Xling Posted January 28, 2011 Posted January 28, 2011 Volgens het instructieboekje moet je voor het verwisselen van mist- en bochtverlichting lampen (H27) via de voorste wielkas een klein klepje, dat met twee schroefjes zit bevestigd, hier makkelijk bij kunnen. Niet dus, bij mij geen klepje of twee schroefjes te bekennen. Via motor compartiment kan je wel de linker kant, bestuurderszijde, bereiken maar de rechter kan niet vanwege het in de weg zitten van het ruitenvloeistof reservoir. Is het dan echt nodig om dit via de dealer te laten doen of heeft iemand een wereld idee, en dan bedoel ik niet voorbumper slopen of ruitenvloeistof reservoir demonteren. Quote
Smart Posted January 29, 2011 Posted January 29, 2011 Nee, je zult toch echt, net zoals de dealer doet, iets moeten verwijderen in het motorcompartiment. Quote
bowie97 Posted January 30, 2011 Posted January 30, 2011 Volgens het instructieboekje moet je voor het verwisselen van mist- en bochtverlichting lampen (H27) via de voorste wielkas een klein klepje, dat met twee schroefjes zit bevestigd, hier makkelijk bij kunnen. Links kan via de motor ruimte. Maar je ziet niet veel alles moet op de tast. Rechts gaat echt niet. Tank van de ruitensproeier zit er voor. Via de afdekplaat van de radiator lukt ook niet. Het zal via de onderkant moeten. Maar klein klepje is het zeker niet. De handleiding Blz 7-71 is daarin geen grote hulp. Het plaatje. Aan de binnenkant voorzijde wielkast zit de bescherm plaat op de rand zitten schroeven, schroeven losdraaien en plaat naar achteren buigen. De tekst (daar staat weer iets anders). Mistlamp voor en gloeilampen bochtverlichting (indien van toepassing) 1. Verwijder de onderplaat van de voorbumper. 2. Steek uw hand in de achterzijde van de voorbumper. Etc. Heb een en ander al bekeken, omdat ik de lampen ga vervangen. Maar dan gaan de wielen er af en de auto omhoog. Via de wielkasten naar binnen. Conclusie: (Mist)Lampen vervangen, zo simpel is het niet. Ik zo bijna zeggen alleen voor gevorderde. Als jij straks in het donker staat en er is een lamp kapot. Zou jij die kapotte lamp, zowel voor als achter, dan kunnen vervangen:?: Quote
Xling Posted January 30, 2011 Author Posted January 30, 2011 @ 2011-sportage; Ja zo staat het inderdaad in het instructieboekje. Maar de tekening klopt al niet. Kijk zelf maar eens, en dan niet in het boekje maar naar de auto zelf. zoals Bowie 97 ook al concludeerde; een niet zomaar gedane klus. Quote
2011-sportage Posted January 30, 2011 Posted January 30, 2011 @ 2011-sportage; Ja zo staat het inderdaad in het instructieboekje. Maar de tekening klopt al niet. Kijk zelf maar eens, en dan niet in het boekje maar naar de auto zelf. zoals Bowie 97 ook al concludeerde; een niet zomaar gedane klus. Zou best wel willen kijken maar ik moet het nog even doen met het boekje . Zodra ik hem ophaal kijk ik direct (samen met de dealer hahaha) Quote
Xling Posted February 5, 2011 Author Posted February 5, 2011 De mistlampen en bochtenverlichting van de nieuwe sportage zijn (maar) 27 watt. Mag hier een hoger wattage in van 50 watt of "smelten" hierdoor de kunststof licht units Quote
bowie97 Posted March 6, 2011 Posted March 6, 2011 Zitten nu 37,5 watt lampen in, 896 Automotive Auto Miniature Bulb 12V 37W T3.25 PGJ13 , alleen die hebben een gelige kleur dus nu op zoek naar wittere. 4 stuks waren 12€ Hier is goede informatie te vinden welke je kunt aanschaffen. Plaatjes van de binnen kant. Wielen zijn er wel vanaf gehaald want anders lukt het heel moeilijkl. 1 echte schroef en 3 platic (druk)schroeven los dan kun je de hele flap omvouwen. Linker zijde Rechter zijde Ruitensproeiertank 5L zit behhoorlijk in de weg. Heb de twee boutjes die hem vasthouden los gedraaid dan kun je wel bij de bochtverlichting. Moet wel zeggen zie het verschil met 27 watt wel ook al is het wat gelig. Quote
digital8 Posted March 6, 2011 Posted March 6, 2011 @Bowie97 Heb je toevallig nog foto's gemaakt van het verschil tussen de oude en nieuwe lampen...? Quote
bowie97 Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 @Bowie97 Heb je toevallig nog foto's gemaakt van het verschil tussen de oude en nieuwe lampen...? Nee. Zal een kijken of ik foto's van de nieuwe situatie kan maken. Quote
ErwinB Posted January 17, 2012 Posted January 17, 2012 Het is al weer even geleden, maar @Bowie: is het nog gelukt om foto's te maken? Is het trouwens 1 lamp voor zowel de bochtverlichting als de mistverlichting? Of zijn het 2 verschillende ? (ik heb mijn SP3 nog niet maar wil de lampen vast bestellen, heb ook de GPthunder 7500k al liggen voor de koplampen) Quote
Sjölp Posted January 17, 2012 Posted January 17, 2012 Ik ben dan wel niet Bowie maar kan je wel al vertellen dat het 2 verschillende lampen zijn Quote
ErwinB Posted January 17, 2012 Posted January 17, 2012 Ik ben dan wel niet Bowie maar kan je wel al vertellen dat het 2 verschillende lampen zijn Bedankt! en weet je dan toevallig ook of dat het allebei H27 lampen zijn ? Quote
Sjölp Posted January 17, 2012 Posted January 17, 2012 Het zijn alletwee dezelfde types. Ik heb deze gekocht http://www.ebay.de/i...=item3a696e9f09 (wel bij een andere aanbieder, maar het zijn deze types). 1 X 37.5 Watt voor de mistlichten en 1 x 50 W voor de bochtlichten. Quote
ErwinB Posted January 17, 2012 Posted January 17, 2012 Ok, wederom bedankt Nog 1 vraag dan; Zijn de standaard H27 lampen ook van een verschillend wattage? Of zijn ze alle vier 27watt (bocht en mist)? Ik wilde zelf namelijk de GP Thunder 7500k 880 lampen gebruiken omdat ik hiervan ook de H7 voor de koplampen heb. Deze zijn er echter alleen in 27watt uitvoering. (dat zijn eigenljik 2 vragen ) Quote
Guest Timo0103 Posted January 17, 2012 Posted January 17, 2012 http://www.ebay.com/itm/2x-881-H27W-2-LED-Fog-Light-Daytime-Running-Light-Bulb-Hyundai-Kia-Motors-/280754297628?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item415e429b1c Ook mooi en niet echt duur. Quote
Sjölp Posted January 17, 2012 Posted January 17, 2012 @ Erwin: originele zijn alle vier 27W @ Timo: Inderdaad mooi en niet duur maar als ik mij niet vergis heeft Bowie die gehad en weer weggedaan wegens te weinig lichtopbrengst. Quote
ErwinB Posted January 17, 2012 Posted January 17, 2012 Super! Dan ga ik gewoon voor de gp thunders, 4 stuks. Bedankt voor jullie reacties. Als de auto er is zal ik de foto's posten. (hij wordt over een week drie verwacht) (null) Quote
Martinp Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Super! Dan ga ik gewoon voor de gp thunders, 4 stuks. Bedankt voor jullie reacties. Als de auto er is zal ik de foto's posten. (hij wordt over een week drie verwacht) (null) Hey Erwin, Wellicht worden we tegelijkertijd blij gemaakt. Ook ik wacht op mijn SP3 over 3-6 weken, en wil daar ook de verlichting veranderen. En waarschijnlijk ga ik ok voor GP Thunder 7500K, Led vind ik iets te duur en te risiiovol voor mist/bocht. Ik rij nu 3 jaar met Led stadslicht en die zijn al een paar keer uitgevallen. Dat wil ik niet hebben in de mist/bocht units omdat het niet een kwestie is van "even" vervangen. Verder heb ik in mijn huidige auto (Pro C'eed) ook de GP thunder 7500K zitten en die bevallen goed. Heb jij alle verlichting al aangeschaft? gr, Martin Quote
bowie97 Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 Het is al weer even geleden, maar @Bowie: is het nog gelukt om foto's te maken? Is het trouwens 1 lamp voor zowel de bochtverlichting als de mistverlichting? Of zijn het 2 verschillende ? (ik heb mijn SP3 nog niet maar wil de lampen vast bestellen, heb ook de GPthunder 7500k al liggen voor de koplampen) Had volgens mij hier ergens foto's op het forum staan van de led lampen maar kan ze eerst zelf niet meer vinden. Hier dus Zijn ondertussen er ook al weer uit en vervangen door 50 watt gewone PGJ13 lampen. Geven meer licht zal daar eens wat foto's van maken en dan alles er weer op zetten. Quote
ErwinB Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 @martinp: Ja, de H7 lampen had ik al liggen van GP thunder, met bijbehorende led stadslichten. De H27 GP thunders heb ik gisteren via ebay besteld. @bowie: thnx, ben benieuwd naar de 50watts.. Quote
ErwinB Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 Weet iemand toevallig welke lampen de SP3 voor het groot licht heeft ? Is dat H1 zeker ? Dan doe ik daar ook maar meteen GP Thunder in... Quote
Sjölp Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 In die van mij (met xenon) zitten H7 als grootlicht. Quote
ErwinB Posted March 31, 2012 Posted March 31, 2012 Nou, vandaag eindelijk de lampen van de mistlampen en de bochtverlichting vervangen. Het is mij 100% meegevallen! Ik ben maar 20-30 min. bezig geweest. De beide mistlampen en de linker bochtverlichting (gezien vanachter het stuur vandaan) heb ik kunnen vervangen via de motorkap. Een beetje priegelen maar het lukte vrij vlot. De rechter bochtverlichting heb ik via de onderkant gedaan. De kunststof schroefjes van de onderplaat verwijderd en de 2 M8 bouten (in de wielkas voor het voorwiel zit ook nog een kunststof schroef) en dan kun je de plaat voldoende loshalen om met je arm er tussen te kunnen en de lamp te wisselen. Quote
Recommended Posts