bigwade Posted February 12, 2011 Share Posted February 12, 2011 Ik kreeg gisteren een PM over de automaat ivm het caravan rijden. Nu heb ik zelf niet zo'n ding en kan er dus niks over melden. Er zullen vast meer leden en bezoekers zijn die graag "tips and tricks" van de "ervaren rotten" w.b. het caravan rijden met de SP3 willen lezen. Laten we dat mooi samenvatten in dit draadje. De eerste globetrotter met de Sportage III + sleurhut mag aftrappen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ger.w. Posted February 12, 2011 Share Posted February 12, 2011 Ik kreeg gisteren een PM over de automaat ivm het caravan rijden.Nu heb ik zelf niet zo'n ding en kan er dus niks over melden. Er zullen vast meer leden en bezoekers zijn die graag "tips and tricks" van de "ervaren rotten" w.b. het caravan rijden met de SP3 willen lezen. Laten we dat mooi samenvatten in dit draadje. De eerste globetrotter met de Sportage III + sleurhut mag aftrappen. Wat is nu het verschil tussen het rijden met een Sportage met automaat of een andere auto met automaat en een aangekoppelde caravan ? Ik bergijp de vraag werkelijk niet. Daar is al zoveel over geschreven , b.v. de beste site op dat gebied: http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=3142 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted February 12, 2011 Author Share Posted February 12, 2011 (edited) Wat is nu het verschil tussen het rijden met een Sportage met automaat of een andere auto met automaat en een aangekoppelde caravan ? Het koppel van de SP3 2.0L Benzine/Aut. is wat aan de lage kant. Zelf merk ik met rijden dat de bak als een speer naar de 6 gaat wat een enorme rust teweeg brengt in het interieur, maar dat je bij een vlotte inhaal actie het gas beslist moet vloeren anders gebeurt er niks/weinig. Bij 70-80 draait de motor ca 1500-1600 toeren in 6. Het rijden is iig niet te vergelijken met eerdere automaten die ik heb gehad. Tuurlijk is caravantrekker DE site, maar ook hier zou er wat info moeten staan denk ik. Edited February 12, 2011 by bigwade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ger.w. Posted February 12, 2011 Share Posted February 12, 2011 Het koppel van de SP3 2.0L Benzine/Aut. is wat aan de lage kant.Zelf merk ik met rijden dat de bak als een speer naar de 6 gaat wat een enorme rust teweeg brengt in het interieur, maar dat je bij een vlotte inhaal actie het gas beslist moet vloeren anders gebeurt er niks/weinig. Bij 70-80 draait de motor ca 1500-1600 toeren in 6. Het rijden is iig niet te vergelijken met eerdere automaten die ik heb gehad. Tuurlijk is caravantrekker DE site, maar ook hier zou er wat info moeten staan denk ik. Je kunt wel zien dat je nooit met een sleurhut rijdt. Met een caravan schakelt de bak echt gewoon pas door als dat nodig is en schakelt gewoon terug. In de sprotage zit waarschijnlijk exact dezelfde bak als in mijn Sorento en het rijdt echt zonder enig probleem met een caravan. Gewwon in de D stand en gaan met de banaan. Het zal b.v. voorkomen dat met tegenwind de bak in 5 blijft staan en dat is ook prima. In de bergen is het anders, daar schakel je handmatig (zeker naar beneden rijdend !!) Maar dat staat prima beschreven op de genoemde site Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gerard K Posted February 15, 2011 Share Posted February 15, 2011 De basisvraag was of de SPIII automaat ook een “handstand” heeft omdat dat min of meer een vereiste is bij het met een caravan rijden in de bergen. De plaatjes in de folder geven daar niet zo’n goed beeld van, dus was de vraag aan BW (die een SPIII automaat heeft) of de “handstand” erop zit. De folder van de Sorento geeft een duidelijk beeld van de schakelstand. Daarnaast is het volgens mij volledig correct dat de Caravantrekker.nl een uitermate goed beeld geeft van wat een auto kan en niet kan. Men maakt daarbij een duidelijke scheiding tussen wat een auto mag en wat een auto in ieder geval kan. In het overzicht met aanbevolen trekgewichten komt de SPIII nu niet echt grandioos uit de verf. De minst erge is de benzine variant 2.0 aut/AWD die volgens de CT.nl 1400 kg kan trekken terwijl de folder 1600 aangeeft (er zijn er die 1900 mogen trekken terwijl de TC.nl 1375 adviseert). Nu mag de SPII 2.7-V6 ook 1600 trekken en kan volgens de TC.nl 1575 trekken. Mijn ervaring (in de bergen) is overeenkomstig. Dus ze hebben gelijk bij de TC.nl. Dan zullen ze ook wel gelijk hebben voor de SPIII. Er staat slechts 1 ref op hun site en die is niet echt positief. Kijkende in de geldbuidel komt de SPIII eerder aan de beurt dan een Sorento en daarnaast is de SPIII ook om te zien een mooie auto. Dus blijf ik als niet auto-techneut met de folders van de SPIII op de knie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted February 15, 2011 Author Share Posted February 15, 2011 Diesel automaat een optie ? btw Gerard, hier staat het instructie boekje van de SP3 http://www.kiaclub.nl/showthread.php?t=2908 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
der Rudi Posted February 15, 2011 Share Posted February 15, 2011 Ik rij sinds september 2010 in een SP-3 2.0 benzine automaat; heb er een paar duizend kilometer met caravan mee gereden; nergens problemen mee gehad; ik rij altijd iets boven de 100 en hij kon in de 5 (zonder de handstand te hoeven gebruiken) de caravan keurig trekken. Cruise control gebruiken was onmogelijk; hij bleef dan heen en weer schakelen tussen de 4 en de 5. Dus dan maar geen cruise control gebruikt; bergop reed en trok hij prima; bergaf met de hand teruggeschakeld naar de 3 of 2 remde hij keurig af. Dus in de praktijk voldeed hij keurig. En ik ben wel wat gewend; want mijn vorige auto was Opel Vectra met een 3.0 liter 6 cyl. common rail diesel, ook automaat; dus trekkracht te over; daar was ook met cruise control rijden geen probleem en trok die auto zelfs heuvelop op de snelweg met een caravan erachtrer nog zonder naar de 4 te schakelen (was een 5-bak automaat). Maar ik heb geen klagen over mijn SP-3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted February 15, 2011 Author Share Posted February 15, 2011 Je kunt wel zien dat je nooit met een sleurhut rijdt. Klopt Ger, op mijn auto geen rukpukkel Dus in de praktijk voldeed hij keurig. En ik ben wel wat gewend; want mijn vorige auto was Opel Vectra met een 3.0 liter 6 cyl. common rail diesel, ook automaat; dus trekkracht te over; daar was ook met cruise control rijden geen probleem en trok die auto zelfs heuvelop op de snelweg met een caravan erachtrer nog zonder naar de 4 te schakelen (was een 5-bak automaat). Maar ik heb geen klagen over mijn SP-3. Hier hebben we wat aan......dank ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gerard K Posted February 16, 2011 Share Posted February 16, 2011 ook mijn dank, even voor de volledigheid (en om een idee te krijgen), wat is het gewicht van jouw caravan ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ger.w. Posted February 16, 2011 Share Posted February 16, 2011 De basisvraag was of de SPIII automaat ook een “handstand” heeft omdat dat min of meer een vereiste is bij het met een caravan rijden in de bergen. De plaatjes in de folder geven daar niet zo’n goed beeld van, dus was de vraag aan BW (die een SPIII automaat heeft) of de “handstand” erop zit. De folder van de Sorento geeft een duidelijk beeld van de schakelstand. Daarnaast is het volgens mij volledig correct dat de Caravantrekker.nl een uitermate goed beeld geeft van wat een auto kan en niet kan. Men maakt daarbij een duidelijke scheiding tussen wat een auto mag en wat een auto in ieder geval kan. In het overzicht met aanbevolen trekgewichten komt de SPIII nu niet echt grandioos uit de verf. De minst erge is de benzine variant 2.0 aut/AWD die volgens de CT.nl 1400 kg kan trekken terwijl de folder 1600 aangeeft (er zijn er die 1900 mogen trekken terwijl de TC.nl 1375 adviseert). Nu mag de SPII 2.7-V6 ook 1600 trekken en kan volgens de TC.nl 1575 trekken. Mijn ervaring (in de bergen) is overeenkomstig. Dus ze hebben gelijk bij de TC.nl. Dan zullen ze ook wel gelijk hebben voor de SPIII. Er staat slechts 1 ref op hun site en die is niet echt positief. Kijkende in de geldbuidel komt de SPIII eerder aan de beurt dan een Sorento en daarnaast is de SPIII ook om te zien een mooie auto. Dus blijf ik als niet auto-techneut met de folders van de SPIII op de knie�n met wat vraagtekens, die voor anderen geen vraagteken zijn. Bleek iets met koppel, snelle opschakeling etc. Is voor mij één van de redenen geweest om mijn Sportage 2,7 6 cyl. niet te vervangen door een SP III maar door een Sorento (waarbij ik mij realiseer dat het wel een paar duiten meer kost) Maar die sleurhut van mij weegt zo'n 1500 á 1600 kg en dat is wat mij betreft teveel voor een SP III. Sorento doet dat probleemloos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gerard K Posted February 16, 2011 Share Posted February 16, 2011 Dat vermoede kreeg ik al. thanks Gerard. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
der Rudi Posted February 19, 2011 Share Posted February 19, 2011 ook mijn dank, even voor de volledigheid (en om een idee te krijgen), wat is het gewicht van jouw caravan ? Volgens mij is het maximum totaalgewicht 1300 kg; dus dat zal het ook wel zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.