Micle Posted June 30, 2011 Posted June 30, 2011 Binnenkort wil ik toch meer aan mijn auto doen dan alleen wassen. Ik was van plan om de ontbrekende porducten los te kopen die nog ontbreken. Om zeker van te zijn dat ik de juiste producten zou kiezen toch maar even een belletje naar Meguiar's gedaan. Daar weer met alle geduld van de wereld naar mijn vragen geluisterd en beantwoord. Ik werd er op gewezen dat ze nu een nieuw starters kit hebben voor het gehele 5 stappen plan. Met deze kit kun je kennis maken met alle producten die je daarvoor nodig hebt. Ik denk dat ik deze kit (Brilliant Solutions Paint Restoration Kit) ga bestellen en uitproberen. Het trek er een volledige dag voor uit om alle stappen uit te voeren en dan de dag af te sluiten met een B.B.Q. Deze dag zal vergezeld worden door een buurman die voor de hobby americaanse oldtimers op knapt. (nu bezig met een Impala) Misschien dat Alex nog een paar nuttige tips kan geven. Ik zoveel mogelijk machinaal werken. Uiteraard zal ik er div foto's van maken en deze plaatsen in mijn garage box. Indien ik nog een extra product kan gebruiken hoor ik het graag natuurlijk dan bestel ik deze zeker mee. 1 Quote
Alex VB Posted June 30, 2011 Posted June 30, 2011 Hoi Micle, Deze kit is vooe den beginne meer dan uitgebreid genoeg.. Doe hier maar eens lekker stoeien en als er dan vragen zijn lees ik ze wel. Quote
Micle Posted June 30, 2011 Author Posted June 30, 2011 Bedankt Alex, ik zal zeker hier de vragen stellen mocht ik deze hebben. Moet eerst de kit nog bestellen + iets extra (verzendkosten zijn toch hetzelfde) en dan met de buurman een lekker dag plannen komende maand. Quote
Micle Posted July 1, 2011 Author Posted July 1, 2011 Vandaag de kit besteld samen met swirl x en ntx metal polysh. Kan ik binnenkort min een dag inplannen. Quote
Micle Posted July 19, 2011 Author Posted July 19, 2011 Heb de kit inmiddels al een tijdje binnen. Nu nog een keer een dagje plannen met goed goed weer. De vragen, op of aanmerkingen zullen dan wel komen. Wens iedereen een fijne vakantie toe. Micle Quote
Fragger Posted August 21, 2011 Posted August 21, 2011 Ik ben van plan om ook zo'n starters pakket te kopen. Maar heb er eerst een vraagje over. Onze auto is ongeveer 2 weken oud en behandeld met zo'n Waxoil wax gedoe door de dealer, wanneer kan en mag ik zelf de auto in de wax zetten? Groeten Hans Quote
Smart Posted August 21, 2011 Posted August 21, 2011 Met Waxoyl behandelde auto's hoeven juist niet in de was gezet te worden. Althans, je hebt betaald voor een behandeling die garandeert dat jij de komende 3 jaar de auto niet in de was hoeft te zetten. Doe je dit toch, dan haal je die beschermlaag eraf. De meningen m.b.t. die Waxoylbehandeling lopen uiteen. Ik heb besloten om i.p.v. die behandeling een waxset van Mequiar's aan te schaffen incl. polijstmachine voor dezelfde kosten. Als je de zoekfunctie gebruikt, kom je het één en ander tegen over Waxoyl. 1 Quote
Frietbakker Posted August 25, 2011 Posted August 25, 2011 Dat je door de auto in de wax te zetten de waxoyl laag eraf haalt is volgens mij onjuist. Wassen met een te agressieve shampoo of met een ontvetter (afwasmiddel) tast de laag wel met zekerheid aan. Feit is dat waxoyl een product is dat enigszins in nevelen gehuld is, maar zeer waarschijnlijk is het een sealant. Die kun je gerust aftoppen met een wax naar keuze. Zolang je die waxlaag niet gaat strippen kan er met de onderliggende laag ook niks gebeuren. Zie ook deze verhelderende praktijktest Quote
Alex VB Posted August 25, 2011 Posted August 25, 2011 I rest my case.. Waxoyl is niets dan geldklopperij en ook nog eens niet goed voor je lak.. Om dit goedje kwijt te raken is het advies je wagen goed te wassen met goede autoshampoo (Meguiar's, Poorboy's of Dodo Juice) En daarna helemaal te Clayen. Opnieuw in een goede polish te zetten en dan goed af te werken met een goede wax (Meguiar's Poorboy's of Dodo Juice) Ik zou sowieso deze behandeling met waxoyl ten alle tijden weigeren. Zeker als men weet dat de inkoopsprijs maar max. € 25,- voor de dealer. Quote
Fragger Posted August 26, 2011 Posted August 26, 2011 Ik ga bijna spijt krijgen dat ik waxoyl heb aan laten brengen, want buiten het feit dat waxoyl zegt dat ik alleen met waxoyl shampoo mag wassen (ivm garantie), weet ik ook niet precies wanneer ik kan waxen. Ik lees dus dat het de eerste drie jaar niet hoeft/mag. Maar ik lees ook dat het geen kwaad kan om hem wel on de wax te zetten. Maar wanneer weet ik wanneer mijn auto waxloos rond rijd? Pfff gedoe zeg. Quote
Frietbakker Posted August 26, 2011 Posted August 26, 2011 Dat wassen met die waxoyl shampoo is bedoeld om te voorkomen dat mensen de auto met afwasmiddel gaan wassen. Dat is nl een sterke ontvetter en die zal de waxoyl laag er met zekerheid afhalen. Ga je de auto echter wassen met een milde shampoo die de waslaag niet aantast (moet dan wel specifiek door de fabrikant op de verpakking vermeld worden), dan zal dat voor de waxoyllaag absoluut geen gevolgen hebben. Milde autoshampoos zijn er genoeg en hoeven ook niet duur te zijn. Als je een Poorboys Super Slick & Suds in bulkverpakking koopt kost 1 wasbeurt slechts 35 cent. Ga je uit van een kleine fles Megs NXT die bij de lokale automaterialenzaak in de schappen staat, hou dan rekening met 1,60 euro per wasbeurt. Kijk, feitelijk gezien is die waxoyl-laag een synthetische was (blijft langer zitten dan natuurlijke/carnauba variant) die voor 3 jaar gegarandeerd is. In de praktijk blijkt dat zelfs bij voorzichtig wassen met een milde shampoo die laag na een half jaar tot maximaal een jaar compleet weg is. Maakt niks uit want je hebt immers die 3 jaar garantie. Ik denk dat de officiële waxoyl shampoo een waxcomponent bevat (zoals bijv. ook de Megs NXT), dat zorgt ervoor dat je bij het wassen van de auto telkens het vuil eraf haalt en tevens een zeer fijne waslaag aanbrengt. De moderne shampoos werken op dat gebied zo goed dat als je de auto er wekelijks mee wast dat dan een aparte waxlaag overbodig is, tenminste dat is mijn ervaring. Maar je kan het natuurlijk zo bont maken als je wilt. De gangbare reden voor het aanbrengen van een waslaag bovenop een reeds aanwezige sealant(=waxoyl) is dat het een nog diepere glans kan geven en het een ander mate van waterafstotendheid heeft dan de sealant. Ik denk wel dat je met het eroverheen aanbrengen van een laag gewone was de levensduur van de waxoyl-laag iets kan rekken. Maar het is net zo goed mogelijk dat je allerlei hologrammen en vegen in de lak krijgt als gevolg van het niet "mengbaar" zijn van de 2 lagen. Dus altijd eerst proberen op een paneel van de auto en deze daarna in fel zonlicht vanuit alle hoeken bekijken. Quote
r.vanrookhuizen Posted November 24, 2011 Posted November 24, 2011 Goede Morgen. Zijn hier bij de poets deskundigen mensen die weten wat GP lakverzegeling is? Is het zo goed als het beloofd of iets anders.? Ronald Quote
Remko .me Posted November 24, 2011 Posted November 24, 2011 GP Lakverzegeling is net zoals Waxoyl bij de dealer..... ik zeg een NO go. Het doet vermoeden alsof je de auto nooit meer in de wax hoeft te zetten en je onbezorgd alles met de auto kunt doen en vol door de wasstraat kunt halen zonder dat de autolak kan beschadigen (lees kleurvervaging). Een goede wax overtreft de waxoyl en ook de GP dik. Als ik jullie zeg dat de Waxoyl 20 euro kost en de GP lakverzegeling rond de 10 euro...... terwijl de dealer er 200 euro voor vraagt. (manuren) Het is een sponsje waarin vloeistof zit wat je verspreid over de auto, dit laat je drogen en veeg je uit. Net zoals een normale wax. De standtijd (dus hoe lang het op je auto blijft zitten) is van Waxoyl net zo lang als van een gewone wax. Wat ze beloven kunnen ze NIET waarmaken. Dus om je antwoord te geven...... het is een mening... bewezen is het wel... wat ze beloven is te mooi om waar te zijn. Quote
Micle Posted April 23, 2012 Author Posted April 23, 2012 Vandaag dan eindelijk de stoute schoenen aan getrokken en de kit gebruikt. (9 maanden later dus). Ik heb steeds op een meeting gewacht om te leren hoe het moet. Heb div keer op you tube gekeken naar de uitleg en geloof mij het clayen stelt echt niet voor. Heb inmiddels het dak, motorkap en linker spatbord gedaan.................................wow wat een verschil zeg. Volgens mij rijd mijn witte waas als ik helemaal klaar ben 250km per uur, zo glad is het geworden. Je voelt echt nog geen korreltje meer, dus mij aerodynamica is beter dan een F1 wagen geworden, Heb ook voor de eerste keer in mijn leven machinaal gewerkt na het clayen. Ook dit is niet tegen gevallen. Ben er wel meteen achter gekomen dat ik een ander type machine moet aanschaffen. Nu moet ik er doeken (pats) om heen trekken en dat werkt niet fijn. Alex heeft lang geleden een type geadviseerd op het forum en deze moet ik hier ff zoeken. Meteen nog een vraag aan Alex / Remco, moet je met Clayen altijd Quik Detailer gebruiken of kan het ook met schoon water? Wat doet de Quik Detailer eigenlijk? Zorgt deze alleen voor het verminderen van de wrijving of heeft het ook nog een andere functie. Morgen ga ik verder met waar ik gebleven ben. (mits de gewrichtjes geen pijn doen). De planning is dat de witte waas voor zaterdag volledig gedaan is ivm de toeterinbouwdag. Quote
Smart Posted April 23, 2012 Posted April 23, 2012 Jij heb nog tijd over blijkbaar....mij is het nog steeds niet gelukt. De auto is een zwijnenstal en dat is echt lang geleden. Druk, druk! Quote
Micle Posted April 23, 2012 Author Posted April 23, 2012 Of ik de auto van binnen ook op orde heb voor de zaterdag weet ik nog niet. Gelukkig heb ik getinde ramen, dus ziet het toch niemand hahahahaha Quote
Smart Posted April 23, 2012 Posted April 23, 2012 Tja, binnen- én buitenkantverhaal hiero. Ik probeer voor zaterdag een toonbare auto mee te nemen. Moet alleen het weer nog 's-avonds gaan meespelen. We zien elkaar zaterdag. Tot dan! Quote
Alex VB Posted April 24, 2012 Posted April 24, 2012 Hoi Micle, Clayen doe je NOOIT met water.Water is te stroef. De QD zorgt ervoor dat de clay soepel over de lak "loopt" zoals wij dat zeggen. Buiten dat is de QD ook ideaal om je wagen ff snel te laten glanzen en de waxlaag om hoog te halen. Dit is handig als je toch je wagen perfect wil laten blinken maar ff niet de tijd of zin hebt deze helemaal te poetsen. Quote
Guest Warmentuuter Posted April 24, 2012 Posted April 24, 2012 Dus als ik het nu goed lees Alex hoef je de auto na het clay-en direct in de wax te zetten. Quote
Micle Posted April 24, 2012 Author Posted April 24, 2012 Wederom bedankt voor je duidelijk advies Alex. Je hoeft ook niet bang te zijn dat ik dat gedaan heb, maar er stond mij iets van bij dat ik het ergens ooit gehoort, cq gelezen had. Dan weet ik nu dat ik tijdig een nieuwe fles moet bestellen, want in deze kit zit maar een klein flesje. (overigens genoeg om je hele auto mee te clayen). Heb inmiddels de door jou geadviseerde machine gevonden op het forum. Denk dat ik deze binnenkort maar een ga bestellen. Graag zou ik nog wel van jou kennis gebruik willen maken mbt welke pats ik het best kan gebruiken. Neem aan voor iedere behandeling een apparte. Quote
Micle Posted April 24, 2012 Author Posted April 24, 2012 Vandaag weer een aantal uurtjes aan het werk geweest aan de witte waas. Moet alleen de rechterkant nog clayen, ultimate compound en dan de ntx wax nog. Het dak, motorkap, volledige linker kant, achterkant en de bumpers zijn gedaan. Hoe kun je bepalen dat het stukje clay echt rijp is voor de grijze container??? Als de clay volledig grauw is en niet meer wit? Quote
Recommended Posts