van.bemmelen Posted February 15, 2011 Share Posted February 15, 2011 Hallo, Mijn Sorento heeft het probleem dat hij makkelijk afslaat als motor warm is. Dit vooral bij optrekken vanuit (bijna) stilstand. Ik had dit al eerder aangekaart bij de dealer. Monteur meegereden. Deze vond dat het wel meeviel.Ik moest meer gas geven bij het wegrijden...( Op het korte stuk waarin hij met de auto heeft gereden, sloeg hij ook een keer af) Ik dacht, zal dan wel aan mij liggen. In ben er intussen aan gewend, houd de toerenteller in de gaten, maar toch overkomt het mij nog regelmatig. Nu heb ik afgelopen weekend iemand anders met de auto laten rijden en ook hij moest om de haverklap de auto weer opstarten. Ik heb het probleem weer bij de dealer te berde gebracht. Deze gaf nu aan dat het probleem, wat zich voor doet bij de handgeschakelde 2.4 versie, bekend is bij KIA nederland. Is waarschijnlijk software probleem. Moet dus wachten wat Kia Nederland hieraan als oplossing aanbrengt. Mag aannemen dat er meer mensen dit probleem hebben?!?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ger.w. Posted February 15, 2011 Share Posted February 15, 2011 Ik zet dit op het lijstje van (eventueel) te bespreken punten voor de Sorento in de KCG. Kan wel even duren voor er weer een integraal gesprek gaat plaatsvinden met KMNL en je bent momenteel de enige Sorento rijder met deze klacht. Bij exemplarische klachten is het eerst een zaak tussen dealer en klant. Ben wel benieuwd naar de herkomst van de melding dat het een sofwareprobleem zou zijn. Als dat de dealer is moet je eens vragen naar de juiste informatie en waar deze te vinden is (dealer bulletin o.i.d.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
van.bemmelen Posted February 15, 2011 Author Share Posted February 15, 2011 Melding komt van de dealer.Ik ben niet de enige met deze klacht want ik had dit probleem terzijde ook aangekaart bij mijn melding(discussie) over vreemd bijgeluid.Zie de reactie van LUCA. bij dit onderwerp. Tevens zullen er meer klachten zijn, als dit bij KIA bekend is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luca Posted February 15, 2011 Share Posted February 15, 2011 Wij vinden idd ook dat de Kia snel afslaat. Het is te doen maar zeker een puntje als de Kia een keer naar de garage moet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ger.w. Posted February 15, 2011 Share Posted February 15, 2011 Kan de dealer het onderbouwen met een informatiebron voor de software update ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
van.bemmelen Posted February 15, 2011 Author Share Posted February 15, 2011 Hallo, Ger Kia Wolters gaf het mij vanmorgen aan per mail.Zie citaat: De gevoeligheid met het optrekken ( afslaan ) hebben we nog geen oplossing voor. Ook Kia weet van dit euvel en persoonlijk denk ik dat de oplossing in de software moet worden gezocht. We zijn dus afhankelijk van de fabrikant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ger.w. Posted February 15, 2011 Share Posted February 15, 2011 Het is dus wat ik al vermoedde: Een persoonlijke mening van de dealer en nog niets officieel van KMNL. Ik wacht daarom je verdere berichten even af over de afloop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wim Poot Posted February 15, 2011 Share Posted February 15, 2011 Ik moet erg opletten bij het wegrijden in zijn eerste versnelling. ( Niet de eerste keer wanneer de automatiche choke aanstaat). De motor slaat dan erg snel af. Dit komt waarschijnlijk door het lage stationare toerental bij stilstand. Geef tegenwoordig wat gas bij om op te trekken. Dit is wel lastig want je geef snel teveel gas. Echter een snel stationare draaiende motor bij stilstand is ook geen oplossing Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
van.bemmelen Posted February 19, 2011 Author Share Posted February 19, 2011 Beste Wim Poot. Jij omschrijft precies het probleem zoals het bij mij ook voorkomt. Ook ik moet gas geven VOORDAT ik de koppeling laat opkomen.(Soms met het gevolg dat je teveel gas geeft, wat weer slecht is voor de kopppeling) Dit is een handeling die je normaal gelijktijdig verricht, koppeling opkomen en gas geven. Als ik dit met mijn Sorento 2.4 doe, heb ik grote kans dat hij afslaat. Hij loopt bij mij stationair op 700 toeren, wat niet echt laag is. Ik vindt het ook nog gevaarlijk, dat afslaan. Als ze achter je niet opletten..............! Mag niet de bedoeling zijn van een auto van bijna 40K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mij Posted March 18, 2011 Share Posted March 18, 2011 Beste Wim Poot. Jij omschrijft precies het probleem zoals het bij mij ook voorkomt. Ook ik moet gas geven VOORDAT ik de koppeling laat opkomen.(Soms met het gevolg dat je teveel gas geeft, wat weer slecht is voor de kopppeling) Dit is een handeling die je normaal gelijktijdig verricht, koppeling opkomen en gas geven. Als ik dit met mijn Sorento 2.4 doe, heb ik grote kans dat hij afslaat. Hij loopt bij mij stationair op 700 toeren, wat niet echt laag is. Ik vindt het ook nog gevaarlijk, dat afslaan. Als ze achter je niet opletten..............! Mag niet de bedoeling zijn van een auto van bijna 40K inderdaad heb ik ook last van heb al aangegeven dat het stationiare toerental hoger zou moeten kan kan het probleem misschien minder worden. ze kunnen niet in de software zegt mijn dealer ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruudjw Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Een oude thread, maar toch voeg ik mijn ervaring eraan toe. Een maand geleden een handgeschakelde Sorento uit 2010 gekocht, en inmiddels ga ik 'm alweer inruilen voor een automaat, vanwege het afslaan bij optrekken. Je moet constant opletten hoe je wegrijdt. Verder rijdt de auto heerlijk. Blijkbaar is er geen oplossing voor gevonden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xychix Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 ZIjn auto's veranderd? Vroeger tijdens rijlessen leerde ik dat je met een stevige diesel nog wel weg kon rijden op de koppeling maar met een benzine altijd wat gas moest geven. Is dat niet meer zo? Ik geef zowel bij mijn Sorento 2005 (2.5 CRDi) als mijn Ford Transit 2000 (2.5 Di) altijd wat gas bij het wegrijden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts