Jump to content

KIA SP3 - KETING OF DISTRIBUTIERIEM ?


Gev

Recommended Posts

Een ketting, kijk hier maar naar het filmpje op You Tube:

Durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar in 2002 was men dacht ik begonnen om alle motoren van kettingen te voorzien. Mocht dat niet zo zijn, dan wordt ik graag gecorriceerd, ben namelijk ook benieuwd of dat echt zo is.

Link to comment
Share on other sites


bij deze dan, kia is vanaf de ceed begonnen met de ketting (op de oude pregio etc na dan), vanaf de ceed zijn de nieuwe modellen meestal voorzien van een ketting (ceed, soul, venga, sportage, picanto, rio, sorento), uitzonderingen zijn de motoren die langer meelopen (bv de 2.0 diesel)

Link to comment
Share on other sites


ik doelde meer op de oudere motoren die in sommige modellen nog word geleverd, zoals de 2.0 diesel in de ceed en carens.

nadelen van een ketting is dat het duurder is dan een riem, ook maakt een ketting iets meer lawaai. Voordeel van een ketting is dat deze nagenoeg onderhoudsvrij is.

Link to comment
Share on other sites


Nee, tandwielen zijn niet per definitie beter. Als daar speling op komt te zitten moet je (in de meeste gevallen) de hele tandwielset vervangen en al die tijd zit je dan met een beroerde nokkenastiming. Een ketting heeft altijd een spanner die de ketting op spanning houdt en de speling opvangt (sommige distributieriemen hebben ook zo'n automatische spanner).

Ketting is superieur aan distributieriem en tandwielset.

Het argument van meer herrie met ketting hoor ik vaker, en ik heb toch heel wat automotoren gehoord in mijn leven maar nooit zoiets gehad van goh, wat hoor ik die ketting toch (behalve bij kapotte spanners en sterk versleten kettingen)...dus broodje aap verhaal is dat, toentertijd bedacht om de acceptatie van distributieriemen er wat beter doorheen te krijgen.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites


Nee, tandwielen zijn niet per definitie beter. Als daar speling op komt te zitten moet je (in de meeste gevallen) de hele tandwielset vervangen en al die tijd zit je dan met een beroerde nokkenastiming. Een ketting heeft altijd een spanner die de ketting op spanning houdt en de speling opvangt (sommige distributieriemen hebben ook zo'n automatische spanner).

Ketting is superieur aan distributieriem en tandwielset.

Het argument van meer herrie met ketting hoor ik vaker, en ik heb toch heel wat automotoren gehoord in mijn leven maar nooit zoiets gehad van goh, wat hoor ik die ketting toch (behalve bij kapotte spanners en sterk versleten kettingen)...dus broodje aap verhaal is dat, toentertijd bedacht om de acceptatie van distributieriemen er wat beter doorheen te krijgen.

Ik heb zelf in een Ford Escort een gebroken distributieriem gehad, wat voor veek kosten zorgde, dus ik ben blij met een ketting.

Link to comment
Share on other sites


Ik heb erg veel motorschades gezien door kapotte distributieriemen. Ook soms zware gevolgschade. Riemen verouderen, drogen uit of worden aangetast door olie en/of koelvloeistof en daarvoor hoef je niet eens te rijden. Ook worden ze verwoest door vastgelopen waterpompen, spanrol of geleide/hulprollen. Zelfs op tijd vervangen is bij een riem geen 100% garantie dat het nooit misloopt. De enige garantie die je hebt is een fikse kostenpost eens in de 60-120 dkm of langer (afhankelijk van vervangingsinterval).

Mijn nieuwe auto moest bij voorkeur een ketting hebben, ben blij dat Kia er voor gekozen heeft, maakte de keuze voor mij makkelijker. Nogmaals, er gaat niets boven een ketting + hydraulische spanner wat allemaal lekker in een oliebadje loopt en helemaal is afgesloten van de buitenwereld.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites


Guest Timo0103

Als ik het plaatje bekijk is het duidelijk dat ie een ketting heeft ( 2.0 benzine ).

Wat ik echter vreemd vind en daar heb ik de info ook vandaan, als ik bij de onderdelenboer zoek op distributieriem bij de 2.0 benzine dan geeft hij deze weer.

Vreemd.Engine-gasoline.jpg

Link to comment
Share on other sites


Nou ben ik niet zo technisch maar de motor op het plaatje lijkt mij dus een ketting te hebben zoals je zeg.

Komt dat plaatje van de motor van die dezelfde onderdelenboer?

Er wordt bij die onderdelenboer idd. bij onderdelen gesproken over een riem.

Maar misschien kan een monteur hier ergens uitsluitsel geven. Of iemand kijkt even onder de olievuldop van een Sp3 2.0 zoals Peterrrrr in dit draadje schreef. http://www.kiaclub.n...9932#entry59932 Dan moet je dus een ketting zien.

Ben zelf ook wel nieuwsgierig wat het dan is.

Groet,

vand.m

Link to comment
Share on other sites


sp 3 heeft een ketting, staat in het WPH, mijn grossier en dat soort site's zitten er wel vaker naast.

Bedankt!

Dat is duidelijk dan! Ik ben wel blij dat die een ketting heeft. Lijkt me toch meer voordelen dan een riem te bieden.

Voorlopig geen omkijken naar.

Groet,

vand.m

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...