christian-h Posted January 13, 2012 Posted January 13, 2012 Hebben meer mensen met een Rio Diesel dat wanneer je wegridjt met een koude motor de motor een soort van fluitend bijgeluid geeft?? Ik ben namelijk benieuwd wat dit zou kunnen zijn. Is dit het geluid van de turbo die bijspringt?? Quote
Alex VB Posted January 15, 2012 Posted January 15, 2012 Als je een fluitend geluid hoort meteen terug naar je dealer. Je turbo hoort nl niet te fluiten en als die bijspringt is het "fluiten" bijna onhoorbaar. Hoe langer je wacht hoe meer schade je kan krijgen aan je turbo en motorblok. Quote
john-52 Posted January 15, 2012 Posted January 15, 2012 HALLO CHRISTIAN ik ben ook een berijder van de diesel sinds 3 januari heb nu 900km op de teller. ik heb ook een fluitend geluid erin zitten bij het optrekken in iedere versnelling ik dacht dat het hoort BIJ EEN DRIE CILINDER maar wanneer jij naar de garage gaat laat mij even weten wat zij er van vinden gr john-52 Quote
Remko .me Posted January 15, 2012 Posted January 15, 2012 Ik begrijp wel wat je bedoeld.... dit heb ik ook.... het is soms. Lijkt wel of hij dan elektrisch ondersteund wordt, dat was ook bij mijn Venga soms. Niks mis mee lijkt me! Quote
christian-h Posted January 15, 2012 Author Posted January 15, 2012 Ik heb inmiddels contact gehad met dealer, welke aangezien eft dat dit een normaal verschijnsel is.. Zij hebben namelijk een demo diesel in bezit welke precies hetzelfde geluid maakt.. Afwachten dus.. Quote
Remko .me Posted January 15, 2012 Posted January 15, 2012 Is niks raars...... dat komt gewoon bij iedere nieuwe auto voor! Bij de afgelopen 3 auto's had ik het!!!!! Quote
Guest Angelique Posted January 15, 2012 Posted January 15, 2012 Is niks raars...... dat komt gewoon bij iedere nieuwe auto voor! Bij de afgelopen 3 auto's had ik het!!!!! Ik niet Quote
Alex VB Posted January 16, 2012 Posted January 16, 2012 Mensen een diesel hoort NIET te fluiten. Het enige wat je zou kunnen en mogen horen is de aircopomp en de turbo als die hard moet werken. Maar ja, wie ben ik.. Ik heb net een reperatie van de turbo achter de rug omdat er ook zo'n onnozelle dealer zei dat het normaal is. Gelukkig was het nog een garantie geval, want anders was ik door een fout van een dealer € 2.500,- lichter geweest. Je kan dus beter een diagnose laten stellen middels de daarvoor beschikbare apparatuur dan afgaan op een telefoongesprek. Quote
betominice Posted January 16, 2012 Posted January 16, 2012 Met een turbo moet je vooral met koude motor rustig wegrijden snel weg rijden met koude motor geeft het fluitende bijgeluid op den duur en is niet goed zoals Alex aangeeft. Het schoepenwiel krijgt hierdoor speling ook is het niet goed om je auto bij stilstand gelijk stil te zetten wacht even een 10 tal seconden alvorens je hem uit zet . Turbo is leuk maar het juist gebruik van de turbo is moeilijker Quote
christian-h Posted January 16, 2012 Author Posted January 16, 2012 Met een turbo moet je vooral met koude motor rustig wegrijden snel weg rijden met koude motor geeft het fluitende bijgeluid op den duur en is niet goed zoals Alex aangeeft. Het schoepenwiel krijgt hierdoor speling ook is het niet goed om je auto bij stilstand gelijk stil te zetten wacht even een 10 tal seconden alvorens je hem uit zet . Turbo is leuk maar het juist gebruik van de turbo is moeilijker Ik rijd altijd rustig weg met een koude motor en wacht ook altijd een aantal seconden voor ik de motor uitzet. Hier kan het dus niet aan liggen... Quote
Toshi Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 maar eh, ik heb een paar vragen: 1) hebben alle nieuwe rio diesels een turbo? 2) je moet de motor dus niet direct uit zetten (staat ook in de handleiding), maar hoe zit het dan met het automatisch stoppen? dan gaat hij vanuit 'snelheid' (lees: toeren) in z'n uit stand... Quote
gare aap Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 HAHA, wat is dat nu weer, na het autorijden de motor niet meteen uitzetten???? waar is dat goed voor?? de techniek word steeds ''beter'' sjonge jonge, zo word het wel steeds intressanter om een auto van voor 1990 te gaan rijden.... Nog even en in de philips TV handleiding staat dat je op het laatst even niet naar je TV mag kijken voor je hem uitzet. Quote
Toshi Posted January 18, 2012 Posted January 18, 2012 kijk eens, aan zo een reactie hebben we tenminste iets. mocht je het niet doorhebben, de brandstof motor is in de basis al meer dan 100 jaar hetzelfde..... maar goed. iemand een antwoord of de schijnbare tegenstrijdigheid van het niet direct uitzetten en het "IDLE STOP & GO" ? Quote
gare aap Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 hoe lang moet ie nog naaaa hobbelen dan????? ik ben bang dat ik hem verkeerd begrijp! Quote
Hanseman Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 sorry Toshi, ik snap ook niet wat je bedoelt. Je zult even wat duidelijker moeten zijn met wat je precies wilt weten Quote
Toshi Posted January 21, 2012 Posted January 21, 2012 ok,.. wat ik bedoel is dat ik hier lees, en in de handleiding, dat je de motor niet direct moet uitzetten na rijden om de turbo de kans te geven om af te koelen. maar het "IDLE STOP & GO" systeem zet elke keer als je stilstaat de auto motor uit (en weer aan als je de koppeling omhoog laat komen). is dat dan niet schadelijk voor de turbo? dat lijkt toch tegenstrijdig? of snap ik het niet (waarschijnlijk) Quote
xtra40 Posted January 21, 2012 Posted January 21, 2012 het heeft meer te maken met de toeren tallen van te turbo die kunnen zo hoog worden dat als je de motor meteen uit zet de turbo nog behoorlijk lang kan na draaien de laagers en afdichting komen dan zonder olie druk te zitten en als je dan de motor weer start als deze koud is kunnen deze extra slijten (lekken) en dat wil je niet want het is nog steeds zo hoe kleiner de turbo hoe hoger de prijs uiteraard is het start stop systeem niet het beste wat er is voor een turbo maar de tijd dat de motor uit is is meestal maar een paar seconden dus de smeering word zeer kort weg genomen en voor dat de motor word uit geschakelt heeft de motor al even stationair gedraaid en is het turbo toeren tal al behoorlijk afgenomen en kan dus gerust worden uit gezet de turbos van tegen woordig zijn gelukig voor ons wel even van betere kwalitijd dat die van een jaar of 20 geleden dus het startstop systeem zou geen probleem moeten zijn Quote
gare aap Posted January 21, 2012 Posted January 21, 2012 IDLE STOP & GO?????????? Ik dacht trouwens ook dat het INTELLIGENT STOP & GO, was ipv IDLE STOP & GO Oke mooie uitleg xtra40, heeft dus totaal niks te maken met turboloze kia ceeds. nu snap ik het verhaal. maar als de motor het stationair toerental bereikt heeft met voorheen niet al te veel toeren gedraait te hebben (bv met 100 je inrit opknallen) is het een niet al te groot probleem lijkt mij... Quote
Toshi Posted January 21, 2012 Posted January 21, 2012 ISG = IDLE STOP & GO tenminste, op pagina 5:15 van mijn digitale nederlandse handleiding. (xtra40, bedankt voor de uitleg) Quote
gare aap Posted January 22, 2012 Posted January 22, 2012 ISG = IDLE STOP & GO tenminste, op pagina 5:15 van mijn digitale nederlandse handleiding. (xtra40, bedankt voor de uitleg) Dat zal dan toch echt een vertalingsfout of typvout zijn, want dit zegt men erover op de KIA site: Hoe werkt het start/stopsysteem ISG van Kia? ISG: Intelligent Stop and GO system ISG is een onderdeel van het EcoDynamics systeem van uw Kia, dat een brandstofbesparing oplevert en de CO2 uitstoot vermindert. Waarom een intelligent Stop en Start systeem? Kia hanteert het uitgangspunt dat een stop en start systeem alleen mag werken als het starten van de motor geen extra energie kost. dus idle is het niet, Idle slaat ook nergens op. idle is ''stationair'' (stilstand) dus stationair stop and go??????? Men spreekt over intelligent omdat, de motor niet stopt als de accu niet voldoende vermogen bezit om de motor opnieuw te starten, of als het onder de 3 graden buiten is, dus div factoren, vandaar intelligent. Quote
RioTom Posted January 23, 2012 Posted January 23, 2012 Eerst heb je al zo'n kinderachtige manier van reageren en nu ga je ook nog eens de betweter uithangen over een afkorting? http://www.kia.co.nz/about/technology/idle-stop-and-go.aspx http://www.kiamotors.com/about-kia/company/corporate-news-view.aspx?idx=422 Het bestaat dus wel degelijk. Beetje raar om dan andermans berichten te ontkrachten en zo snel conclusies te trekken. Misschien zijn er simpelweg twee benamingen voor het systeem.Daarnaast kan Idle ook als bijvoeglijk naamwoord fungeren met de betekenis: 'niet actief/niet werkend'. En één vraagteken voldoet vaak ook wel hoor Quote
Jasper Posted February 22, 2012 Posted February 22, 2012 Ik ben sinds twee maanden de eigenaar van een kia rio 2008 (benzine). Sinds enkele weken heb ik ook last van een fluitend geluid bij een koude motor. Na 5 a 10 minuten ebt het geluid weer weg. Vrijdag a.s. gaat die even langs de dealer. Ben benieuwd waar die mee komt en of het onder de topselectie garantie valt? Zal wel niet...... Quote
Recommended Posts