Jump to content

Weigeren cpv en knipperen Check engine lampje

Recommended Posts

Posted

Sinds kort heeft mijn Picanto de volgende storingen:

1. De centrale portiervergendeling werkt niet.

Als ik de portieren ontgrendel/ vergrendel, dan gaat alleen die portier open/ dicht die met de sleutel bediend wordt. Met de afstandsbediening gaat alleen de bestuurdersportier open/ dicht (wat mij ook logisch lijkt, aangezien de motor in die portier is geplaatst). Het werkt ook niet als ik de achterklep met de sleutel bedien of de portieren vanuit de auto open.

Ik heb de zekeringen onder de motorkap en dashboard gemeten en die zijn in orde. Ook heb ik de binnenbekleding van de bestuurdersportier open gehad, maar geen bijzonderheden tegen gekomen. Alles zag er mooi droog uit. Heb de stekkers in de portier uit gehaald en weer in geprikt (geen roest oid).

2. Tegelijkertijd met bovenstaande storing begon ook de Check engine lamp te knipperen en de motor in te houden. Dit gebeurt af en toe en dan na de koude start. De eerste keren hield de auto lichtjes in bij het knipperen van het lampje, maar vanmorgen duurde dat steeds langer en knipperde het ook wel vaker. Stationair draait het ook niet helemaal lekker. De toerental schommelt niet, maar de motor trilt wel lichtjes. Bij warme motor geen klachten.

Het lijkt op niet goed fonkende bougies, bobine niet in orde, vervuilde lambdasonde of incorrecte benzine/ luchtverhouding.

In 2011 zijn de kleppen gesteld en is er een nieuwe distributieriem geplaatst. De auto heeft +/- 42 dKm gelopen.

Enig idee wat de storing kan zijn en of ze met elkaar te maken hebben?

Posted

het lijkt me niet dat de 2 storingen iets met elkaar te maken hebben.

is de cv orgineel af fabriek (dus in de sleutel) of achteraf inbouw?

voor het check engine lampje zou je mogelijk ff kunnen laten uitlezen. Verder willen de bougiekabels wel eens doorslaan bij een picanto

Posted

vorige type picanto heeft geen luchtmassa meter..

ik zou zelf de bougie's controleren/vervangen en de bougiekabels (kijken naar witte uitslag, meestal op het gedeelte rond de kop)

aangezien de d-riem recent is vervangen lijkt het me niet dat de krukasbout los staat waardoor de timingschijf los zit, maar dit zou je eventueel ook nog kunnen bekijken mocht bovenstaande niks opleveren.

Posted

het lijkt me niet dat de 2 storingen iets met elkaar te maken hebben.

is de cv orgineel af fabriek (dus in de sleutel) of achteraf inbouw?

voor het check engine lampje zou je mogelijk ff kunnen laten uitlezen. Verder willen de bougiekabels wel eens doorslaan bij een picanto

CV is inderdaad af fabriek. Afstandsbediening is achteraf ingebouwd. Naar mijn idee mist er een signalering naar de overige portieren om open/ dicht te gaan. Is er naast de zekering ook een relais? Of een van de motoren in de portieren defect? Of vd achterklep?

Ik zal deze week de bougiekabels en bougies nakijken.

Vorig jaar contact gehad met Kia ivm de krukasbout. Mijn auto viel niet binnen de categorie. D-riem is vervangen bij Kia garage.

Ik hou jullie op de hoogte.

Meer suggesties zijn natuurlijk welkom.

Posted

je hebt de deurbekleding er toch vanaf gehaalt, hoeveel draden gingen er naar het slot in het l.v. portier, mogelijk is de sensor in het slot (die open of dicht detecteerd) defect, waardoor de rest van de cv niet meegaat als je het slot bedient (met de sleutel of via de ab.)

• 1 month later...
Posted

Beste allen,

Probleem met de cv is opgelost. Een van de 4 pinnen in de stekker van de cv module was kapot. Hoe dat heeft kunnen gebeuren is mij een raadsel. Na het vervangen van het portierslot met ingebouwde module werkte alles weer naar behoren.

Allen bedank voor het meedenken!

Het (sterk) inhouden van de motor is niet meer voorgekomen, net zo min als het knipperen van de engine check lamp.

Met een universele OBDII lezer de motor uitgelezen en daar kwam geen foutcode uit.

Binnenkort moet de auto voor een beurt en dan laat ik het gelijk nakijken.