willem1 Posted February 28, 2007 Posted February 28, 2007 Sinds 27.10.06 eigenaar van een gloedjenieuwe 2.5 CRDi VGT X-clusive AUT. Prima auto, geweldige zit en inmiddels een kleine 10.000 km gereden. Gebruik is ca. 1 op 9,5 km alles bij elkaar genomen wat me helemaal niet tegenvalt. Zeker als je bedenkt dat-ie zo'n 2 ton weegt- De automaat bevalt redelijk tot goed met dien verstande dat wanneer bij ingeschakelde cruise control het oppakken van ca. 60 naar laten we zeggen ingestelde 120 deze nogal flink bruusk opschakelt. Dat is jammer. Ook bij hogere snelheden moet je geen al te zware voet hebben want bij kick-down schakelt de bak snel terug. En bij hogere snelheden dwz. bij 150 (in Duitsland, hier laat ik het wel uit m'n hoofd, laat staan waar je dat nog kan rijden in de Randstad, uitgezonderd misschien 's nachts na 2 uur) wat veel meer tijd kost dan gewoon rustigjes het gaspedaal (verder) in te trappen. Dat is wel jammer. De electronica reageert wat erg fel zullen we maar zeggen op de zware voet. Eea. heeft misschien ook wel te maken dat ik redelijk veel in de US rij met grote SUV's; 8-pitters met zijdezachte automaten e.d. Rij daar zeker wat 'rustiger'; kan zijn, maar vindt dat de bak van de Sorento soms wel eens onverwacht reageert wanneer 'nood aan de man'. Voor de rest: geweldige auto met prima wegligging, trekvermogen, comfort enz.! Houdt trouwens wel van asfaltwegen heb ik gemerkt, 'mindere' bestrating vindt-ie niet echt leuk. Bobbert dan flink- Echter, al met al tot nu toe: zeer tevreden! Heeft iemand dezelfde ervaringen met de automaat of ben ik de enige? Quote
nonkel_b Posted February 28, 2007 Posted February 28, 2007 Ik rij sinds 2-2006 met deze automaat en heb dezelfde ervaring. Ik heb ergens gelezen dat dit een tijdelijke overboost is, echt om je snel op de ingestelde snelheid te krijgen. Dit is volgens mij ook niet nodig, maar het voelt wel prettig om zo even een duw in de rug te krijgen. Quote
willem1 Posted February 28, 2007 Author Posted February 28, 2007 Nu we toch dezelfde ervaringen hebben moeten we maar niet al te veel vergen van de automaat! Geleidelijk aan wat meer gas geven gaat (veel) beter! Heb je nog modificaties cq. fine tuning voor de Sorento toegepast? Schokberekers e.d.? Dit ivm. dat de Sorento prima rijdt op de grote baan/asfalt maar wat minder op 'mindere wegen' waar de bestrating maar zozo is. Dan wil de Sorento nog wel eens wat 'stuiteren'/'bobberen' heb ik gemerkt. In het echte terrein heb ik nog geen ervaring maar daar ligt de snelheid natuurlijk heel wat lager want de omstandigheden geheel anders. Hoor er nog wel van! Quote
nonkel_b Posted March 1, 2007 Posted March 1, 2007 Ik rij nog volledig in de uitvoering zoals ik hem gekocht heb. De banden zijn Hankook en die voldoen goed voor mij. De vering is wel harder dan een luxe wagen en de ribbels in de baan hoor je wel. De rijgeluiden zijn minimaal ,daarom hoor je die extra ribbel misschien beter. Hardere vering ja ... maar heb je al eens een vluchtheuvel genomen tegen 50 km/u ? Dat moet je met een gewone wagen niet proberen. Die auto is gemaakt om putten en bulten te verwerken. Mijn 4X4 ervaring beperkt zich nog tot een ritje op het strand en wat smalle bergwegen in Frankrijk .Ik hou van het weggedrag, vooral hoe hij zijn neus opheft bij het gasgeven. Quote
willem1 Posted March 1, 2007 Author Posted March 1, 2007 Ik rij nog volledig in de uitvoering zoals ik hem gekocht heb. De banden zijn Hankook en die voldoen goed voor mij. De vering is wel harder dan een luxe wagen en de ribbels in de baan hoor je wel. De rijgeluiden zijn minimaal ,daarom hoor je die extra ribbel misschien beter. Hardere vering ja ... maar heb je al eens een vluchtheuvel genomen tegen 50 km/u ? Dat moet je met een gewone wagen niet proberen. Die auto is gemaakt om putten en bulten te verwerken. Mijn 4X4 ervaring beperkt zich nog tot een ritje op het strand en wat smalle bergwegen in Frankrijk .Ik hou van het weggedrag, vooral hoe hij zijn neus opheft bij het gasgeven. Uitvoering is idem dito inclusief Pioneer AVIC-HD1BT (dat overigens prima functioneert). In NL nml. de mogelijkheid om dit multifunctionele nav. systeem met 1000 euri korting te kopen met dien verstande dat de Sorento voor 31.12.06 werd aangeschaft......Dat scheelt en niet zo'n beetje ook! Wel als extra een afneembare trekhaak laten monteren ivm. aanhanger. Sorento heeft daar als trekauto totaal geen moeite mee. Dat behoeft geen uitleg! Tip: ofschoon standaard dakspoilertje achterruit direct behandeld met Rain-ex. Werkt prima! Nu niet meer om de haverklap de wisser te laten zwabberen Zeker met alle regen van de laatste tijd- Met echt terreinrijden heb ik (nog) geen ervaring. Weet iemand goed adres om dit onder de knie te krijgen en de fijne kneepjes te leren van een terzake deskundige. Wel met gebruik van m'n eigen Sorento Al met al een geweldig lekker tokkelende wagen die Sorento.....! Quote
AJ Mol Posted March 1, 2007 Posted March 1, 2007 Willem bij gebruik van Rain-ex, dan ook minder last van vervuiling op de achterruit, want dat vind ik persoolijker vervelender. Wat betreft terreinrijden. Zo nu en dan hebben we een rit die weleens over onverhard terrein gaat. Ons club Event in september heeft alle mogelijkheden om wat ervaring op te doen. Er zijn trailparcoursen en men kan vrijrijden in zand en klei. Er is daar altijd wel iemand die je kan helpen. Verder hebben we contact met 4WD Travel (4WD Automagazine). Deze organiseert de basiscursus terreinrijden. Hebben enkele van de club al gevolgd. Wij krijgen als club wat korting als we met een aantal auto's komen. Enekel data worden met 4WD travel afgesproken. Dus hou het een en ander eens in de gaten en meldt je eventueel vast aan, dan kunnen wij verder kijken. Quote
Guest Herman Posted March 1, 2007 Posted March 1, 2007 En anders kunnen we een keer wat afspreken op de Maasvlakte...als deze ooit nog wat droger mag worden Quote
willem1 Posted March 2, 2007 Author Posted March 2, 2007 Dank voor jullie prompte reactie- Van onderwerp 'automaat' via 'rain-ex' naar 'terreinrijden' is maar een kleine stap.... Heb eens gekeken naar de site van 4WD Travel/Automagazine en vond de link voor basiscursus http://www.4wdautomagazine.nl/cgi-bin/cursus.cgi?action=writein&cursus=1 Nu alleen nog een datum prikken. Zal dat dezer dagen eens doen- Ben met regelmaat in de US. Dan hobbel ik als ik even de tijd heb langs Pep Boys...zie: http://www.partsxdirect.com/home.aspx?aid=547 vwb. Sorento- Altijd leuk om even een bezoekje te brengen aan deze megastores. Ongekend wat die niet allemaal hebben..... Maar dit is dan ook het land van de auto; 'give me wheels'.... Hou jullie op de hoogte van de eerste ervaringen op het gebied van 4x4 Quote
willem1 Posted March 28, 2007 Author Posted March 28, 2007 Kwam nog onderstaande site tegen voor de 4x4 rijders onder ons; http://www.kia.nl/experiencedrivingoffroad.html Ga me maar eens aanmelden temeer daar ik geen ervaring hiermee heb en de Sorento toch een 'mannetjesputter' is in het terrein....zeggen ze.... Quote
Guest Herman Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 Ze zeggen zoveel... Maar dit lijkt verdacht veel op de cursus van 4WD Nederland...tot op prijs aan toe. Maar kan hem je aanbevelen...leuk dagje spelen. Quote
pvaningen Posted September 14, 2007 Posted September 14, 2007 Ik heb ook hetzelfde heb ook mijn Sorento TLX automaat (is een import sorento). Maar heb afgelopen zomer caravan achter de auto gehad.. helemaal geen problemen schakelt alleen terug als het omhoog gaat. voetje even los van gas en overdrive komt er weer in.. Je moet gewoon anders rijden als een schakelbak.. niet te veel trappen maar rustig intrappen.. Heb hiervoor een fiat marea weekend automaat gehad, maar sorento schakelt beter.. Hele fijne auto.. en helemaal als trekauto caravan. (ps was ook de voornaamste reden aanschaf sorento) Quote
willem1 Posted September 15, 2007 Author Posted September 15, 2007 Klopt, het gaspedaal rustigjes intrappen- Wat wel helpt is een powerbox (dieseltuning.nl): de automaat reageert dan door het grotere vermogen maar vooral door het aanzienlijk grotere koppel veel minder bruusk Rijdt al met al nu als een zonnetje en de Sorento is echt beresterk! Quote
Recommended Posts