AJ Mol Posted December 18, 2006 Posted December 18, 2006 SORENTO 3.5 V6 EX M-bition / Brabus CRD van Andr? Een tweede Sorento is er gekomen. Alhoewel ik eerst het nieuwe model op het oog had, heb ik toch weer voor het oude model gekozen. Het is weer een 3.5 liter V6 geworden, maar dan het aanbiedingsmodel de M-bition met als extra?s een elektrisch schuifkanteldak, een spoiler, de M-bition grille en licht metalen velgen. De licht metalen velgen vond ik zelf niet mooi en gelukkig zitten ze er niet onder. Waarom het oude model. Al jaren was ik weg van het Duitse Brabus CRD model. In 2004 is dit model door Brabus (de Mercedes tuner) ge?ntroduceerd. Ik kwam het model destijds tegen op het internet. Begin 2006 heeft Brabus er nog zo?n 180 gemaakt voor de Duitse markt. Hier had Kia Nederland een tweetal van naar Nederland gehaald. Deze getunde modellen gingen rond bij de dealers samen met een Tomato-model en een Burtwell Sportage. Toen mijn dealer de Boom uit Barendrecht deze modellen had staan (zie foto?s), ben ik met Helma even wezen kijken. Meer om foto?s te maken van de diverse modellen dan om iets te kopen. Toen ik het Brabus model weer zag staan, kon ik mijn ogen er toch niet van af houden. Zeker de velgen vind ik bijzonder mooi bij deze uitvoering. Ooit bij Julian Groenendijk er wel eens over gehad hoe aan deze velgen te kunnen komen. Achter de ruitenwisser zat een A4-tje met de prijs erop van de aangebrachte extra?s. Wim van Kia de Boom gevraagd hoe het een en ander in zijn werk zou gaan. Kia Nederland zou de M-bition modellen per vrachtwagen brengen naar Brabus in Bottrop. Na 4 a 5 weken zouden dan de wagens gereed zijn en weer opgehaald worden door Kia Nederland. Na overleg met Helma hebben we besloten om er een te kopen. Snel nog even voor 1 juli besteld i.v.m. de prijsstijging van de BPM en verder is er nog onderhandeld door Maarten de Boom met Kia Nederland over de prijs van het Brabuspakket. In totaal zijn er 5 van deze modellen in Nederland verkocht, waarvan 2 bij Kiadealer de Boom. Allebei een 3.5 liter V6. Een grijze en een zwarte. Het wachten Na een aantal maanden wachten kon ik eindelijk mijn nieuwe bolide bekijken. Hij werd netjes naar buiten gereden om hem goed te kunnen bewonderen. Ook de grijze stond buiten. (zie foto?s). Nu was het nog een aantal weken wachten. Er moest nog een alarm ingebouwd worden. Dit wordt via de dealer altijd gedaan door GEMA uit Barendrecht. Omdat GEMA via ACR ook audio inbouwt, heb ik daar een ZENEC ZE-MC290 Moniceiver besteld. Dit is een 2-din audiosysteem met touchscreen en met de mogelijkheid om dvd?s, mp3?s en cd?s in allerlei soorten af te spelen. Het apparaat kan ook een SD-kaart lezen voor updates, navigatie en allerlei andere zaken. Tevens zit er een IPOD aansluiting op, is het apparaat geschikt voor TV en wordt hij binnenkort voorzien van Bluetooth. Al met al een alleskunner, welke niet al te duur is. Tevens verzorgd GEMA ook Juwelultra Diamondbrite behandelingen en uiteraard heb ik via onze sponsor Frans Pruijmboom de nodige korting gevraagd. Uiteindelijk zou dan alles gereed zijn. Ik zat op een telefoontje te wachten om hem op te halen, maar er gebeurde niets. Wat was er aan de hand. Gewoon, de kentekenplaten waren kwijt. Zorgvuldig had Kia Nederland de kentekenplaten verpakt, maar zo nodig moest er iemand nog een keer kijken. De kentekenplaten zijn toen verwisseld en de deur uitgegaan te samen met alle kentekenplaten van de nieuwe demo Sorento?s. Waar waren ze terecht gekomen? Kia liet een bericht uitgaan naar de dealers, maar die vrijdag had nog niet iedereen zijn pakketje uitgepakt. Zaterdag 9 september kon ik mijn Sorento dus niet ophalen, terwijl ik zondag 10 september jarig was. Maandag werd er door de dealer gebeld. De kentekenplaten waren bij een dealer in Den Bosch terecht gekomen. De dealer heeft toen iemand naar Den Bosch gestuurd om ze op te halen. Tevens is iemand naar mijn werk gekomen om mijn papieren op te halen om de auto op mijn naam te laten zetten. In de middag kon ik hem toen eindelijk ophalen. Het Brabuspakket Waar bestaat nu dat Brabuspakket uit. Aan de buitenkant is de Sorento voorzien van een nieuwe voor- en achterbumper en sideskirts. De overgebleven grijze delen zijn zwart gespoten en er zijn 19 inch Kia velgen met Pirelli 255/50 ZR19 107W banden gemonteerd. De binnenkant is voorzien van andere matten en tevens ligt er achterin ook een mat in de kofferruimte. De pendalen zijn vervangen voor sportpendalen en de drempels zowel voor als achter zijn voorzien van dubbele chromen sierlijsten. De aanvullingen Voor de aflevering gevraagd om weer stootstrips op de Sorento te plakken. Nu alles zwart is zijn de uitstekende delen nog gevoeliger voor schade. Verder de schroeven laten vervangen van de daksteunen, omdat deze nog wel eens willen roesten. Van de oude Sorento zijn de twee stalen platen, die aan de onderzijde zaten, overgezet. Dit was ook nog een voordeel van het oude model. Waarschijnlijk hadden ze niet meer op de nieuwe gepast en dat was toch zonde van de investering. Na een aantal weken rijden ben ik langs Julian Groenendijk van Korean Car Styling Parts in Ridderkerk gegaan. Daar gekeken of er wat leuke aanvullingen te krijgen waren. Veel pakketten waren wat overdreven. Ik wilde alleen wat ringen rond de speakers en wat afdekplaatsjes op de sproeiers van de bumper. We hebben hiervoor 2 pakketen moeten splitsen. Verder nog andere richtingaanwijzers en spiegelkappen met led verlichting besteld. Deze moeten nog komen en zullen ook door de dealer gemonteerd worden. Ook wilde ik graag wat rond de wijzerplaten hebben. Toen gekozen voor metalen geborstelde randjes. Deze heb ik gekocht bij Tom Sawyer van SUV-tuning uit Duitsland. De randjes zijn netjes door de dealer op de wijzerranden geplakt. Een V6 embleem is weer besteld echter is nog niet ontvangen. Verder zijn we met de dealer nog bezig om wat blauwe verlichting achter de wijzerplaten te krijgen. Tot nu toe is het effect nihil en een monteur gaat verder zoeken naar betere verlichting zoals hij heeft gemonteerd in zijn auto. Een IPOD Video van 80 GB is inmiddels aangeschaft en de muziek dendert door de Kia. Zo nu eerst maar eens genieten van de nieuwe Sorento en meedoen aan de diverse ritten. Ik zit nu al te denken waar we in 2007 op vakantie naar toe gaan. Bijvoorbeeld weer lekker rond toeren in Frankrijk of om weer een keer naar Noorwegen toe te gaan. Ook met de auto rijden en varen naar Sicili? is bij ons nog een optie. Dus nog genoeg om de komende jaren lekker in de Sorento te kunnen rijden. Quote
Tazteam Posted December 18, 2006 Posted December 18, 2006 Hey Andre, fijn dat je auto nu ook een dagboek heeft. Wat een mega-bak, wat een uitstraling. En een uitrusting.............om stil van te worden, er zit (bijna) alles op wat je maar wensen kan, toppie. Ik had het je al persoonlijk verteld, maar om de lijn te blijven volgen van het forum; Heel veel veilige kilometers. Philip Quote
BaBaCC Posted December 19, 2006 Posted December 19, 2006 Hoi Herman, Om te beginnen van harte gefeliciteerd met je nieuwe Sorento. Ik wens vele veilige en plezierige kilometers toe. Zo dat was het formele gedeelte. Nu over de auto zelf. Kolerig (excus? le mot).....wat een prachtige "bak" zeg. Ik zeg "bak" maar bedoel het niet oneerbiedig. Het ziet er in ??n woord bizar uit. Zo heb ik een Sorento nog nooit gezien. Mijn complimenten en zoals Philip al schreef, ben ik er ook een beetje stil van geworden hoor! Heel fraai en toch chique, maar ook weer wreed tegelijk. Kortom, ik heb er geen woorden voor. Nogmaals van harte en heel veel plezier ermee. Groeten, Barry Quote
BaBaCC Posted December 19, 2006 Posted December 19, 2006 Sorry Andr? voor het feit dat ik in mijn reactie op je auto begon met "Herman". Kan je zien dat ik ?cht onder de indruk ben van je Sorento! Nogmaals sorry hoor en mijn woorden zijn ondanks de verkeerde benaming niet minder gemeend! Groeten, Barry Quote
AJ Mol Posted December 19, 2006 Author Posted December 19, 2006 Barry geen probleem. Ik begreep de strekking. Bedankt. Het plaatsen van het dagboek heeft wat langer op zich laten wachten dan op de website zelf. Ik was wat aan het stoeien met men fotowebsite. Deze was een beetje traag. Uiteraard is hij redelijk af, maar ik ben nog bezig met wat kleine wijzigingen. Zodra er meer nieuws is wordt het dagboek weer aangevuld. Quote
AJ Mol Posted February 8, 2007 Author Posted February 8, 2007 Zoals beloofd weer wat nieuws over de Sorento. Ik heb aan de achterkant de letters EX verwijderd. Hiervoor in de plaats het V6 teken geplakt. Tevens zijn de spiegelkappen vervangen door kappen met led-knipperverlichting. Het volgende project zal hoop ik het navigatiesysteem van Zenec worden. Deze is nog steeds niet te verkrijgen en wordt nog steeds aangepast. Ondertussen is er TMC aan toegevoegd en schijnt hij goedkoper te worden. Altijd meegenomen. Tegelijkertijd met het navigatiesysteen zal er een TV-tuner ingebouwd worden. Ik ben benieuwd hoe dat werkt. Quote
BaBaCC Posted February 8, 2007 Posted February 8, 2007 Hoi Andr?, Hij wordt alsmaar mooier, chiquer, fraaier en exclusiever h??! Mijn complimenten. Zo'n mooie Sorento heb ik in ieder geval nog niet gezien. Gaaf die "kale" achterkant met alleen maar de V6-aanduiding. Subtiel en alles zeggend! Die spiegelkappen staan er ook zeer fraai bij. Klasse en geniet er van. Groeten, Barry Quote
Alex Posted February 20, 2008 Posted February 20, 2008 Zijn de letters EX er gewoon op geplakt of zijn er ook gaatjes in de carrosserie ? Zijn ze makkelijk te verwijderen ? Alex Quote
BaBaCC Posted February 20, 2008 Posted February 20, 2008 De belettering is erop geplakt en kan eenvoudig met f?hn verwijderd worden, zonder beschadiging e.d. Groeten, Barry Quote
Recommended Posts