Jump to content

Venga in de bergen

Peerke

Recommended Posts

Na een weekje vakantie in Oostenrijk en veel rijden met de Venga 1.4 wil ik het volgende kwijt:

Onze vorige auto's moesten altijd caravans kunnen trekken en daarom hadden we altijd een auto met dik vermogen/koppel.

Nu we geen caravan meer bezitten en de Venga dus een geschikte auto vonden, hebben we er een weekje mee in de bergen gereden en we schrokken eerlijk gezegd van het niet kunnen afremmen op de motor. Onze vorige auto's konden dat meestal probleemloos, maar met die 1.4 bleven we bijremmen terwijl we in de 2e versnelling afdaalden.... Stijgen was geen probleem. Bijremmen gelukkig ook niet, maar ik was er nogal onaangenaam door verrast.

Gelukkig zeiden hotelgenoten dat wij hier niet over in moesten zitten, want het was normaal. (Nou ik vond van niet, maar blijkbaar moet ik hier gewoon anders over gaan denken.

Het 2e punt was het benzineverbruik. Wooow, wat een meevaller zeg: Gemiddeld stond de computerbenz. meter op 5.4 en het record was 4.8 en niet eens tijdens een afdaling.

Snelwegkms (120 a 130 per uur) was het verbruik nog altijd 6.2 en daaromtrent! Prima cijfers als je het mij vraagr

Heeft iemand enig idee hoe het komt dat je niet kunt afremmen op de motor bij een afdaling? Lijkt mij namelijk niet prettig. Ga ook omende zomer weer de bergen in en moet denken aan een afdaling als van de bergen bij Barcelonnette........

Heeft iemand enig idee hoe het komt dat je niet kunt afremmen op de motor bij een afdaling? Lijkt mij namelijk niet prettig. Ga ook omende zomer weer de bergen in en moet denken aan een afdaling als van de bergen bij Barcelonnette........

Je KUNT 't wel, maar de motor houdt het gewoonweg niet en dat heeft volgens mij alles te maken met motorinhoud/compressie.

De afdaling bij Barcelonette ken ik niet, wel die van de Groszglockner en die heeft de auto gewoon goed gedaan, maar niet zonder bijremmen dus.

Zorg gewoon dat je niet constant met je voet op de rem staat, maar rem af, laat lopen en rem weer af. Als je remolie zou gaan koken door constant remmen, krijg je een probleem.

Afwisselen dus! Remmen en laten lopen, remmen en laten lopen.

Ik liet het toerental ook niet boven de 4000 komen: doe ik sowieso nooit, maar bij afremmen op de motor was dat voor mij de limiet.

• 4 weeks later...

Oeps, wij gaan straks met onze nieuwe Venga wel niet echt de bergen in, maar zullen wel met hoogteverschil te maken hebben, en dat met een caravan.

Volgens het boekje zou het geen probleem moeten zijn, maar nu ik dit hoor begin ik te twijfelen :o .

Oeps, wij gaan straks met onze nieuwe Venga wel niet echt de bergen in, maar zullen wel met hoogteverschil te maken hebben, en dat met een caravan.

Volgens het boekje zou het geen probleem moeten zijn, maar nu ik dit hoor begin ik te twijfelen :o .

Je vermeldt niet met welke motor je Venga is uitgerust...Met een 1.6 moet het geen enkel probleem zijn.

Zoals ik al eerder vermeldde: stijgen is geen probleem!

Veel succes!

• 1 month later...

Ik heb de afgelopen week met mijn nieuwe Venga 1.4 in Oostenrijk gereden. Ik heb verschillende passen bereden en heb geen enkel probleem gehad. De Kia is een toerenmotor en je mag gerust af en toe bij het afdalen boven de 5000 toeren komen. Als je daar niet huiverig voor bent, hoef je maar weinig bij te remmen. Kort en stevig remmen, niet vasthouden....

Ik heb voor deze Kia een Citroen C4 1.6 gehad. Die deed het slechter...

Ik heb dezelfde ervaring met mijn Venga 1.4 gehad in Italië en Oostenrijk. No problem.

Afremmen op de motor is goed om de accu bij te laden voor het ISG systeem.

Bijna vier weken in Duitsland, Oostenrijk en Italie gereden: ruim 4500 km. Geen problemen in de bergen (verschillende passen en steile hellingen!) met een bagagewagen, zowel naar boven als naar beneden uitstekend gereden. Zonder aanhanger en niet beladen is remmen op de motor wat lastiger!

Wat ik feitelijk bedoelde te zeggen is, dat het veelvuldige afremmen op de motor zeer

gunstig is voor het ISG-systeem (lees: accu). Een bijkomend voordeel zeg maar.

Daarnaast heeft het met de helling te maken, hoe steiler hoe minder afremmen op de

motor mogelijk is. Het kan wel degelijk hoor!

Met een caravan of aanhanger wordt het inderdaad lastig, zo niet onmogelijk. Deze

drukt de combinatie gewoon door, zeker een kleinere auto i.v.m. de massa.

Ik heb de afgelopen week met mijn nieuwe Venga 1.4 in Oostenrijk gereden. Ik heb verschillende passen bereden en heb geen enkel probleem gehad. De Kia is een toerenmotor en je mag gerust af en toe bij het afdalen boven de 5000 toeren komen. Als je daar niet huiverig voor bent, hoef je maar weinig bij te remmen. Kort en stevig remmen, niet vasthouden....

Ik heb voor deze Kia een Citroen C4 1.6 gehad. Die deed het slechter...

Tja, da's een toerental waar ik mijn auto's niet aan waag. Ik vind het motorgeluid boven de 3500 tpm al indrukwekkend (om het niet al te dramatisch uit te drukken), maar ik zet ernstige vraagtekens bij het door jou genoemde toerental... :unsure:

Ook al moet het allemaal kunnen, ik denk dat een gematigder toerental wat vriendelijker voor de motor (en dus diens levensduur) is...

Hoe denken anderen hierover?

(Vrachtwagenmotoren worden gebouwd voor lange levensduur en maken dus nauwelijks meer dan 2000 toeren :rolleyes: )

Ik heb begrepen dat het hogere toerental met het rijden met caravan geen probleem hoeft te zijn.

Het terugschakelen en met hogere toerentallen rijden heeft geen directe gevolgen voor de motor.

Je moet dit natuurlijk niet langdurig en veelvuldig doen en zeker niet in het maximale toerenbereik.

• 13 years later...

De garage wist het: pook in Drive stand naar links bewegen. Dan kan je handmatig schakelen en in het dashboard zie je in welke versnelling je zit. Je kan hem dus in de 2de zetten bij een lange afdaling...