Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo,

Hier ben ik met een nieuw probleem, iemand ervaring met olie in het koelmiddel.

Ben naar Spanje gereden zonder problemen, maar toen ik aan de grens was en even de motor controleerde zag ik dat er olie bij de koeling gekomen was. Zo'n 250ml.

Even paniek de vakantie was pas begonnen. Onmiddellijk denk ik aan een koppakking maar is het dat wel?

Het overtollige eruit gehaald en kalmpjes tot het hotel verder gereden.

We hebben de wagen ter plaatste weinig gebruikt om het probleem niet te verergeren. Ik had contact genomen met de garage en deze verzekerde mij dat ik zonder problemen terug thuis ga geraken. Wat ook gebeurd is. In de 3000 km dat ik gereden heb is er ongeveer een halve liter olie uit de motor verdwenen.

NU het probleem oplossen, wat zou het kunnen zijn, koppakking of barst in de motor of zijn er nog andere mogelijkheden

Apollo

Geplaatst

Kan ook de oliekoeler zijn. Daar loopt ook koelvloeistof doorheen en als daar een scheurtje inzit komt of de olie naar het koelvloeistof of andersom :)

had ik 2 weken geleden nog bij een opel bestelbus.

Ik zou is beginnen met eerst een compressie test uit te laten voeren of kijk als de motor draait is hoe hard de koel slangen worden.

Kom je op die manier niet tot een definitieve conclusie dan zou ik beginnen met de olie koeler te vervangen gezien dat dit goedkoper is dan een koppakking.

Geplaatst

waar zit die olie koeler dan ik heb een oliekoeler voor de automaat maar voor de motor???

het kan

natuurlijk maar ik weet niet waar of hoe tip aub

Geplaatst

waar zit die olie koeler dan ik heb een oliekoeler voor de automaat maar voor de motor???

het kan

natuurlijk maar ik weet niet waar of hoe tip aub

Als het goed is zitten er aan het oliefilter huis 2 koelvloeistof slangen of als je deze van de motor los schroeft zal je zien dat er olie en koel-kanalen in zitten.

Dit moet je voor de zekerheid even navragen bij de kia dealer hoe het bij hun precies zit.. kan je meteen navragen of het vaker gebeurd alhoewel ze ongetwijfeld nee zullen zeggen

Geplaatst

Ik zou is beginnen met eerst een compressie test uit te laten voeren of kijk als de motor draait is hoe hard de koel slangen worden.

Hoe hard die koelslangen worden is geen indicatie. Als bij de koppakking een oliekanaal is doorgeslagen naar een waterkanaal is er geen compressieverlies, geen harde slangen maar wel olie in de koelvloeistof.

Geplaatst

Vanavond de auto binnen gedaan bij een dealer, we vermoeden de oliekoeler op de oliefilter.hoeplijk is t dat want anders zijn er inderdaad mogelijkheden die duurder uitvallen

Geplaatst

Hoe hard die koelslangen worden is geen indicatie. Als bij de koppakking een oliekanaal is doorgeslagen naar een waterkanaal is er geen compressieverlies, geen harde slangen maar wel olie in de koelvloeistof.

Ga jij nou serieus zeggen dat als je koelwaterslangen keihard worden bij draaiende motor dat dat geen enkele indicatie is? :rolleyes:

Geplaatst

Ga jij nou serieus zeggen dat als je koelwaterslangen keihard worden bij draaiende motor dat dat geen enkele indicatie is? :rolleyes:

Dat zeg ik niet. Wel lezen hoor :blink: al had ik het misschien duidelijker moeten zeggen.

Wat ik zeg, of tenminste bedoel: als je GEEN harde koelslangen hebt, wil het niet zeggen dat je GEEN lekke koppakking hebt. Olie in je water kan ook komen doordat een oliekanaal kan zijn doorgeslagen naar een waterkanaal. Dan heb je geen compressieverlies, dus ook geen harde slangen, maar wel een lekke koppakking. Ik heb wel eens meegemaakt dat een oliekanaal van de koppakking naar buiten was doorgeslagen, dus droop de olie continue van de cilinderkop af.

Keiharde slangen kunnen trouwens ook worden veroorzaakt door een koelvloeistof circulatie probleem zoals defecte waterpomp (bijv. schoepen los) of dichtgeslibte radiator.

De enige goede koppakkingtest qua compressieverlies en bijhorende snoeiharde slangen is een CO test van de koeivloeistof. Er wordt dan gekeken of er uitlaatgassen in de koelvloeistof zitten.

Geplaatst

Kia is terug van de garage , de oliekoeler is vervangen koelvloeisto.

De auto is gespoeld geweest meerdere maal dus zou moeten olievrij zijn, hopeljk is het opgelost.

Nu even km bollen om resultaat te zien, maar de mechanieker van dienst gelooft ook in de reparatie want zegt hij er zijn opmerkelijk weinig problemen met de carens diesels

• 3 weken later...
Geplaatst

Probleem opgelost t was inderdaad de oliekoeler. Hopelijk blijven de darmen goed na contact met olie?

Heb nu ander probleem? Zie ander topic

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...