Jump to content

Welke motorolie is het beste?


Recommended Posts

Guest asterix
Posted

Hallo,

Binnenkort moet ik voor de eerste oliewissel. In de Sportage moet full synthetic en de garage wil Valvoline 5W30 erin doen. Zelf gebruik ik in mijn andere auto's Mobil1 0W40. De garage vindt dat niet verstandig maar misschien is dat omdat ze er dan niet aan verdienen als ik zelf mijn Mobil1 meeneem. Ik heb begrepen dat de 0W40 beter zou zijn.

Iemand suggesties wat het beste is?

Kosten van de olie vind ik niet belangrijk. Beste voor de auto wel. Oh ja, ik heb de 2.0 benzine automaat.

Marcel

Posted

Als je de voorgeschreven olie gebruikt zit je altijd goed, zeker als deze van een bekend merk is

Guest asterix
Posted

Onder de motorkap zit volgens mij een sticker van Shell. Geen Valvoline dus. Toch vaak het idee dat een garage het goedkoopste spul koopt.

Marcel

Posted

Hoeveel gereden ?

De SP3 schrijft een oliewissel voor elk jaar of 30.000km

zie http://www.kiaclub.nl/topic/5496-onderhoudsintervallen/page__view__findpost__p__46887 en je instructieboekje

:unsure:

Volgens wat je zelf een tijdje terug gepost hebt. Bigwade's link

Er worden daar drie soorten onderhoudsbeurten genoemd: Oliebeurt, Kleine beurt en Grote beurt.

KM = x 1000

Spotrage V * (vanaf 10/2010) benzine:

Kleine beurt: MND 24 / 72 / 120 KM 30 / 90 / 150

Grote Beurt : MND 48 / 96 KM 60 / 120

Spotrage V (vanaf 10/2010) diesel :

Kleine beurt: MND 24 / 72 / 120 / 168 / 216 KM 30 / 90 / 150 / 210 / 270

Grote Beurt : MND 48 / 96 / 144 / 192 / 240 KM 60 / 120 / 180 / 240 / 300

* Bij de Sportage V benzine dient om de 12/36/60/84/108 maanden of 15.000/45.000/75.000/105.000/135.000 KM een Oliebeurt uitgevoerd te worden. Dit is dus de Oliebeurt.

Conclusie :

Sportage SL Benzine Olie wissel elke 12 MND of 15.000 KM.

Sportage Diesel Olie wissel elke 24 MND of 30.000

Voor de benzine heb ik een gedicht gemaakt. :P

Eerst de Olie Beurt

Dan de Kleine Beurt

Weer die Olie Beurt

Dan pas de Grote Beurt

Wordt ie meteen APK goedgekeurd?

Guest asterix
Posted

Ha, ik zie weer een onderhoudsinterval discussie aankomen!

Volgens mij niet ... bowie97 heeft dezelfde informatie gelezen van KIA die ik heb gelezen en ik trek daar precies dezelfde conclusie uit.

Daarnaast, zelfs al zou het niet strikt genomen nodig zijn, vind ik het beter om de olie wat vaker te verwisselen dan elke 30.000km. Het kan zeker geen kwaad en het is ongetwijfeld beter voor de motor. De mijne is geen leasebak die ik na 4 jaar wegdoe, maar een auto die ik hopelijk nog lang kan rijden.

Marcel

Posted

Volgens mij wel :lol: ...omdat in het instructieboekje van de Kia Sportage namelijk wat anders staat dan in de BigWade link...

Posted

Ha, ik zie weer een onderhoudsinterval discussie aankomen! Gezellig!

Asterix, Bowie97, kom er maar in.

* doet oren dicht en rent hard weg

Guest asterix
Posted

Asterix, Bowie97, kom er maar in.

* doet oren dicht en rent hard weg

Ik mag aannemen dat de online informatie van KIA meer up-to-date is dan zo'n ouderwets 'boekje' ... :-)

Ik denk dat een fabrikant altijd veilige marges aanhoudt, dus waarom zou je dan uberhaupt bij de 30.000km gaan? Ik denk dat je het elke 40.000km ook wel redt ermee.

Als je zo rustig rijdt als Bigwade dan zal de olie ook wel langer meegaan, maar aangezien ik regelmatig mijn Sportage vol gas de sporen geef op de Autobahn, is een eerdere beurt alleen maar beter. Het geeft althans mij een beter gevoel.

Marcel

Posted

Ik mag aannemen dat de online informatie van KIA meer up-to-date is dan zo'n ouderwets 'boekje' ... :-)

Neen, je boekje is maatgevend, echt.

Voor het fijne gevoel..

Er gaan 4,1 litertjes olie in de SP3 benzine

De Kia garage vraagt daar 130 euro voor

De kwikfit 49 euro (v.a. prijs) incl. filter, en goede olie.

Aan jou dus de keus of het te doen en waar het te doen.

Mij zien ze ±maart 2012 bij 30.000km.

NB google eens op "olie verversen", kom je hele interessante artikeltjes tegen :wink:

Van onzin (dat verversen dan) tot strikt nodig elke 3 maanden.......HAHA!

Posted

Stop maar :surrender: we hebben allemaal gelijk of misschien ongelijk.

KIA Europa, - Nederland, - België, - Duitsland, - Oostenrijk en KIA weet ik waar weten het volgens mij eigenlijk zelf ook niet. :confused:

Iedereen doet maar wat, het lijkt wel natte vinger werk. :beta1:

Maar een ding hebben ze allemaal gemeen benzine om de 12 maanden oliewissel, of je nou 15.000 of 30.000 gereden hebt.

Of heb ik het verkeerd gezien.

:arabia: :arabia: ook weer blij.

Moet volgens mij maar op hoog :angel: KIA niveau worden beslist.

O ja het topic was "Welke olie is het beste."

:offtopic: Nou ik gebruik altijd olijfolie van :chef::lol:

Volgens mij maakt het niet veel uit welk merk je neemt.

Is er niet een tijdje terug een test over olie geweest?

Als het maar voldoet aan de kenmerken.

En komt het meeste van het spul niet gewoon uit Pernis of omgeving.

Posted

Het is natuurlijk ook van de idiote dat de diesel een 24maanden of 30.000 km interval kent en dat een benzine 12 maanden of 30.000km interval kent. Uit technisch oogpunt is dat ook niet te verklaren. De dieselblokken zijn turbogeladen en je zou juist daar een kortere interval (van 12 maanden) verwachten omdat de olie in een (turbo)diesel het zwaarder te verduren heeft.

30.000 of 24 maanden lijkt mij zelf ook een prima interval voor de benzine, zeker met een moderne goede volsyntheet.

Maar het is absoluut geen onzin om olie te verversen. Ik heb tientallen motorblokken van binnen gezien. Soms kwam daar regelrechte frituurolie uit het carter lopen, tienduizenden kilometers lang niet ververst en gitzwart. Sludgevorming door goedkope olie. Ingesleten nokkenassen door slechte smering.

Ook als je niet rijdt is de olie aan veroudering onderhevig. Door condensvorming komt water in de olie. Additieven zakken naar beneden waardoor olie kan indikken. Vermenging van benzineresten (al komt dat door de moderne injectiesystemen niet zo vaak meer voor). Dus die fabeltjes dat een olie een autoleven mee kan onderschrijf ik absoluut niet.

Het v12 blok van een bmw van mij heb ik eens opengetrokken vanwege vervangen afdichtingen van de klepgeleiders. Elke 15.000 km ververst met een halfsyntheet, of elk jaar. Het blok was brandschoon van binnen. In mijn boot staat een scheepsdiesel uit 1965. Elk jaar trouw olie ververst, de olie wordt niet eens zwart, zo schoon is het blok van binnen.

Zelf hou ik de stelregel aan: goede halfsyntheet elk jaar of 15.000km vervangen , moderne dure volsyntheet elke 2 jaar of 30.000km.

Posted

O ja het topic was "Welke olie is het beste."

Het heilige instructie boekje schrijft voor Helix van Shell.

Ik zou dan voor de Duitse Helix gaan, die gaat namelijk langer mee :wink:

Posted

Dat geloof ik graag..Shell Helix wordt ook wel 'vloeibaar goud' genoemd...wel eens gekeken wat een litertje kost?

Guest asterix
Posted

Dat geloof ik graag..Shell Helix wordt ook wel 'vloeibaar goud' genoemd...wel eens gekeken wat een litertje kost?

Nou, voorlopig is een litertje water bij de pomp ook nog duurder dan een litertje benzine.

Marcel

Posted

ik gebruik zelf al jaren agip sint 2000, goede ervaringen mee.

Posted

Iedereen doet maar wat, het lijkt wel natte vinger werk. :beta1:

En voor veel onwetenden kost dat dus onnodig 130 euro..

Posted
Ik zou dan voor de Duitse Helix gaan, die gaat namelijk langer mee

Ikke meteen kijken wat er zo speciaal aan die " Duitse Helix "is.

:offtopic:

Komt Google Afbeeldingen hier mee. Hoogwaardige duitse kwalitet Helix-Esprit-E13616.5cm-120-Watt-compo-set-13927649.jpg

Maar zonder :lol: is er verschil tussen NL Helix en D Helix?

Die Valvoline 5W30 (Synpower?) kost ca 12,50 EU per liter en is duurder dan Helix

Zal eens vragen wat de werkplaats prijzen zijn en de klant prijzen.

Posted

Zoals Bigwade vandaag al zei, de nederlandse helix gaat 15.000 km mee en de duitse helix 30.000. Da's een belangrijk verschil. Ook kan je het beste de duitse Kia oliefilters gebruiken, zelfde verhaal met die interval :)

Posted

De Duitse gaat zelfs 4x korter mee. Het is ook maar een licht gewichtje.

Maar dat los je op door twee de zelfde producten en verpakkingen te laten zien en niet de

Duitse Helix Ultra voor Diesel van 1 Liter.

en de

Nederlandse Helix Ultra Extra voor Benzine van 4 Liter

En volgens mij komt de Helix D en NL allemaal uit de zelfde fabriek.

Maar D lijkt wel goedkoper zie hieronder.

En de prijs

5L voor € 61,95 Link

12 x 1L € 89,90 + € 19,90 verzend kosten link

Posted

En volgens mij komt de Helix D en NL allemaal uit de zelfde fabriek.

Ik moet aan mijn Duits gaan werken kennelijk..HAHA!

Maar als bovenstaande klopt (en dat is natuurlijk zo) begrijp ik het niet meer.

Waarom zou die olie in DE 30.000km mee gaan en hier 15.000.......

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...