Jump to content

interieur filter

pd2ryp

Recommended Posts

Hallo Allemaal,

Weet iemand hoe je een interieur filter vervangt. Moet het dashboard kastje eruit? of kan ik hem aan de onderkant van het dashboard zo verwisselen? Ik heb net mijn lampen vervangen voor philips bluevision de oude waren kapot. ziet er leuk uit ben benieuwd vanavond. Ik vond xenon veel te duur. Ik hoop dat iemand me kan helpen. dit moet toch niet zo moeilijk zijn hoop ik.

gr willem

Bij onze Pica moet het kastje eruit, maar omdat Kia vaak dezelfde manier van opbouwen heeft zal de Sorento ook wel even zijn dashbordkastje moeten missen voor de verwisseling van het filter :lol:

Over de bluevision lampen.................sterkte ermee, maar de levensduur is een stuk korter dan de normale gele lampen.

Ik HAD bluevision van Osram, en die waren na gemiddeld 6 weken defect, hopelijk gaan die van Philips iets langer mee.

Succes

Philip

Het dashboard kastje moet eraf gehaald worden. Pas dan kan je het filter verwisselen. Om het dashboard kastje er af te halen zou eenvoudig moeten zijn, maar ik heb het ook nog niet voor elkaar.

Op het duitse Sorento-forum zal denk ik binnenkort een kleine handleiding komen hoe dit te verwijderen is. Ik wacht hier nog even op, zodat ik zonder schade het dashboardkastje kan verwijderen.

Over de blauwe lampen kan ik Philip alleen maar gelijk geven. Ik heb deze lampen ook meerdere malen gehad. Je ziet meer op de weg, echter de levensduur van deze dure lampen is vrij kort. Bij mij gingen ze iets langer mee dan 6 weken, maar na 3 maanden waren ze telkens kapot.

Ik ben weer overgestapt op normale lampen, gezien mij dit een te kostbare zaak werd.

Zo, ik heb het even uitgezocht hoe je het dashboardkastje er uit krijgt.

Blijkt toch eenvoudiger dan ik dacht.

Wat heb je hiervoor nodig:

- 2 handen

- geen schroevendraaiers, tangen enzovoort. Alles niet nodig.

Stap 1:

Open het dashbordkastje en verwijder de demping aan de rechterzijde. Dit doe je door de kunsttof pen, waaraan het draadje is bevestigd, door het gaatje terug te stoppen, waardoor de luchtdemping van het kastje niet meer funktioneert. Het draadje schiet welliswaar achter het dashboardkastje, maar kan later eenvoudig weer terug gehaald worden met 2 vingers. (Dus niet ongerust zijn !)

Stap 2:

Het dashboardkastje scharniert aan de onderzijde. Geef een lichte tik met je hand (of duw het kastje) schuin naar boven (richting bijrijder). Op het scharnierpunt laat het kastje los. Doe dit zowel aan de linker onderzijde als de rechteronderzijde.

De scharnierpunten zijn nu los.

Stap 3:

Trek het dashboardkastje schuin naar boven (richting bijrijder) en kantel deze licht. Hierdoor zal de bovenvergrendeling naar buiten komen.

Het dashbordkastje is nu uitgenomen !

Voor de inbouw de omgekeerde volgorde hanteren.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Hoe is het afgelopen met je Blue Vision verlichting?

H7 BlueVision 12volt 55 watt PX26d gebruikt?

Tevreden?

Heb deze nml. ook gebruikt voor onze Citroen C3 Pluriel-

Vergeet ook niet je stadsverlichting gelijk aan te passen; type BlueVision W5W.

Een kleine moeite als je toch bezig bent en het kost maar rond de 7 euro voor 2 lampjes, maar dan is de lichtkleur wel hetzelfde. Anders heb je alsnog gele stadslichtjes en witte dimlichten-

Dat was dan de verlichtingsproblematiek voor de Pluriel.... :wink:

TIP :wink: nu 15% korting bij Halfords op die lampen; heb ik ze ook vandaan-

Voor de Sorento heb ik de Xenon verlichting via de dealer. Maar die auto is zakelijk.....

Geeft wel een bak licht :D !

Het is alleen de vraag of er een filter inzit, niet in alle sorento's zit een filter. Kia heeft wel nieuwe filters. Anders past er ook een uit een ander type Kia, weet alleen niet meer welke het was. Heb zelf ook 1 ingezet 3 jaar geleden, toen keken ze raar, bij de garage toen ik vroeg om een interieur filter voor een Sorento.

ik heb de lampen gekocht bij een onderdelen leverancier met 35% korting zegge 30 euro.

ik vind ze mooi genoeg de xenon vind ik veel te duur.

als ze nu ook nog een tijdje meegaan ben ik tevreden.

ze zijn 4000kelvin de xenon meestal 8000 kelvin. alleen 200% meer licht de bleu vision 50% meer licht ten opzichte van halowel lampjes

gr willem

Nou ik heb even de gelegenheid gehad om het filter tevervangen. Kinderlijk eenvoudig als je weet hoet het zit.

Het dashboard kastje gaat inderdaad zoals boven beschreven eruit dank voor de goede en duidelijke omschrijving. Maar dan ben je er nog niet.

Om het filter te verwijderen heb je nodig een dopsleutel 10mm en om het compartiment waar het filter zit schoon temaken een stofzuiger.

Als je het dashboard kastje eruit is dan zie je horizontaal een metalen strip lopen. Hier heb je een dopsleutel 10mm voor nodig . Deze verwijderen. Dan heb je bijna in het midden een verticale smelle kuntstoffen strip lopen. Deze zit aan de onderkant geklemt dit trek je naar je toe dan kan je hem verwijderen. Filter is nu zichtbaar. eruit trekkken en even goed uitstofzuigen. eventueel bactereeen doder erin spuiten en nieuw filter monteren en alles weer in elkaar zetten.

Een werkje van ongeveer 15 min. als je weet hoe het zit. was nu 20 minuten bezig.

en jan splinter kan weer fris de zomer door.

ik ga dit minimaal 2 keer per jaar doen.

groetjes willem