Jump to content

Fluitend geluid motor


christian-h

Recommended Posts

Hebben meer mensen met een Rio Diesel dat wanneer je wegridjt met een koude motor de motor een soort van fluitend bijgeluid geeft?? Ik ben namelijk benieuwd wat dit zou kunnen zijn. Is dit het geluid van de turbo die bijspringt??

Link to comment
Share on other sites


Als je een fluitend geluid hoort meteen terug naar je dealer. Je turbo hoort nl niet te fluiten en als die bijspringt is het "fluiten" bijna onhoorbaar. Hoe langer je wacht hoe meer schade je kan krijgen aan je turbo en motorblok.

Link to comment
Share on other sites


HALLO CHRISTIAN

ik ben ook een berijder van de diesel sinds 3 januari heb nu 900km op de teller.

ik heb ook een fluitend geluid erin zitten bij het optrekken in iedere versnelling ik dacht dat het hoort BIJ EEN DRIE CILINDER

maar wanneer jij naar de garage gaat laat mij even weten wat zij er van vinden

gr john-52

Link to comment
Share on other sites


Mensen een diesel hoort NIET te fluiten. Het enige wat je zou kunnen en mogen horen is de aircopomp en de turbo als die hard moet werken.

Maar ja, wie ben ik.. Ik heb net een reperatie van de turbo achter de rug omdat er ook zo'n onnozelle dealer zei dat het normaal is. Gelukkig was het nog een garantie geval, want anders was ik door een fout van een dealer € 2.500,- lichter geweest.

Je kan dus beter een diagnose laten stellen middels de daarvoor beschikbare apparatuur dan afgaan op een telefoongesprek.

Link to comment
Share on other sites


Met een turbo moet je vooral met koude motor rustig wegrijden snel weg rijden met koude motor geeft het fluitende bijgeluid op den duur en is niet goed zoals Alex aangeeft.

Het schoepenwiel krijgt hierdoor speling ook is het niet goed om je auto bij stilstand gelijk stil te zetten wacht even een 10 tal seconden alvorens je hem uit zet .

Turbo is leuk maar het juist gebruik van de turbo is moeilijker

Link to comment
Share on other sites


Met een turbo moet je vooral met koude motor rustig wegrijden snel weg rijden met koude motor geeft het fluitende bijgeluid op den duur en is niet goed zoals Alex aangeeft.

Het schoepenwiel krijgt hierdoor speling ook is het niet goed om je auto bij stilstand gelijk stil te zetten wacht even een 10 tal seconden alvorens je hem uit zet .

Turbo is leuk maar het juist gebruik van de turbo is moeilijker

Ik rijd altijd rustig weg met een koude motor en wacht ook altijd een aantal seconden voor ik de motor uitzet. Hier kan het dus niet aan liggen...

Link to comment
Share on other sites


maar eh, ik heb een paar vragen:

1) hebben alle nieuwe rio diesels een turbo?

2) je moet de motor dus niet direct uit zetten (staat ook in de handleiding), maar hoe zit het dan met het automatisch stoppen? dan gaat hij vanuit 'snelheid' (lees: toeren) in z'n uit stand...

Link to comment
Share on other sites


HAHA, wat is dat nu weer, na het autorijden de motor niet meteen uitzetten????

waar is dat goed voor?? de techniek word steeds ''beter'' ;) sjonge jonge, zo word het wel steeds intressanter om een auto van voor 1990 te gaan rijden....

Nog even en in de philips TV handleiding staat dat je op het laatst even niet naar je TV mag kijken voor je hem uitzet.

Link to comment
Share on other sites


kijk eens, aan zo een reactie hebben we tenminste iets.

mocht je het niet doorhebben, de brandstof motor is in de basis al meer dan 100 jaar hetzelfde.....

maar goed. iemand een antwoord of de schijnbare tegenstrijdigheid van het niet direct uitzetten en het "IDLE STOP & GO" ?

Link to comment
Share on other sites


ok,..

wat ik bedoel is dat ik hier lees, en in de handleiding, dat je de motor niet direct moet uitzetten na rijden om de turbo de kans te geven om af te koelen.

maar het "IDLE STOP & GO" systeem zet elke keer als je stilstaat de auto motor uit (en weer aan als je de koppeling omhoog laat komen).

is dat dan niet schadelijk voor de turbo?

dat lijkt toch tegenstrijdig? of snap ik het niet (waarschijnlijk)

Link to comment
Share on other sites


het heeft meer te maken met de toeren tallen van te turbo die kunnen zo hoog worden dat als je de motor meteen uit zet de turbo nog behoorlijk lang kan na draaien

de laagers en afdichting komen dan zonder olie druk te zitten en als je dan de motor weer start als deze koud is kunnen deze extra slijten (lekken)

en dat wil je niet want het is nog steeds zo hoe kleiner de turbo hoe hoger de prijs

uiteraard is het start stop systeem niet het beste wat er is voor een turbo maar de tijd dat de motor uit is is meestal maar een paar seconden

dus de smeering word zeer kort weg genomen en voor dat de motor word uit geschakelt heeft de motor al even stationair gedraaid en is het turbo

toeren tal al behoorlijk afgenomen en kan dus gerust worden uit gezet

de turbos van tegen woordig zijn gelukig voor ons wel even van betere kwalitijd dat die van een jaar of 20 geleden

dus het startstop systeem zou geen probleem moeten zijn

Link to comment
Share on other sites


IDLE STOP & GO??????????

Ik dacht trouwens ook dat het INTELLIGENT STOP & GO, was ipv IDLE STOP & GO

Oke mooie uitleg xtra40, heeft dus totaal niks te maken met turboloze kia ceeds.

nu snap ik het verhaal.

maar als de motor het stationair toerental bereikt heeft met voorheen niet al te veel toeren gedraait te hebben (bv met 100 je inrit opknallen)

is het een niet al te groot probleem lijkt mij...

Link to comment
Share on other sites


ISG = IDLE STOP & GO

tenminste, op pagina 5:15 van mijn digitale nederlandse handleiding.

(xtra40, bedankt voor de uitleg)

Dat zal dan toch echt een vertalingsfout of typvout zijn, want dit zegt men erover op de KIA site:

Hoe werkt het start/stopsysteem ISG van Kia?

ISG: Intelligent Stop and GO system

ISG is een onderdeel van het EcoDynamics systeem van uw Kia, dat een brandstofbesparing oplevert en de CO2 uitstoot vermindert.

Waarom een intelligent Stop en Start systeem?

Kia hanteert het uitgangspunt dat een stop en start systeem alleen mag werken als het starten van de motor geen extra energie kost.

dus idle is het niet, Idle slaat ook nergens op. idle is ''stationair'' (stilstand) dus stationair stop and go???????

Men spreekt over intelligent omdat, de motor niet stopt als de accu niet voldoende vermogen bezit om de motor opnieuw te starten, of als het onder de 3 graden buiten is, dus div factoren, vandaar intelligent.

Link to comment
Share on other sites


Eerst heb je al zo'n kinderachtige manier van reageren en nu ga je ook nog eens de betweter uithangen over een afkorting?

http://www.kia.co.nz/about/technology/idle-stop-and-go.aspx

http://www.kiamotors.com/about-kia/company/corporate-news-view.aspx?idx=422

Het bestaat dus wel degelijk. Beetje raar om dan andermans berichten te ontkrachten en zo snel conclusies te trekken. Misschien zijn er simpelweg twee benamingen voor het systeem.Daarnaast kan Idle ook als bijvoeglijk naamwoord fungeren met de betekenis: 'niet actief/niet werkend'.

En één vraagteken voldoet vaak ook wel hoor ;)

Link to comment
Share on other sites


  • 5 weeks later...

Ik ben sinds twee maanden de eigenaar van een kia rio 2008 (benzine).

Sinds enkele weken heb ik ook last van een fluitend geluid bij een koude motor. Na 5 a 10 minuten ebt het geluid weer weg. Vrijdag a.s. gaat die even langs de dealer. Ben benieuwd waar die mee komt en of het onder de topselectie garantie valt? Zal wel niet......

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...