Jump to content

Mistachterlicht defect?

Recommended Posts

Guest mjpw79
Posted

Hallo Mede Rio-ers,

Vandaag drukte ik op de knop op het dashboard (boven de radio), maar het mistachterlicht ging niet aan,ik hoorde ook geen tik of een lampje bij de tellerklok.....

Is het mistachterlicht in de achterlichtunit mogelijk defect??

werkt de knop ook niet als het lampje achter in de unit kapot is?

Ik hoor het graag snel van jullie (ook al is het nu niet mistig en heb ik m niet echt nodig..)

greetz

Marcel

Posted

de knop werkt wel gewoon als het lampje achter kapot is, als er ook geen controle lampje gaat branden zou je even moeten meten of er spanning op de schakelaar staat als je licht aan hebt staan..

Guest mjpw79
Posted

de knop werkt wel gewoon als het lampje achter kapot is, als er ook geen controle lampje gaat branden zou je even moeten meten of er spanning op de schakelaar staat als je licht aan hebt staan..

Oke,ik hoor het relais ook niet tikken als ik het licht aan heb staan en de knop in druk,weet jij zo waar die zit dat relais?

Posted

wat het handigst is in dit geval:

achterlicht demonteren. kijken of lampje stuk is.

(demonteren is niet lastig als je weet hoe het moet. zitten in behuizing 2 schroeven, en achter de bakjes in je kofferbak zit nog zo'n wit dingetje wat voorkomt dat achterlicht uitvalt. even met schroevedraaier indrukken en je wipt hem er zo uit)

is lampje niet stuk, dan met een Voltmeter kijken of er spanning op kabel staat.

geen spanning? dan is relais defect.

wel spanning, dan kan het niet anders dat het lampje stuk is.

tip: koop EERST een lampje vóór je constateert dat deze stuk is.

ik had met mijn vorige auto ook een kapot lampje. ben letterlijk een uur bezig geweest achterlicht demonteren.

en moest toen op de fiets naar de garage :) want had geen zin om eerst achterlicht te monteren, naar garage te gaan, lampje kopen, en zelfde proces nogmaals door te nemen

Guest mjpw79
Posted

wat het handigst is in dit geval:

achterlicht demonteren. kijken of lampje stuk is.

(demonteren is niet lastig als je weet hoe het moet. zitten in behuizing 2 schroeven, en achter de bakjes in je kofferbak zit nog zo'n wit dingetje wat voorkomt dat achterlicht uitvalt. even met schroevedraaier indrukken en je wipt hem er zo uit)

is lampje niet stuk, dan met een Voltmeter kijken of er spanning op kabel staat.

geen spanning? dan is relais defect.

wel spanning, dan kan het niet anders dat het lampje stuk is.

tip: koop EERST een lampje vóór je constateert dat deze stuk is.

ik had met mijn vorige auto ook een kapot lampje. ben letterlijk een uur bezig geweest achterlicht demonteren.

en moest toen op de fiets naar de garage :) want had geen zin om eerst achterlicht te monteren, naar garage te gaan, lampje kopen, en zelfde proces nogmaals door te nemen

Bedankt,maar waar zit dat relais dan?Misschien is die alleen defect? Want de schakelaar gaat niet aan en krijg geen lampje op het dashboard als ik m aandruk.

Of zit het relais in de drukschakelaar?

mvgr

Marcel

Posted

relais zit ergens in de relais/zekeringkast, ik zou enkel niet weten welke..

verder, als het controle lampje het niet eens doet, zal je waarschijnlijk ook geen spanning meten op het lampje, trouwens de zekeringen al gecontroleerd??

Guest mjpw79
Posted

relais zit ergens in de relais/zekeringkast, ik zou enkel niet weten welke..

verder, als het controle lampje het niet eens doet, zal je waarschijnlijk ook geen spanning meten op het lampje, trouwens de zekeringen al gecontroleerd??

zekeringen zijn in orde, het relais zit in de zekeringen box onder de motorkap?

heb je enig idee welke het is?

gr

marcel

Guest mjpw79
Posted

ik gok op R Fog..

Zit dat relais onder de motorkap?er staan namelijk geen namen op..

• 4 weeks later...
Posted

Hooooo Stop!!! Wacht nou even voordat je de hele boel gaat uitbouwen en openbreken...

Het mistachterlicht werkt, net als de breedstralers, UITSLUITEND als de verlichting van het voertuig is ingeschakeld. Dus minstens de stadslichten aan, dan pas werkt het..

Zo werkt het bij mijn Rio in elk geval..

Dus nu mijn vraag @mjpw79: Heb/had je de verlichting aan, toen je de knop van het mistachterlicht indrukte? Zo nee, probeer het eens, zo ja, dan zou ik eens gaan kijken naar de schakelaar of het relais.

Groeten,

Peter

Posted

ik gok op R Fog..

Vrijwel zeker dat het relais onder de motorkap zit, ALS je daar moet zoeken. Meestal bestuurderszijde, naast de accu. Afgedekt door een dikke zwarte kunststof kap.

Als je wilt weten welk relais: Kijk eens aan de binnenkant van die deksel.. Daar staat welk relais waarvan is en zelfs zitten er enkele hulpstukjes bij voor het uitnemen van zekeringen e.d.

Guest mjpw79
Posted

ik gok op R Fog..

Vrijwel zeker dat het relais onder de motorkap zit, ALS je daar moet zoeken. Meestal bestuurderszijde, naast de accu. Afgedekt door een dikke zwarte kunststof kap.

Als je wilt weten welk relais: Kijk eens aan de binnenkant van die deksel.. Daar staat welk relais waarvan is en zelfs zitten er enkele hulpstukjes bij voor het uitnemen van zekeringen e.d.

JA ik had de normale verlichting ook aan,maar deed het nog niet. Kun je me vertellen welk relais het moet zijn?Ik had er al eens naar gekeken maar kom er niet echt uit..

• 5 months later...
Posted

Probleem opgelost!!!!

Bij dealer geweest; relais van mistachterlicht was er tussenuit geknipt toen ik paar maanden geleden een afstandbedieningsset heb laten inbouwen!!

Iedereen bedankt voor de feedback!!

greetz

Marcel