bowie97 Posted April 29, 2011 Posted April 29, 2011 Ik heb een poging gewaagt om mijn satnav systeem te vervangen en ben verslagen. Waarom, zul je afvragen, koop je een Sportage met navigatie en ga je het wilt vervangen. Ik heb mijn Sportage in mei 2010 besteld. Geen proefrit dus. Alleen een van de show modellen gezien. Heb toen gekozen voor de meest uitgebreide versie. Ik wilde na een 3/4 jaar van wachten op updates van kaart materiaal en software een ander systeem. Mijn oog viel op de Witson radio. Link De fout die ik heb gemaakt is niet eerst te kijken hoe KIA zijn eigen satnav systeem in de Sportage heeft ingebouwd. Ik ben uitgegaan van de bekabelingsschema's die je kunt vinden op verschillende KIA forums en op http://www.kiatechinfo.com/ Ik heb de radio 21-04-2011 besteld en 27-04-2011 ontvangen. Hier heb ik hem besteld. Link De levering was snel en bovenverwachting was de douane ook schappelijk €22,64 invoerrechten. Wat ik heb gekregen zie je onderaan. Ik heb de handleiding gebruikt die hier staat Link Ik heb een pdf deze is helaas te groot om hier te plaatsen, is hetzelfde als de site. Ik heb helaas geen foto's gemaakt. Kommen misschien nog. Deze beschrijving is goed gemaakt op een ding na, dit lees je hieronder. Wat heb je nodig badhandoeken een kruiskop-, platte schroevendraaier en eventueel trimremovers (dit is speciaal kunstof gereedschap dat de bekleding niet beschadigt) Bekledingspanelen rechts en links zitten vast met elk een schroef. Afdekplaatje openklappen deze blijft hangen aan twee uitsteksels (aan een zijde was bij mij een uitsteksel niet afwezig) schroeven uitdraaien. Nadat deze los zijn heb ik het rechterdeel eerst verwijderd. Je moet beginnen waar de schroef heeft gezeten en de bekleding dan naar je toe trekken, Trimremovers kun je hievoor gebruiken om er onder te zetten als hefboom. Zo verder langs de onderkant het paneel een stukje naar je toe trekken. Let op niet buigen, de bovenkant moet ook mee. De luchtuitstroom regelaars zitten in dit paneel vast. Dus geen paniek ze moeten mee. Wat als eerste probleem opdook was de dashbord bekleding aan de linkerzijde. Zoals in de handleiding te zien is zit daar de startknop en die heb ik ook. Je kunt de startknop niet zo even losmaken. Daarvoor zit het te moeilijk. Om genoeg werkruimte te hebben moet je ook de bekledingskappen die achter het stuur zit losmaken. Stuur draaien en je ziet twee schroeven. Onderzijde zit ook een schroef. Als je deze verwijderd hebt dan kun je het linker paneel ook beter losmaken, helemaal verwijderen gaat dus niet is ook te zien in de pDF. Daarna kun je het paneel wat om de radio zit losdraaien. Er zaten bij mij geleidingsnokjes die het paneel op zijnplek hielden en dat zat stark. Platte schroevedraaier hielp als hefboompje. Aan dit paneel zitten twee stekkers een voor de Gordel en Airback waarschuwingslamp en een voor de alarmlichtschakelaar. De bovenste stekker heb ik los gekregen maar de onderste kreeg ik niet los de satnav radio zat wat in de weg. Ik heb de satnav radio losgedraaid deze zat ook met een paar schroeven vast. Maar toe kwam de verassing. Op de satnav radio zitten een paar stekkers die niet echt universeel zijn. Een soort usb stekker en een antenne stekker die ik ook niet thuiskon brengen. Maar het grootste struikelblok is de geluids verbinding. Omdat de Satnav een versterker met subwoffer heeft hebben ze in de satnav radio gebruik gemaakt van een eigen SPDIF verbinding. Deze loopt vanuit de satnav radio naar achteren rechts naar de versterker. De mensen die een standaard radio hebben zullen hier geen last van hebben, denk ik(noot). Maar deze verbinding zorgde er wel voor dat ik mijn plannen moest staken. Ik heb alles weer in elkaar gezet en heb even zitten ........... Een advies voor de mogelijke doe het zelvers onder ons en voor mij zelf. Haal het uit elkaar bekijk het en doe dan je aankoop. Ik heb nu dus een Satnav systeem te koop voor een Sportage. III Vraagprijs is €450,00 zonder verzendkosten. Wat krijg je. Satnav radio voor KIA sportage. SVB-T tuner aanwezig in de radio. SvB-T Antenne SD kaart met Route 66 (2009) Heb wel wat ander kaart materiaal. Quote
sliams Posted April 29, 2011 Posted April 29, 2011 Ik heb een poging gewaagt om mijn satnav systeem te vervangen en ben verslagen. /knip Jeetje wat een verhaal. Bedankt dat je het wilde delen, kunnen anderen zeker hun voordeel mee doen, waaronder ikzelf. Ik laat de navigatie gewoon zitten. Succes SliAms Quote
bowie97 Posted April 29, 2011 Author Posted April 29, 2011 En dan heb ik het nog kort gehouden Vond nog een link naar een PDF bestand PDF UITBOUW Nu maar afwachten op een update van ons navi systeem. Quote
kialoog Posted April 29, 2011 Posted April 29, 2011 Tja, dan maar afwachten voor een update idd. (Behoorlijke klus is dat zeg.) Maar wat ook opvalt is de dakrails op de eerste foto van deze beschrijving van een SP3 Groet Kialoog. Quote
bowie97 Posted April 30, 2011 Author Posted April 30, 2011 Maar wat ook opvalt is de dakrails op de eerste foto van deze beschrijving van een SP3 Groet Kialoog. Je zult het niet geloven die kun je in China bestellen die worden er op geplakt puur als decoratie. Hier is de link naar Ebay Quote
kialoog Posted April 30, 2011 Posted April 30, 2011 Nou ja zeg, dat is toch niet te geloven, en dat is veilig genoeg??? En wat als je een plus pack hebt daar zit al dakrails op, eraf slopen (vindt het niet gek staan overigens) En dan is het met de velgen zeker ook zo, ik weet niet hoe ik het moet uitdrukken maar klopt ook niet, lijkt ook of er iets overheen geplakt is als je goed kijkt. Rare jongens die ..... Dank voor deze toevoeging , ik heb er wel even om moeten lachen, geplakt haha Groet, de Kialoog. Quote
Guest Timo0103 Posted May 10, 2011 Posted May 10, 2011 Vandaag mijn witson unit ontvangen. Nu slikt ie de dvd's niet naar binnen, fijn heb ik weer. Of doe ik iets fout? Quote
bowie97 Posted May 10, 2011 Author Posted May 10, 2011 Vandaag mijn witson unit ontvangen. Nu slikt ie de dvd's niet naar binnen, fijn heb ik weer. Of doe ik iets fout? Denk jij dat hij er een voor een de 6 cd/dvd naar binnen werkt? Je kunt 6 cd's een voor een opslaan op interne geheugen. Dus CD erin opslaan cd eruit cd erin opslan cd eruit etc. Quote
Guest Timo0103 Posted May 10, 2011 Posted May 10, 2011 Denk jij dat hij er een voor een de 6 cd/dvd naar binnen werkt? Je kunt 6 cd's een voor een opslaan op interne geheugen. Dus CD erin opslaan cd eruit cd erin opslan cd eruit etc. Dat is het probleem niet, hij slikt 1 cd niet naar binnen. Niet dat het zo'n ramp is, ik plaats gewoon zelf ale muziek op de geheugenkaart. De rest functioneert verder prima. Quote
scorpioshuma Posted May 10, 2011 Posted May 10, 2011 Als je hem net ontvangen hebt en er niet een cd in krijgt.....zit er geen transport beveiliging op ? Quote
elmerblues Posted May 10, 2011 Posted May 10, 2011 Timo013: ik ben ook geinteresseerd in die Witson unit. Kan/wil je je ervaringen hier s.v.p. delen? Zowel met inbouw als met gebruik? Quote
Guest Timo0103 Posted May 10, 2011 Posted May 10, 2011 Als je hem net ontvangen hebt en er niet een cd in krijgt.....zit er geen transport beveiliging op ? De cd krijg je er wel in maar normaal trekt ie hem dan uit je vingers en dat doet ie niet. Transport boutjes zijn er uit Quote
Guest Timo0103 Posted May 10, 2011 Posted May 10, 2011 Hoe moet je eigenlijk de audio en video op het sd kaartje zetten zonder de dvd player te gebruiken? In bepaalde mapjes met een naam of zo? Quote
bowie97 Posted May 11, 2011 Author Posted May 11, 2011 Hoe moet je eigenlijk de audio en video op het sd kaartje zetten zonder de dvd player te gebruiken? In bepaalde mapjes met een naam of zo? SD kaartje eruit en koppelen met je pc en dan er op zetten misschien. Quote
bowie97 Posted May 11, 2011 Author Posted May 11, 2011 Hier in Nederland wordt de aftermarket satnav ook aangeboden. Link Ik ken het bedrijf niet. Quote
Guest Timo0103 Posted May 11, 2011 Posted May 11, 2011 SD kaartje eruit en koppelen met je pc en dan er op zetten misschien. werkt niet Quote
beatus Posted May 12, 2011 Posted May 12, 2011 Ik denk erover om een navradio te laten inbouwen in mijn Kia 1.6 gdi, hier zit een standaard radio in maar mij verteld dat de van de stuurbediening alleen de volume en zenderknoppen werken, de bediening van de telefoon via het stuur zou geheel niet werken. Hoe zit dit met de set die door jou besteld zijn? Werken dan alle fabrieks functies? Ben benieuwd. Ik heb op de Kia een bullbar laten monteren in Breda, deze is speciaal voor de Sportage gemaakt kost 275 inclusief montage, side steps (treeplanken) waren 220 bij VGV INOX, uitstekende prijs/service en kwaliteit. Quote
beatus Posted May 12, 2011 Posted May 12, 2011 Ik heb een poging gewaagt om mijn satnav systeem te vervangen en ben verslagen. Waarom, zul je afvragen, koop je een Sportage met navigatie en ga je het wilt vervangen. Ik heb mijn Sportage in mei 2010 besteld. Geen proefrit dus. Alleen een van de show modellen gezien. Heb toen gekozen voor de meest uitgebreide versie. Ik wilde na een 3/4 jaar van wachten op updates van kaart materiaal en software een ander systeem. Mijn oog viel op de Witson radio. Link De fout die ik heb gemaakt is niet eerst te kijken hoe KIA zijn eigen satnav systeem in de Sportage heeft ingebouwd. Ik ben uitgegaan van de bekabelingsschema's die je kunt vinden op verschillende KIA forums en op http://www.kiatechinfo.com/ Ik heb de radio 21-04-2011 besteld en 27-04-2011 ontvangen. Hier heb ik hem besteld. Link De levering was snel en bovenverwachting was de douane ook schappelijk €22,64 invoerrechten. Wat ik heb gekregen zie je onderaan. Ik heb de handleiding gebruikt die hier staat Link Ik heb een pdf deze is helaas te groot om hier te plaatsen, is hetzelfde als de site. Ik heb helaas geen foto's gemaakt. Kommen misschien nog. Deze beschrijving is goed gemaakt op een ding na, dit lees je hieronder. Wat heb je nodig badhandoeken een kruiskop-, platte schroevendraaier en eventueel trimremovers (dit is speciaal kunstof gereedschap dat de bekleding niet beschadigt) Bekledingspanelen rechts en links zitten vast met elk een schroef. Afdekplaatje openklappen deze blijft hangen aan twee uitsteksels (aan een zijde was bij mij een uitsteksel niet afwezig) schroeven uitdraaien. Nadat deze los zijn heb ik het rechterdeel eerst verwijderd. Je moet beginnen waar de schroef heeft gezeten en de bekleding dan naar je toe trekken, Trimremovers kun je hievoor gebruiken om er onder te zetten als hefboom. Zo verder langs de onderkant het paneel een stukje naar je toe trekken. Let op niet buigen, de bovenkant moet ook mee. De luchtuitstroom regelaars zitten in dit paneel vast. Dus geen paniek ze moeten mee. Wat als eerste probleem opdook was de dashbord bekleding aan de linkerzijde. Zoals in de handleiding te zien is zit daar de startknop en die heb ik ook. Je kunt de startknop niet zo even losmaken. Daarvoor zit het te moeilijk. Om genoeg werkruimte te hebben moet je ook de bekledingskappen die achter het stuur zit losmaken. Stuur draaien en je ziet twee schroeven. Onderzijde zit ook een schroef. Als je deze verwijderd hebt dan kun je het linker paneel ook beter losmaken, helemaal verwijderen gaat dus niet is ook te zien in de pDF. Daarna kun je het paneel wat om de radio zit losdraaien. Er zaten bij mij geleidingsnokjes die het paneel op zijnplek hielden en dat zat stark. Platte schroevedraaier hielp als hefboompje. Aan dit paneel zitten twee stekkers een voor de Gordel en Airback waarschuwingslamp en een voor de alarmlichtschakelaar. De bovenste stekker heb ik los gekregen maar de onderste kreeg ik niet los de satnav radio zat wat in de weg. Ik heb de satnav radio losgedraaid deze zat ook met een paar schroeven vast. Maar toe kwam de verassing. Op de satnav radio zitten een paar stekkers die niet echt universeel zijn. Een soort usb stekker en een antenne stekker die ik ook niet thuiskon brengen. Maar het grootste struikelblok is de geluids verbinding. Omdat de Satnav een versterker met subwoffer heeft hebben ze in de satnav radio gebruik gemaakt van een eigen SPDIF verbinding. Deze loopt vanuit de satnav radio naar achteren rechts naar de versterker. De mensen die een standaard radio hebben zullen hier geen last van hebben, denk ik(noot). Maar deze verbinding zorgde er wel voor dat ik mijn plannen moest staken. Ik heb alles weer in elkaar gezet en heb even zitten ........... Een advies voor de mogelijke doe het zelvers onder ons en voor mij zelf. Haal het uit elkaar bekijk het en doe dan je aankoop. Ik heb nu dus een Satnav systeem te koop voor een Sportage. III Vraagprijs is €450,00 zonder verzendkosten. Wat krijg je. Satnav radio voor KIA sportage. SVB-T tuner aanwezig in de radio. SvB-T Antenne SD kaart met Route 66 (2009) Heb wel wat ander kaart materiaal. Werken alle functies op het stuur inclusief telefoon functies? Gr Jan Quote
bowie97 Posted May 12, 2011 Author Posted May 12, 2011 Werken alle functies op het stuur inclusief telefoon functies? Gr Jan Wat bedoel je, van de aftermarket satnav? Dat weet ik niet want ik heb hem niet aan kunnen sluiten. Maar wat "Kiastorm" hier beschrijft op het internationale forum Link werkt het. Daar vind je ook meer info over het systeem het is wat leeswerk maar daar staat veel info. Quote
beatus Posted May 13, 2011 Posted May 13, 2011 Wat bedoel je, van de aftermarket satnav? Dat weet ik niet want ik heb hem niet aan kunnen sluiten. Maar wat "Kiastorm" hier beschrijft op het internationale forum Link werkt het. Daar vind je ook meer info over het systeem het is wat leeswerk maar daar staat veel info. Even door de berichten "geworsteld" en het zou inderdaad moeten werken, alleen veel problemen met update's. Heb jij deze nog, of is ie al verkocht. Ik had bijna een Sony met TomTom besteld maar deze bleek niet te werken met de bediening op het stuurwiel. Ik het graag van je. Quote
bowie97 Posted May 13, 2011 Author Posted May 13, 2011 Heb hem nog steeds en over de prijs valt te praten. Updates van kaartmateriaal is ook aanwezig laatste quartaal 2010. Quote
beatus Posted May 13, 2011 Posted May 13, 2011 Ik heb een poging gewaagt om mijn satnav systeem te vervangen en ben verslagen. Waarom, zul je afvragen, koop je een Sportage met navigatie en ga je het wilt vervangen. Ik heb mijn Sportage in mei 2010 besteld. Geen proefrit dus. Alleen een van de show modellen gezien. Heb toen gekozen voor de meest uitgebreide versie. Ik wilde na een 3/4 jaar van wachten op updates van kaart materiaal en software een ander systeem. Mijn oog viel op de Witson radio. Link De fout die ik heb gemaakt is niet eerst te kijken hoe KIA zijn eigen satnav systeem in de Sportage heeft ingebouwd. Ik ben uitgegaan van de bekabelingsschema's die je kunt vinden op verschillende KIA forums en op http://www.kiatechinfo.com/ Ik heb de radio 21-04-2011 besteld en 27-04-2011 ontvangen. Hier heb ik hem besteld. Link De levering was snel en bovenverwachting was de douane ook schappelijk €22,64 invoerrechten. Wat ik heb gekregen zie je onderaan. Ik heb de handleiding gebruikt die hier staat Link Ik heb een pdf deze is helaas te groot om hier te plaatsen, is hetzelfde als de site. Ik heb helaas geen foto's gemaakt. Kommen misschien nog. Deze beschrijving is goed gemaakt op een ding na, dit lees je hieronder. Wat heb je nodig badhandoeken een kruiskop-, platte schroevendraaier en eventueel trimremovers (dit is speciaal kunstof gereedschap dat de bekleding niet beschadigt) Bekledingspanelen rechts en links zitten vast met elk een schroef. Afdekplaatje openklappen deze blijft hangen aan twee uitsteksels (aan een zijde was bij mij een uitsteksel niet afwezig) schroeven uitdraaien. Nadat deze los zijn heb ik het rechterdeel eerst verwijderd. Je moet beginnen waar de schroef heeft gezeten en de bekleding dan naar je toe trekken, Trimremovers kun je hievoor gebruiken om er onder te zetten als hefboom. Zo verder langs de onderkant het paneel een stukje naar je toe trekken. Let op niet buigen, de bovenkant moet ook mee. De luchtuitstroom regelaars zitten in dit paneel vast. Dus geen paniek ze moeten mee. Wat als eerste probleem opdook was de dashbord bekleding aan de linkerzijde. Zoals in de handleiding te zien is zit daar de startknop en die heb ik ook. Je kunt de startknop niet zo even losmaken. Daarvoor zit het te moeilijk. Om genoeg werkruimte te hebben moet je ook de bekledingskappen die achter het stuur zit losmaken. Stuur draaien en je ziet twee schroeven. Onderzijde zit ook een schroef. Als je deze verwijderd hebt dan kun je het linker paneel ook beter losmaken, helemaal verwijderen gaat dus niet is ook te zien in de pDF. Daarna kun je het paneel wat om de radio zit losdraaien. Er zaten bij mij geleidingsnokjes die het paneel op zijnplek hielden en dat zat stark. Platte schroevedraaier hielp als hefboompje. Aan dit paneel zitten twee stekkers een voor de Gordel en Airback waarschuwingslamp en een voor de alarmlichtschakelaar. De bovenste stekker heb ik los gekregen maar de onderste kreeg ik niet los de satnav radio zat wat in de weg. Ik heb de satnav radio losgedraaid deze zat ook met een paar schroeven vast. Maar toe kwam de verassing. Op de satnav radio zitten een paar stekkers die niet echt universeel zijn. Een soort usb stekker en een antenne stekker die ik ook niet thuiskon brengen. Maar het grootste struikelblok is de geluids verbinding. Omdat de Satnav een versterker met subwoffer heeft hebben ze in de satnav radio gebruik gemaakt van een eigen SPDIF verbinding. Deze loopt vanuit de satnav radio naar achteren rechts naar de versterker. De mensen die een standaard radio hebben zullen hier geen last van hebben, denk ik(noot). Maar deze verbinding zorgde er wel voor dat ik mijn plannen moest staken. Ik heb alles weer in elkaar gezet en heb even zitten ........... Een advies voor de mogelijke doe het zelvers onder ons en voor mij zelf. Haal het uit elkaar bekijk het en doe dan je aankoop. Ik heb nu dus een Satnav systeem te koop voor een Sportage. III Vraagprijs is €450,00 zonder verzendkosten. Wat krijg je. Satnav radio voor KIA sportage. SVB-T tuner aanwezig in de radio. SvB-T Antenne SD kaart met Route 66 (2009) Heb wel wat ander kaart materiaal. Volgens mij wordt hetzelfde model aangeboden onder de volgende link http://www.navaudio.nl/products/Kia-Sportage-2010-en-later-model-Navigatie-Autoradio.html De verkoper wist mij te vertellen dat alleen de volume, mute en zender up/down werkt, alle telefoon functies werkte niet, evenals de onboard usb, ipod en audio in. De microfoon van de Kia is ook niet bruikbaar, deze kit werkt met een ingebouwde microfoon. Volgens de monteur die de kit kon inbouwen werkte de Pioneer die door de dealer voor 1400 ingebouwd kan worden ook niet met de stuurwielfuncties. Gr Jan Quote
wingman Posted May 14, 2011 Posted May 14, 2011 Beste jan, Ik heb zelf een witson besteld en ook zelf geïnstalleerd. Ten eerste bij aankoop via internet moet je goede afspraken maken en kristalhelder zijn en zelfs drie keer herhalen wat je nodig hebt. Het Installeren is niet moeilijke alleen neemt tijd in beslag. Alle knoppen op je stuur werken wel en goed ook. Alleen dit unit heeft net als alle producten sterke en zwakke kanten. Hij heeft zoveel mogelijkheden dat je door de bomen bos niet kan zien. De handleiding bevat erg weinig informatie. geluid van unit vind ik erg prima voor iemand die niet veeleisend is. een min punt is de radio; naar mijn mening ontvangst van radio zwak is en hij verliest de signaal en begint te zoeken. Ik denk een signaal verstrekker is een noodzaak. Ik heb geen DVB-T maar ik ga hem wel installeren. Je kan ook camera daaraan aansluiten. usb, aux en alle aansluit mogelijkheden die je op je sportage hebt werken en kun je gebruikmaken. verder wens ik allemaal veel plezier. Even door de berichten "geworsteld" en het zou inderdaad moeten werken, alleen veel problemen met update's. Heb jij deze nog, of is ie al verkocht. Ik had bijna een Sony met TomTom besteld maar deze bleek niet te werken met de bediening op het stuurwiel. Ik het graag van je. Quote
ex-chevy Posted May 14, 2011 Posted May 14, 2011 Dinsdag na het ophalen van mijn kia laat ik een pioneer F930 inbouwen. Er zijn twee stuurwiel interfaces bestelt, hopelijk werkt er één van .. Quote
MelskeH Posted May 21, 2011 Posted May 21, 2011 Heb hem nog steeds en over de prijs valt te praten. Updates van kaartmateriaal is ook aanwezig laatste quartaal 2010. Is dit nu de originele KIA nav. systeem wat er bij de aflevering in zat of is dit een andere. Ik ben het effe kwijt. Quote
Recommended Posts