Jump to content

Problemen Xenon Kia Sportage 3

Edwin Bleiksloot

Recommended Posts

Hallo Forumleden,

Ik heb in een Kia Sportage 3 Executive waar of fabriek geen Xenon verlichting in gemonteerd zat dit er achteraf in laten zetten. Het zijn originele complete koplampunits die uit een schadeauto komen. Exclusive uitvoering. Nu gan deze lampen even aan en dan knipperen ze ook nog even om vervolgens uit te gaan. Heeft er iemand anders eerder after market Xenon ingebouwd en is toen tegen problemen opgelopen. Of is er soms nog een bepaalde aanpassing die je moet doen voor je ze monteert? De stekkers zijn in beide gevallen hetzelfde. Graag reactie of advies,

Hallo Forumleden,

Ik heb in een Kia Sportage 3 Executive waar of fabriek geen Xenon verlichting in gemonteerd zat dit er achteraf in laten zetten. Het zijn originele complete koplampunits die uit een schadeauto komen. Exclusive uitvoering. Nu gan deze lampen even aan en dan knipperen ze ook nog even om vervolgens uit te gaan. Heeft er iemand anders eerder after market Xenon ingebouwd en is toen tegen problemen opgelopen. Of is er soms nog een bepaalde aanpassing die je moet doen voor je ze monteert? De stekkers zijn in beide gevallen hetzelfde. Graag reactie of advies,

Dag Edwin

Eerst en vooral welkom op dit forum!

Waar heb je de Xenons laten installeren...? Bij je dealer of ergens anders?

In de eerste plaats zou ik zeggen dat het aan hen is om ervoor te zorgen dat je installatie correct werkt.

Heb je ze daarentegen door een 'kameraad' of zo laten plaatsen, dan kan je misschien de tip van Ferry82 eens proberen.

Ik vrees er wel voor dat je in het laatste geval niet meer kunt rekenen op fabrieksgarantie (althans voor wat de verlichting betreft)

grtz, Kurt

PS. Het is altijd leuk om je even voor te stellen bij de "nieuwe leden" op dit forum.wink.gif

Als je er inderdaad in geslaagd bent om originele complete xenon koplampen om de kop te hebben getikt, proficiat! Gezien bij een schadeauto de neus meestal ingedeukt is, is het eerder zelden dat men een stel goede koplampen vind in een auto-afbraak...

Nu wat betreft je probleem, je hebt dan misschien al het grote geluk dat de stekker(s) blijkbaar dezelfde zijn en passen maar heb je de kleuren van de bedrading kunnen vergelijken met de "xenon-auto" en de jouwe? Als er bvb op pin 1 bij de ene een grijs-zwarte draad vertrekt en bij de ander een grijs-witte, ik zeg maar iets kan het signaal of spanning verschillend zijn.

Indien de kleuren ook perfekt zouden overeenstemmen, dan heb je misschien véél geluk en kan het zijn dat indien je je bij een Kia dealer wend deze in de betreffende aansturingsmodule (stuurdoos) mits omcoderen (of SCN codering) je koplampen alsnog kan doen werken. Rest je dan enkel nog het probleem dat telkens je naar de autokeuring of APK moet je je koplampen gaat moeten vervangen door je origine om ze daarna weer om de wisselen met je xenons. Persoonlijk moest ik ombouwen naar Xenon's opteer ik dan liever voor de Pilot xenon kit (inbouw manual terug te vinden bij "Sportage 3" op dit forum) waarbij ik enkel de lampen zou moeten omwisselen bij keuring...

Hoedanook ben ik niet van plan om om te bouwen naar xenon omdat ik de lichtopbrengst van de gewone H7 projectiekoplampen fenomenaal vind in vergelijking met mijn vorige wagen mercedes B klasse, mijn lichten staan perfekt afgesteld qua lichtbundelhoogte en toch is het me al meermaals voorgekomen dat tegenliggers knipperen met hun phares omdat ze blijkbaar enigszins verblind zijn, komt vooral voor wanneer ik eens goed optrek en de Sportage poep wat naar beneden drukt!!!

Hopelijk ben je hier iets wijzer mee geworden, houd ons vooral op de hoogte van het verdere verloop en post anders ook eens een fotooke van je wagen of het eindresultaat, groetjes en SUK6!!! ;)

By the way hier>>> http://www.kiaclub.nl/topic/7094-xenon-in-de-sp3/page__p__61091__hl__xenon__fromsearch__1#entry61091 vind je nog meer xenon info met vooral dank aan Elmerbleus voor zijn prachtige gedetailleerde werkbeschrijving met annex duidelijke foto's!!! ;)

@ Edwin Bleiksloot

Hallo ,

men heeft toch niet vergeten om de ballasten voor de hoogspanning mee over te monteren ? Of zitten die in de koplapunits ingewerkt ?

Normaal heeft men per koplamp een ballast nodig ,die voor de hoogspanning zorgt , want Xenons werken op hoogspanning , dus wanneer u er gewoon 12 volt op geeft zullen ze niet werken .

Weet niet hoe reglementering in Nederland is voor keuring , maar in Belgie moeten bij Xenons altijd koplampsproeiers en automatische hoogteregeling opzitten voor de keuring , dus bij ombouw altijd terug origineel te zetten om naar de keuring te gaan , tenzij men after-market koplampsproeiers en hoogteregeling inbouwt .Is wel te verkrijgen op de after-market .(aftermarket & - tuning sites)

Greetz Rolly

Guest Timo0103

@ Edwin Bleiksloot

Hallo ,

men heeft toch niet vergeten om de ballasten voor de hoogspanning mee over te monteren ? Of zitten die in de koplapunits ingewerkt ?

Normaal heeft men per koplamp een ballast nodig ,die voor de hoogspanning zorgt , want Xenons werken op hoogspanning , dus wanneer u er gewoon 12 volt op geeft zullen ze niet werken .

Weet niet hoe reglementering in Nederland is voor keuring , maar in Belgie moeten bij Xenons altijd koplampsproeiers en automatische hoogteregeling opzitten voor de keuring , dus bij ombouw altijd terug origineel te zetten om naar de keuring te gaan , tenzij men after-market koplampsproeiers en hoogteregeling inbouwt .Is wel te verkrijgen op de after-market .(aftermarket & - tuning sites)

Greetz Rolly

In Nederland is de koplampsproeier , hoogteregeling al niet meer verplicht.

Als bij de keuring het lichtbeeld goed is is het al prima.

Zo lang je niet verblind heb je geen probleem.

In Nederland is de koplampsproeier , hoogteregeling al niet meer verplicht.

Als bij de keuring het lichtbeeld goed is is het al prima.

Zo lang je niet verblind heb je geen probleem.

Oef....dat is té kort door de bocht. Er zijn dezelfde regels als in België, dus automatische hoogteverstelling en koplampsproeiers.

Bij de politie is er echter een richtlijn uitgevaardigd dat indien het lichtbeeld niet storend overkomt men niet zondermeer zal

bekeuren, niet meer niet minder. Dit mogen zij toepassen, maar het hoeft niet. Toch blijft het nog steeds strafbaar om ná

01-01-2007 xenonverlichting te monteren zonder bovengenoemde toevoegingen.

Het is de kunst om je lampen goed af te stellen en te hopen dat je ermee weg komt wanneer je wordt aangehouden. Bij de APK

mogen ze zelfs niet gemonteerd blijven en moeten, al dan niet tijdelijk, verwijderd worden. Ik heb over dit onderwerp op het forum

het één en ander geplaatst, samen met een link naar de richtlijn van de politie.

@ Edwin Bleiksloot

Hallo ,

Greetz Rolly

Dag Edwin

Eerst en vooral welkom op dit forum!

Waar heb je de Xenons laten installeren...? Bij je dealer of ergens anders?

In de eerste plaats zou ik zeggen dat het aan hen is om ervoor te zorgen dat je installatie correct werkt.

Heb je ze daarentegen door een 'kameraad' of zo laten plaatsen, dan kan je misschien de tip van Ferry82 eens proberen.

Ik vrees er wel voor dat je in het laatste geval niet meer kunt rekenen op fabrieksgarantie (althans voor wat de verlichting betreft)

grtz, Kurt

PS. Het is altijd leuk om je even voor te stellen bij de "nieuwe leden" op dit forum.wink.gif

Beste Kurt,

allereerst mijn verontschuldiging dat ik mezelf niet heb voorgesteld, dit doe ik dus nu graag bij deze. Ik ben de trotse eigenaar van een Kia Sportage Executiv plus?, met een panoramadak en fullmap navigatie auto is zilvergrijs metalic van kleur, verder ben ik woonachtig in Briele op de Zuid Hollandse Eilanden.

Dan nog even over de koplampen, ik heze complete koplampen gekocht op de Poolse site moto allegro dit is de Poolse Marktplaats. En heb ze door Poolse collega's mee naar Nederland laten brengen. Zelf gelijk de auto er uit geschroefd en de nieuwe erin. Toen kwam direct het probleem even branden dan knippren en daarna uit.

Gisteren is mijn vrouw naar de dealer gereden en deze vertelde dat de starters kapot zijn, maar dat er geen losse starters geleverd worden maar er weer 2 complete koplampen besteld moeten worden a 1000 euro stuk.

Navraag bij verschillende mensen gaf ook nog een antwoord dat je de software in de auto moest laten aanpassen omdat het systeem nu denk dat er halogeen in zit maar inmiddels is dit Xenon. Ik weet zeker dat mijn Xenon lampen gewoon branden in een auto waarin wel af fabriek Xenon gemonteerd is. Maar zolang ik geen oplossing heb, ben ik vanmorgen maar wer de auto koplampen terug gaan zetten en kan ik nu weer in het donker rijden.

Ik blijf gewoon stug doorzoeken tot iemand me een oplossing kan aandragen en tot die tijd toch gewoon genieten van de fijne auto.

Vrg,

Edwin

Guest Timo0103

Beste Kurt,

allereerst mijn verontschuldiging dat ik mezelf niet heb voorgesteld, dit doe ik dus nu graag bij deze. Ik ben de trotse eigenaar van een Kia Sportage Executive plus?, met een panoramadak en fullmap navigatie auto is zilvergrijs metallic van kleur, verder ben ik woonachtig in Briele op de Zuid Hollandse Eilanden.

Dan nog even over de koplampen, ik heze complete koplampen gekocht op de Poolse site moto allegro dit is de Poolse Marktplaats. En heb ze door Poolse collega's mee naar Nederland laten brengen. Zelf gelijk de auto er uit geschroefd en de nieuwe erin. Toen kwam direct het probleem even branden dan knipperen en daarna uit.

Gisteren is mijn vrouw naar de dealer gereden en deze vertelde dat de starters kapot zijn, maar dat er geen losse starters geleverd worden maar er weer 2 complete koplampen besteld moeten worden a 1000 euro stuk.

Navraag bij verschillende mensen gaf ook nog een antwoord dat je de software in de auto moest laten aanpassen omdat het systeem nu denk dat er halogeen in zit maar inmiddels is dit Xenon. Ik weet zeker dat mijn Xenon lampen gewoon branden in een auto waarin wel af fabriek Xenon gemonteerd is. Maar zolang ik geen oplossing heb, ben ik vanmorgen maar weer de auto koplampen terug gaan zetten en kan ik nu weer in het donker rijden.

Ik blijf gewoon stug doorzoeken tot iemand me een oplossing kan aandragen en tot die tijd toch gewoon genieten van de fijne auto.

Vrg,

Edwin

Kun je niet gewoon even 12v op de unit zelf zetten buiten de auto om.

Op deze manier wordt een hoop duidelijk.

Software van de auto aanpassen lijkt mij stug, er komt tenslotte gewoon 12v op te staan bij inschakeling.

Beide starters stuk lijkt mij ook wel heeeeel toevallig. Even apart testen los van de auto lijkt mij het makkelijkst.

Het lijkt haast wel of de ballasten te weinig stroom krijgen.

Zet anders ook even de juiste zekering voor de verlichting er in.

Volgens mij heeft origineel 30A erin, verbeter mij even als ik het mis heb.

Beste Kurt,

allereerst mijn verontschuldiging dat ik mezelf niet heb voorgesteld,

Je verontschuldigen hoeft helemaal niet hoor Edwinn maar toch bedankt om je toch even kort voor te stellen. wink.gif

Ik denk dat de tip van Elmerblues ivm de canbus adapters in het andere xenon- topic je wel verder zal helpen.

Zet anders ook even de juiste zekering voor de verlichting er in.

Volgens mij heeft origineel 30A erin, verbeter mij even als ik het mis heb.

Aan de zekering zal het niet liggen. Die is ofwel zwaar genoeg, en in het andere geval brandt die gewoon door.

Aangezien de xenons keer op keer flikkeren moet het zijn dat de zekering het houdt. Wanneer ze ermee ophoudt flikkert er gewoonweg niets meer...

Correct me if I'm wrong tongue.gif

Guest Timo0103

Je verontschuldigen hoeft helemaal niet hoor Edwinn maar toch bedankt om je toch even kort voor te stellen. wink.gif

Ik denk dat de tip van Elmerblues ivm de canbus adapters in het andere xenon- topic je wel verder zal helpen.

Aan de zekering zal het niet liggen. Die is ofwel zwaar genoeg, en in het andere geval brandt die gewoon door.

Aangezien de xenons keer op keer flikkeren moet het zijn dat de zekering het houdt. Wanneer ze ermee ophoudt flikkert er gewoonweg niets meer...

Correct me if I'm wrong tongue.gif

Klopt we wat je zegt, alleen om het plaatje even compleet te maken en alles uit te sluiten.

Even los aansluiten lijkt mij het beste.

Je zou toch haast zeggen dat de canbus adapters in de balasten verwerkt zitten als je praat over originele units.