Jump to content

Vervangen mist/bochten verlichting

Recommended Posts

Posted

Volgens het instructieboekje moet je voor het verwisselen van mist- en bochtverlichting lampen (H27) via de voorste wielkas een klein klepje, dat met twee schroefjes zit bevestigd, hier makkelijk bij kunnen. Niet dus, bij mij geen klepje of twee schroefjes te bekennen. Via motor compartiment kan je wel de linker kant, bestuurderszijde, bereiken maar de rechter kan niet vanwege het in de weg zitten van het ruitenvloeistof reservoir.

Is het dan echt nodig om dit via de dealer te laten doen of heeft iemand een wereld idee, en dan bedoel ik niet voorbumper slopen of ruitenvloeistof reservoir demonteren. :mrgreen:

Posted

Nee, je zult toch echt, net zoals de dealer doet, iets moeten verwijderen in het motorcompartiment.

Posted
Volgens het instructieboekje moet je voor het verwisselen van mist- en bochtverlichting lampen (H27) via de voorste wielkas een klein klepje, dat met twee schroefjes zit bevestigd, hier makkelijk bij kunnen.

Links kan via de motor ruimte. Maar je ziet niet veel alles moet op de tast.

Rechts gaat echt niet. Tank van de ruitensproeier zit er voor. Via de afdekplaat van de radiator lukt ook niet.

Het zal via de onderkant moeten.

Maar klein klepje is het zeker niet.

De handleiding Blz 7-71 is daarin geen grote hulp.

Het plaatje.

Aan de binnenkant voorzijde wielkast zit de bescherm plaat op de rand zitten schroeven, schroeven losdraaien en plaat naar achteren buigen.

De tekst (daar staat weer iets anders).

Mistlamp voor en gloeilampen

bochtverlichting

(indien van toepassing)

1. Verwijder de onderplaat van de

voorbumper.

2. Steek uw hand in de achterzijde van

de voorbumper.

Etc.

Heb een en ander al bekeken, omdat ik de lampen ga vervangen.

Maar dan gaan de wielen er af en de auto omhoog.

Via de wielkasten naar binnen.

Conclusie: (Mist)Lampen vervangen, zo simpel is het niet.

Ik zo bijna zeggen alleen voor gevorderde.

Als jij straks in het donker staat en er is een lamp kapot.

Zou jij die kapotte lamp, zowel voor als achter, dan kunnen vervangen:?: :?:

Posted

@ 2011-sportage;

Ja zo staat het inderdaad in het instructieboekje. Maar de tekening klopt al niet. Kijk zelf maar eens, en dan niet in het boekje maar naar de auto zelf.

zoals Bowie 97 ook al concludeerde; een niet zomaar gedane klus.

Posted
@ 2011-sportage;

Ja zo staat het inderdaad in het instructieboekje. Maar de tekening klopt al niet. Kijk zelf maar eens, en dan niet in het boekje maar naar de auto zelf.

zoals Bowie 97 ook al concludeerde; een niet zomaar gedane klus.

Zou best wel willen kijken maar ik moet het nog even doen met het boekje .

Zodra ik hem ophaal kijk ik direct (samen met de dealer hahaha)

Posted

De mistlampen en bochtenverlichting van de nieuwe sportage zijn (maar) 27 watt.

Mag hier een hoger wattage in van 50 watt of "smelten" hierdoor de kunststof licht units

• 1 month later...
Posted

Zitten nu 37,5 watt lampen in, 896 Automotive Auto Miniature Bulb 12V 37W T3.25 PGJ13 , alleen die hebben een gelige kleur dus nu op zoek naar wittere. 4 stuks waren 12€

Hier is goede informatie te vinden welke je kunt aanschaffen.

Plaatjes van de binnen kant. Wielen zijn er wel vanaf gehaald want anders lukt het heel moeilijkl.

1 echte schroef en 3 platic (druk)schroeven los dan kun je de hele flap omvouwen.

Linker zijde 8c9f0b53a05e34b9912bc48da87886a10845643746ccc8db.jpg

Rechter zijde 7b3bb42449f74e38052aac8237ca0b58695aa4cbc56056e0.jpg

Ruitensproeiertank 5L zit behhoorlijk in de weg.

Heb de twee boutjes die hem vasthouden los gedraaid dan kun je wel bij de bochtverlichting.

Moet wel zeggen zie het verschil met 27 watt wel ook al is het wat gelig.

Posted

@Bowie97

Heb je toevallig nog foto's gemaakt van het verschil tussen de oude en nieuwe lampen...?

Nee. Zal een kijken of ik foto's van de nieuwe situatie kan maken.

• 10 months later...
Posted

Het is al weer even geleden, maar @Bowie: is het nog gelukt om foto's te maken? :no:

Is het trouwens 1 lamp voor zowel de bochtverlichting als de mistverlichting? Of zijn het 2 verschillende ?

(ik heb mijn SP3 nog niet maar wil de lampen vast bestellen, heb ook de GPthunder 7500k al liggen voor de koplampen)

Posted

Ik ben dan wel niet Bowie maar kan je wel al vertellen dat het 2 verschillende lampen zijn ;)

Posted

Ik ben dan wel niet Bowie maar kan je wel al vertellen dat het 2 verschillende lampen zijn ;)

Bedankt! en weet je dan toevallig ook of dat het allebei H27 lampen zijn ?

Posted

Ok, wederom bedankt :)

Nog 1 vraag dan; Zijn de standaard H27 lampen ook van een verschillend wattage? Of zijn ze alle vier 27watt (bocht en mist)?

Ik wilde zelf namelijk de GP Thunder 7500k 880 lampen gebruiken omdat ik hiervan ook de H7 voor de koplampen heb.

Deze zijn er echter alleen in 27watt uitvoering.

(dat zijn eigenljik 2 vragen :))

Posted

@ Erwin: originele zijn alle vier 27W

@ Timo: Inderdaad mooi en niet duur maar als ik mij niet vergis heeft Bowie die gehad en weer weggedaan wegens te weinig lichtopbrengst.

Posted

Super! Dan ga ik gewoon voor de gp thunders, 4 stuks.

Bedankt voor jullie reacties. Als de auto er is zal ik de foto's posten.

(hij wordt over een week drie verwacht)

(null)

Posted

Super! Dan ga ik gewoon voor de gp thunders, 4 stuks.

Bedankt voor jullie reacties. Als de auto er is zal ik de foto's posten.

(hij wordt over een week drie verwacht)

(null)

Hey Erwin,

Wellicht worden we tegelijkertijd blij gemaakt. Ook ik wacht op mijn SP3 over 3-6 weken, en wil daar ook de verlichting veranderen. En waarschijnlijk ga ik ok voor GP Thunder 7500K, Led vind ik iets te duur en te risiiovol voor mist/bocht. Ik rij nu 3 jaar met Led stadslicht en die zijn al een paar keer uitgevallen. Dat wil ik niet hebben in de mist/bocht units omdat het niet een kwestie is van "even" vervangen. Verder heb ik in mijn huidige auto (Pro C'eed) ook de GP thunder 7500K zitten en die bevallen goed.

Heb jij alle verlichting al aangeschaft?

gr,

Martin

Posted

Het is al weer even geleden, maar @Bowie: is het nog gelukt om foto's te maken? :no:

Is het trouwens 1 lamp voor zowel de bochtverlichting als de mistverlichting? Of zijn het 2 verschillende ?

(ik heb mijn SP3 nog niet maar wil de lampen vast bestellen, heb ook de GPthunder 7500k al liggen voor de koplampen)

Had volgens mij hier ergens foto's op het forum staan van de led lampen maar kan ze eerst zelf niet meer vinden.

Hier dus

Zijn ondertussen er ook al weer uit en vervangen door 50 watt gewone PGJ13 lampen.

Geven meer licht zal daar eens wat foto's van maken en dan alles er weer op zetten.

Posted

@martinp: Ja, de H7 lampen had ik al liggen van GP thunder, met bijbehorende led stadslichten. De H27 GP thunders heb ik gisteren via ebay besteld.

@bowie: thnx, ben benieuwd naar de 50watts..

Posted

Weet iemand toevallig welke lampen de SP3 voor het groot licht heeft ? Is dat H1 zeker ?

Dan doe ik daar ook maar meteen GP Thunder in...

Posted

In die van mij (met xenon) zitten H7 als grootlicht.

• 2 months later...
Posted

Nou, vandaag eindelijk de lampen van de mistlampen en de bochtverlichting vervangen.

Het is mij 100% meegevallen! Ik ben maar 20-30 min. bezig geweest.

De beide mistlampen en de linker bochtverlichting (gezien vanachter het stuur vandaan) heb ik kunnen vervangen via de motorkap. Een beetje priegelen maar het lukte vrij vlot.

De rechter bochtverlichting heb ik via de onderkant gedaan. De kunststof schroefjes van de onderplaat verwijderd en de 2 M8 bouten (in de wielkas voor het voorwiel zit ook nog een kunststof schroef) en dan kun je de plaat voldoende loshalen om met je arm er tussen te kunnen en de lamp te wisselen.