chrisbaan Posted March 24, 2011 Posted March 24, 2011 Hallo allemaal, Ik heb een Sorento 1 automaat 2.5 diesel van 2005. Maar nu sinds een klein poosje begingt hij steeds erger te trillen tijdens het optrekken. En nu ook als ik gewoon een vaste snelheid aanhoud. Is dit iets wat makkelijk op te lossen is? Quote
masimo Posted March 25, 2011 Posted March 25, 2011 Heb je een Auto 4WD (Auto/Low) of een handmatige 4WD (4x4HI, 4x4Low, 2Hi)? Ik denk de eerste. Kontroleer de profieldieptes van de voor- en achterbanden. Te grote verschillen (>2mm) kunnen problemen opleveren m.b.t. de tussenbak. In verband hiermee: Trek zekering nummer 14 (TCCS) uit de zekeringkast in de bestuurdersvoetruimte (linksonder) er uit. Ga dan eens rijden. De auto rijdt dan puur achterwielaangedreven omdat de elektronische regeling van de tussenbak uitgeschakeld is. Als het trillen dan weg is: nieuwe banden of tussenbak laten nakijken. Kontroleer de cardan-assen en differentielen op speling. Quote
chrisbaan Posted March 25, 2011 Author Posted March 25, 2011 Heb je een Auto 4WD (Auto/Low) of een handmatige 4WD (4x4HI, 4x4Low, 2Hi)? Ik denk de eerste. Kontroleer de profieldieptes van de voor- en achterbanden. Te grote verschillen (>2mm) kunnen problemen opleveren m.b.t. de tussenbak. In verband hiermee: Trek zekering nummer 14 (TCCS) uit de zekeringkast in de bestuurdersvoetruimte (linksonder) er uit. Ga dan eens rijden. De auto rijdt dan puur achterwielaangedreven omdat de elektronische regeling van de tussenbak uitgeschakeld is. Als het trillen dan weg is: nieuwe banden of tussenbak laten nakijken. Kontroleer de cardan-assen en differentielen op speling. Bedankt voor de reactie! De banden heb ik recent allemaal laten vervangen dus dat zal dan al snel afvallen. Ik heb inderdaad een auto 4wd. Ik zal morgen die zekering er dan is uithalen en kijken wat dat uithaalt. Quote
rob4b4 Posted March 25, 2011 Posted March 25, 2011 Hoezo zal dit snel afvallen. Dit lijkt me nou net een potientiele bron voor trillingen. Hebben ze de banden wel goed gemonteerd; rijrichting, balanceren, uitlijnen etc. Tereinbanden of banden van deze grote zijn moeilijker te balanceren. De omschreven periode lijkt ook op elkaar. Wees niet te snel om dit uit te sluiten. mvrgr, Rob Quote
masimo Posted March 25, 2011 Posted March 25, 2011 Mee eens. Goed balanceren is inderdaad een kunst. Dus toch ook even checken. Valt me nog een puntje in. Kontroleer ook het oliepeil van de automatische versnellingsbak. Auto 10 minuten warm rijden. Stoppen op horizontale ondergrond. Motor laten lopen. Vanuit P stand door alle standen heen en weer terug. Olie peilen (terwijl de motor loopt). Quote
chrisbaan Posted March 28, 2011 Author Posted March 28, 2011 Hoezo zal dit snel afvallen. Dit lijkt me nou net een potientiele bron voor trillingen. Hebben ze de banden wel goed gemonteerd; rijrichting, balanceren, uitlijnen etc. Tereinbanden of banden van deze grote zijn moeilijker te balanceren. De omschreven periode lijkt ook op elkaar. Wees niet te snel om dit uit te sluiten. mvrgr, Rob De banden zijn goed gemonteerd heb dit ook nogmaals na laten kijken. Quote
Recommended Posts