apollo Posted March 18, 2011 Posted March 18, 2011 Hallo, Mijn vraag is moet de automaat gespoeld worden, zoja wat houdt dat in? Dus bij het vervangen van de vloeistof, ik heb al de olie en filter maar men zei mij in mijn garage die geen dealer is dat deze bak moet gespoeld worden. Kan u mij daar uitleg van geven? Ook nog even de motor kan gechipt worden tot +30 % meer vermogen en koppel, kan dit kwaad voor de motor of versnellingsbak? Ik heb het topic die bij automaat gelezen van N en D maar nergens werd vermeld hoe de olie verversen? daardoor vragen Alvast bedankt Quote
Crum Posted March 19, 2011 Posted March 19, 2011 automaatbak olie moet elke 90.000 km worden ververst zo uit mn hoofd, filter hoeft niet mee vervangen te worden, want deze zit dacht ik in de bak zelf. Als je een automaatbak aftapt komt er hooguit +/- 3 liter uit, terwijl er 7-9 liter in zit, een groot gedeelte blijft dus achter in de bak (o.a. in de koppelomvormer). Als je dit ook wil verversen zal je inderdaad moeten spoelen, dit gebeurt bij draaiende motor waardoor de bak zichzelf leegpompt, tegelijk moet je wel de nieuwe olie erin gooien. Uitgebreidt de bakolie (d.m.v. spoelen) wordt eigenlijk nooit gedaan, enkel bij serieuze klachten over de werking van de bak. Meestal wordt de eenvoudige manier gedaan, olie aftappen, de hoeveel die eruit komt er weer in gooien met nieuwe olie. Over het chiptunen, bij de ontwikkeling van een motor/bak wordt zit er wel een ruime marge op hoeveel de motor kan hebben en hoelang deze meegaat, chiptunen heeft hier dus wel invloed op omdat alles wel wat zwaarder wordt belast. het is trouwens ook wel makkelijk om even erbij te vermelden om welk type carens het gaat, net zoals de brandstof etc. Quote
apollo Posted March 19, 2011 Author Posted March 19, 2011 inderdaad sorry , het betreft hier een carens diesel 2005. Quote
apollo Posted April 24, 2011 Author Posted April 24, 2011 De chiptuning is gedaan geweest, de wagen beschikt over meer koppel en kracht om in de bergen omhoog te raken. Wat mij opvalt is dat de motor minder geluid produveert. De chiptuning is gebeurd via langere inspuiting en ietsje meer turbodruk wit laatste is minimaal. Ik heb ook een cruise control laten plaatsen die voorttrffelijk werk heeft geleverd. We zijn zopas terug uit Spanje. Verder is er een probleem ik krijg olie in het koel circuit ongeveer een 1/2 l op 2500 km. Ik post dit ook nog eens onder een ander topic Quote
Recommended Posts