Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Mogelijk om 6e versnelling in te bouwen?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Mijn ervaring is dat de Kia Ceed SW 1.6 benzine (2008, oude model) best wat geluid maakt bij 120 km/h.

Is het duur om de versnellingsbak te veranderen / en/of een zesde versnelling in te bouwen? Ik zie het eigenlijk nooit dus het zal wel duur zijn (en niet opwegen tegen besparing op geluid en brandstofkosten).

Geplaatst

Dit is wel mogelijk, de nieuwere types hebben ook een 6 bak mee gekregen zover ik weet. Echter draait hij dan nog 3200RPM...

Geplaatst

Ja kia heeft de functie van een 6e versnelling niet echt begrepen helaas.. Ik had ook al zitten kijken voor een 6bak maar het is het gewoon niet waard.

• 2 weken later...
Geplaatst

Mijn ervaring is dat de Kia Ceed SW 1.6 benzine (2008, oude model) best wat geluid maakt bij 120 km/h.

Is het duur om de versnellingsbak te veranderen / en/of een zesde versnelling in te bouwen? Ik zie het eigenlijk nooit dus het zal wel duur zijn (en niet opwegen tegen besparing op geluid en brandstofkosten).

Is het dan echt het motorgeluid wat je hoort ? Mij lijkt toch het wind- en bandengeruis de hoofdmoot te vormen bij 120km/h.

Je zou er nog verbaasd over kunnen zijn hoeveel verschil een andere band kan maken qua afrolgeluid

(meestal dan wel een prijzige en snel slijtende vanwege zachte compound, maar spotgoedkoop t.o.v. nieuwe bak).

Geplaatst

Is het dan echt het motorgeluid wat je hoort ? Mij lijkt toch het wind- en bandengeruis de hoofdmoot te vormen bij 120km/h.

Je zou er nog verbaasd over kunnen zijn hoeveel verschil een andere band kan maken qua afrolgeluid

(meestal dan wel een prijzige en snel slijtende vanwege zachte compound, maar spotgoedkoop t.o.v. nieuwe bak).

Het is volgens mij niet eens zo zeer het niveau van het motorgeluid, maar wel het geluid van het hoge toerental dat toch af en toe wel storend kan zijn. Al moet ik zeggen dat ik er na een jaar wel aan gewend ben geraakt. En veel minder bekeuringen krijg trouwens, want je hebt sneller de neiging om gas terug te nemen :wink: Bandengeluid is qua niveau inderdaad een grote factor.

• 1 maand later...
Geplaatst

kan de garagist de Versnelling Ratio niet aanpassen zodat je motor minder toeren draait in die 5de versnelling.

Ikzelf rijd met een kia carens 2crdi 136pk met een 6bak en motor draait maar rond 2200tr/min als ik 120km/u rij.

vroeger reed ik ook met een kia ceed en vond da ook ambetant dat de motor rond 3000tr/min draaide aan 120km/u

Geplaatst

kan de garagist de Versnelling Ratio niet aanpassen zodat je motor minder toeren draait in die 5de versnelling.

Ikzelf rijd met een kia carens 2crdi 136pk met een 6bak en motor draait maar rond 2200tr/min als ik 120km/u rij.

vroeger reed ik ook met een kia ceed en vond da ook ambetant dat de motor rond 3000tr/min draaide aan 120km/u

Tenzij je heeeeeeel veel kilometers rijdt en de auto heeeeeel lang gaat berijden, is zo'n ombouw de moeite niet. Dit is gewoon weg te duur. Als je toch tot zoiets besluit zou ik het ook niet door een dealer laten doen maar door mensen die veel met versnellingsbakken bezig zijn.

Geplaatst

Veel japanse en koreaanse autobouwers gaan er nog steeds van uit dat 100-120 op max koppel gereden moet worden en dus 3000-3500tpm

• 1 maand later...
Geplaatst

Het zal de moeite van ombouwen inderdaad niet waard zijn. Ik rijd inmiddels wel meer dan 12.000 km per jaar, dus diesel zal voor mij interessanter worden. De 1.6 diesel van de Kia Ceed is een stuk zuiniger en draait met 6 versnellingen waarschijnlijk veel minder toeren, en hopelijk ook minder geluid.

Het voordeel van 3300 toeren rijden bij 120 km/h is dat je nog makkelijk kunt inhalen, op maximaal koppel.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...