat de dealer contact legt met Kia Motors Nederland (KMNL) voor die garantiesticker, die thuishoort op de 1e pagina van jouw garantieboekje. Of het is teveel werk, of de dealer heeft dit nooit bij zijn klanten gedaan. Toch sta je in je recht om deze garantiesticker te ontvangen. Wanneer de dealer hieraan geen medewerking verleent, adviseer ik contact te leggen met de importeur. BTW! De dealers worden op de hoogte gehouden d.m.v. nieuwsbulletins vanuit KMNL, dus ze kunnen zich niet beroepen op 'dat wist ik niet'. Dat hebben ze niet goed gelezen! Oh ja, ik moest er zelf ook achteraan, maar het is uiteindelijk goed gekomen (ná drie toezeggingen). Smart, e.a. Is er een Email adres bekend bij KIA Motors waar ik (en anderen met mij) dit soort mailtrails naartoe kan sturen. Uiteraard met een kopie naar de dealer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted September 15, 2011 Share Posted September 15, 2011 Nee, gewoon even Googlen, bellen en je wordt doorverbonden met de juiste persoon. We kunnen beter niet alles op het forum gooien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts