Jump to content

Diesel verbruik Cee’d 1.6 crdi

Recommended Posts

Posted

Ik ben een nieuwkomer op dit Forum. De aanleiding vormde de recente bestelling van een Sportage die over ca 4 maanden zal worden afgeleverd.

Maar ik rijd al Kia sedert september 2007 met een Cee’d 1.6 CRDi X-clusive.

Ik ben een controlefreak (meten is weten) en heb sinds de aanschaf mijn dieselverbruik en kilometers nauwgezet bijgehouden (over totaal 103.000km).

Graag wil ik de forumleden hiervan deelgenoot maken.

Rijstijl: Rustig (Het Nieuwe Rijden), ik houd me aan de maximum snelheden en rijd niet harder dan 100 km op de autoweg. (Ik ben met pensioen en heb geen haast.)

Omstandigheden: Gunstig: ca 85 % van de kilometers buiten de bebouwde kom, ca 50/50 provinciale weg en snelweg.

In liter/100km

Normverbruik volgens KIA: 4.7

Verbruik volgens www.werkelijkverbruik.nl: 6.2 (een site van Travelcard)

Het door mij gemeten verbruik: 5.1

Ondanks de gunstige omstandigheden is dit toch nog 9% hoger dan het Normverbruik, maar wel 18% lager dan het gemeten verbruik van Leaserijders. In de praktijk heb ik dus 18% bespaard.

Bij een gemiddelde dieselprijs van € 1.30 en de gereden 103.000 km zou ik in de gemeten 40 maanden € 1.500 méér aan diesel hebben uitgegeven als ik eenzelfde verbruik als de Leaserijders zou hebben gehad. (€ 37,50 per maand; dat is zeg maar een halve tankinhoud).

U ziet, “zuinig” rijden kan de moeite waard zijn !

Natuurlijk is mijn relatief lage verbruik voor een deel het gevolg van gunstige omstandigheden (bv 15% buitenweg ipv de 33% waarop de norm zich baseert). Maar voor een aanzienlijk deel is het een gevolg van mijn rijstijl. (Rustig, anticiperen en 100 ipv 130 op de snelweg.)

Maar ik realiseer me ten volle dat de meesten van u een dergelijke rijstijl niet willen c.q. niet kunnen aannemen (omdat ze de ervoor benodigde tijd niet hebben).

Tot slot de cijfers van mijn metingen:

Cijfers meting - km’s- L.Diesel-L/100km- Km/L

Totaal van 17/09/2007 tot 31/12/10 - 102601 6011 5,9 17,1

Waarvan met caravan - 24936 2061 8,3 12,1

Totaal zonder Caravan: - 77665 3950 5,1 19,7

(Sorry dat de cijfers zich niet laten oplijnen.)

Tot slot: ik heb de Cee'd als een geweldige auto ervaren, comfortabel, zuinig, betrouwbaar en met goede rijeigenschappen. Hij is (in dieseluitvoering) een uitstekende caravantrekker. Ik hoop dat de Sportage mij even goed gaat bevallen (al zal het verbruik hoger liggen).

Posted

100% gelijk wanneer je stelt dat de chauffeur het verbruik bepaalt. Zuinig rijden heeft niets te maken met traag rijden, wel alles met anticiperen, uit laten bollen ipv remmen, niet onnodig remmen, ...

Mijn vorige was een Hdi (1.6 110pk), normverbruik was 4.8 l/100 km en het gemiddelde verbruik over +100.000km was ... 4.8liter !

De crdi (115pk) heeft als normverbruik 4.5 l/100 km, maar dat lukt niet. Het all-round verbruik tot nu toe is 5.2 liter/100km.

Eigenlijk valt het me iets tegen, ik had gehoopt van zoals met de Peugeot, netjes onder de 5 liter te blijven. (van die halve liter lig ik niet wakker hoor)

Ook bij hogere snelheden gaat het verbruik veel meer de hoogte in dan met de Hdi.

Die 4.5 liter als normverbruik lukt wel, maar dan moet je niet teveel verkeerslichten hebben die op rood staan, en langere stukken aan 80km/h in zijn 5 op de cc rijden. Terwijl als je echt je best deed je met de Hdi een verbruik van 4 liter kon halen en zelfs nog minder. In de zomer ooit eens een 1.350km gereden op 1 tank.

Wat me ook opvalt is dat het verschil in verbruik in 5e of 6e versnelling op de cc niet veel uitmaakt.

Posted

Leuk een geestverwant op het forum aan te treffen.

Gezien het normcijfer dat je vermeldt en de 6 versnellingen, heb je kennelijk een jongere Cee´d dan ik.

Posted

Ik mag blij zijn als ik een verbuik haal van 6.2l/100km. Maar, dit zal ongetwijfeld komen dat we met 2 personen in onze cee'd rijden met 2 verschillende rijstijlen. Daarbij heb ik altijd de CLimate control aanstaan en voer ik altijd verlichting. Wel rijd ik zoveel mogelijk met op de CC.

Met een halve liter verbruik minder zou ik erg tevreden zijn.

Posted

N.a.v. een advies van een Wegenwachter heb ook ik de Climate Control zomer en winter aan, de verlichting alleen als het zinvol is. Maar behalve de rijstijl spelen de rijomstandigheden natuurlijk een belangrijke rol, met name de hoeveelheid stadsritten en vooral het aantal koude starts. En die verhouding ligt bij mij gunstig. Daarnaast rijdt ik, zoals gezegd, op de autoweg slechts 100 km/u. Dat scheelt ook een flinke slok op de borrel (maar je moet er wel de tijd voor hebben) !

Ik hoop met mijn bestelde Sportage (16 cm hoger, 7 cm breder, 233 kg zwaarder, 2.0 l ipv 1.6 l) een verbruik van 6.2 l/100km te kunnen gaan halen. Maar als ik de verbruikscijfers op het forum zie hou ik mijn hart vast ! Ik zal nog een aantal maanden moeten wachten voor ik het kan uitproberen. <_<

• 1 month later...
Posted

Rijstijl en omstandigheden bepalen het verbruik.

Ik woon in Polen, rijd een Cee'd 1.6 CRDi 115 pk, uitvoering Optimum Plus. Bouwjaar 2009, dus niks geen "ECO Dynamics" :(

Vergelijkbaar met de X-ecutive in NL, zonder cruisecontrol maar met half lederen stoelbekleding, parkeersensoren, alarm, 2 sets wielen, lichtmetaal met zomerbanden, standaard velgen met winterbanden. De auto is uitgerust met automatisch inschakelende verlichting (is gewoon NIET uit te schakelen als de motor loopt!) omdat verlichting overdag hier zomer en winter verplicht is. In deze uitvoering kostte deze auto in oktober 2009 omgerekend bijna € 18000,=

In 2 jaar en 3 maanden ruim 32500 km. afgelegd. Dat kan hier dus, dieselen en niet meer dan 15000 km. per jaar rijden omdat wegenbelasting hier niet bestaat.... en diesel dus nog steeds goedkoper is dan Euro 95.

Het verbruik houd ik vanaf bijna het begin bij op een Duitse website: www.spritmonitor.de . Ik rijd veel stads- en weinig snelwegkilometers. Ik houd me wel ongeveer aan de maximum snelheden. Het gemiddeld verbruik over 30000 km is precies 5,85 ltr. per 100 km. Ik moet wel zeggen dat de boordcomputer over het algemeen helaas nogal optimistisch is.

Mijn vorige 1.6 HDi (Citroen C4) deed het onder dezelfde omstandigheden zuiniger: 5,83 ltr./ 100 km... ;)

Posted

.... Ik rijd veel stads- en weinig snelwegkilometers. Ik houd me wel ongeveer aan de maximum snelheden. Het gemiddeld verbruik over 30000 km is precies 5,85 ltr. per 100 km. ...

Je hebt kennelijk geen last van een "zware voet", zoals onze Zuiderburen zeggen. 1 op 17 lijkt mij in jouw omstandigheden een keurig verbruik !