Guest Jeroen66475 Posted August 19, 2011 Posted August 19, 2011 Ik ben Jeroen, 44 jaar en woon in het Noord-oosten van Nederland. Sinds eind juli eigenaar van een 5 deurs Picanto 1.0 CVVT met airco in de kleur titanium grijs. Mijn vorige auto was een Toyota Corolla 1.4 D4D uit 2004. Na 3 jaar en bijna 300.000 km op de teller werd het tijd voor wat anders. De auto is mij prima bevallen en ik was daarom al geruime tijd op zoek naar een jongere Corolla/Auris. Tijdens mijn vakantie in Griekenland heb ik een aantal weken rondgereden in een Fiat Panda en kwam tot de conclusie dat die auto mij, ondanks mijn 1.97 meter, eigenlijk heel erg goed beviel. Omdat ik tussen de 30.000 en 40.000 km per jaar rij heb ik nooit een benzine auto overwogen. Ik ben eens gaan rekenen en kwam tot de conclusie dat een nieuwe auto op benzine van rond de 10.000 euro en een gemiddeld gebruik van 1:20 en wegenbelasting vrij voor mij een stuk goedkoper is dan een tweedehands diesel van rond de 10.000 euro. Ik was zeker van mijn zaak: Zodra ik terug ben in Nederland ga ik een Fiat Panda kopen. Op weg naar de Fiat-dealer kwam ik (helaas voor hem) langs de Kia dealer en zag daar de nieuwe Picanto buiten staan en die zag er best aardig uit! Toch maar even stoppen en van dichtbij bekijken. Was ik al positief over de Panda, de Picanto was op alle fronten beter. Ruimer, veel mooier en volwassener interieur, grotere kofferruimte. De Picanto is nieuw op de markt en de Panda op het eind van z'n leven. Gelijk een proefrit gemaakt en ook hier won de Picanto op alle fronten. Zelfs vergeleken met de Corolla is de wegligging van de Picanto beter. Echt heel volwassen. Na de proefrit was het duidelijk. Het wordt een Picanto. Aangezien de Corolla dringend voor onderhoud en APK naar de garage moest wilde ik geen maanden wachten op een nieuwe Picanto en was daarom in de keuze beperkt tot de voorraad bij de dealer en andere dealers. Het is daarom de 1.0 CVVT met airco geworden in titanium grijs. Mijn eigen keuze zou een witte met comfort-pack zijn geweest. Inmiddels zo'n 3000 km verder en ben zeer tevreden over de auto. Het enige wat ik mis ten opzichte van de Corolla is de verbruiksmeter. Een verbruiksmeter mag eigenlijk niet ontbreken want om de verbruikcijfers te halen die Kia beloofd heb je die echt nodig. Ik zit nu op gemiddeld op 1:19. Quote
Smart Posted August 19, 2011 Posted August 19, 2011 Een verbruiksmeter mag eigenlijk niet ontbreken want om de verbruikcijfers te halen die Kia beloofd heb je die echt nodig. Ik zit nu op gemiddeld op 1:19. Nu je weet, is het niet echt nodig.....toch? Maar welkom.....alleen in het verkeerde topic. De moderatoren zullen dit wel verplaatsen. Quote
Guest Jeroen66475 Posted August 19, 2011 Posted August 19, 2011 Tijdens het rijden weet je het dus niet....maar pas bij de pomp. Dus heel erg op het gevoel. En gezien de hoge verbruikscijfers van diverse andere Picanto bezitters heeft niet iedereen het juiste gevoel. Quote
bigmac Posted August 19, 2011 Posted August 19, 2011 Ik ben zelf erg blij met de verbruiksmeter. Ik gebruik die ook echt om het verbruik omlaag te brengen. Ik wil nog wel een keer experimenteren met verhoogde bandenspanning(2,7) om te kijken of dat effect heeft. Om tussentijds je verbruik te meten, zou je je tankmeter kunnen gebruiken; bij het eerste streepje na 'vol' is er 10,4 liter verbruikt, indien je tot aan het randje vol getankt had. Dan weet je ongeveer hoe je er voor staat. Quote
Recommended Posts