edwinkru Posted October 5, 2007 Posted October 5, 2007 Dit heb ik weer, afgelopen woensdag had ik dat mijn koppeling van mijn Sorento plotseling tijdens inhalen slipte. Later op de dag toch maar eens naar Kia NL gebeld, omdat het met enige regelmaat terug kwam. Kia NL wilde gelijk hebben dat ik mijn Sorento aan de kant zetten. Sta je daar ergens tussen Twello en Apeldoorn. Gelukkig heb ik niet lang op de ANWB hoeven te wachten. Volgens de ANWB greep de koppeling goed aan , maar toch even naar de dealer in Apeldoorn, auto op de brug, en ja hoor een klein druppeltje olie aan de bak. advies ANWB en Dealer rustig naar huis rijden, en voor al niet in zijn 5e versnelling ivm te grote krachten op de koppeling Aangekomen bij mijn eigen dealer Autobedrijf Romme te Hoeven, hebben ze gekeken en een proefrit gemaakt, en inderdaad de koppeling slipt. Mogenlijke oorzaak, een kapotte afdichting tussen versnellingbak en motor ? Volgens de dealer kan ik tot maandag wel blijven rijden, als ik maar niet te veel kracht zet op de koppeling(nieuwe koppeling+ afdichtingen worden besteld en Maandag vervangen) Vandaag 05-10-2007 lekker aan het werk met de Sorento, ritje Hoeven-Sas van Gent vv. En ja hoor bijna thuis belt mijn vrouw met de onheilstijding "er ligt zeer veel olie op de oprit" (vroeg weggegaan in het donker niks gezien) Hop naar de garage, weer op de brug, gehele onderkant vet en nat van de olie, maar waar komt het vandaan De motor is droog, olie is op peil, de versnellingsbak is ook boven op zeer nat garage heeft geen enkel idee en gaat Maandag spoelen en kijken waar de olie vandaan komt, en de versnellingsbak uitbouwen (best wel vroeg voor een Sorento van 23-2-2007 met 38500 km op de teller. Wordt vervolgd 06-10-2007 Oliepeil is flink gedaald, dus toch een motorolie lek !!!! Vraag: Wie heeft dit ook wel eens gehad met een Sorento, en wat was het probleem ? Quote
willem1 Posted October 5, 2007 Posted October 5, 2007 Oeps, wat een verhaal! Heb gelukkig dit niet meegemaakt- Overigens rij ik automaat maar moet aan al deze soesa niet denken! Gelukkig heb je 100% garantie maar je kunt dit gedoe beter niet hebben- Laat de dealer je Sorento grondig nazien en afdoend verhelpen! Succes! Quote
Henk.W Posted October 6, 2007 Posted October 6, 2007 Dit is zeker geen fijn bericht. Ik wil je niet bang maken, maar ik heb dit ook gehad met een Renault diesel. De lekkage kwam van het achterste lagerblok. Het carterhuis was bij het lagerblok gescheurd, dit was toen een veel voorkomende klacht bij de 2 liter motoren van Renault Quote
Rio-man Posted October 6, 2007 Posted October 6, 2007 Dit is, als ik dit verhaal zo lees, versnellingsbakolie. Mijn advies is om hier eigenlijk geen meter meer mee te rijden. Tevens lijkt het me even verstandig om een afwastijl oid. onder het punt te plaatsen waar de bak lekt, om verdere schade aan de oprit te voorkomen Quote
Guest Herman Posted October 7, 2007 Posted October 7, 2007 Waarschijnlijk krukaskeering...mijn dealer heeft er maar 9 maanden over gedaan om het op te lossen En maar een keer of 4 voor terug gehoeven Quote
edwinkru Posted October 7, 2007 Author Posted October 7, 2007 Waarschijnlijk krukaskeering...mijn dealer heeft er maar 9 maanden over gedaan om het op te lossen En maar een keer of 4 voor terug gehoeven Leuk, kijk er nu al naar uit Quote
edwinkru Posted October 8, 2007 Author Posted October 8, 2007 Zijn de heledag al bezig met de Sorento, gevraagd wat er aan mankeert weten ze nog niet Nog wel even onder de auto gekeken, ligt veel los (zowat de gehele aandrijving en de complete midde console ) De dealer heeft morgen nog de gehele dag nodig, om de sorento weer op te bouwen Quote
edwinkru Posted October 9, 2007 Author Posted October 9, 2007 update, De sorento rijd weer. De reparatie is afgerond, en de dealer is er van overtuigd dat het euvel verholpen is. Na ruim twee dagen sleutelen hebben ze een keerring vervangen die de motorolie uit het koppelingshuis houd Ik moest nog wel even tekenen voor de garantie reparatie (was een flinke waslijst met onderdelen) De dealer vertelde wel dat hij de onderdelen moest bewaren, want er komt een inspecteur van Kia NL en er komt een persoon uit Korea kijken rara wat komt deze heer doen, zomaar uit het verre Korea, naar het brabantseland Quote
Guest Herman Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 update,De sorento rijd weer. De reparatie is afgerond, en de dealer is er van overtuigd dat het euvel verholpen is. Na ruim twee dagen sleutelen hebben ze een keerring vervangen die de motorolie uit het koppelingshuis houd Ik moest nog wel even tekenen voor de garantie reparatie (was een flinke waslijst met onderdelen) De dealer vertelde wel dat hij de onderdelen moest bewaren, want er komt een inspecteur van Kia NL en er komt een persoon uit Korea kijken rara wat komt deze heer doen, zomaar uit het verre Korea, naar het brabantseland De krukaskeering dus! Is inderdaad ingrijpende operatie, maar scheelt veel olie op straat. Ook ik heb toen idd moeten tekenen voor de reparatie in verband met hoogte van het bedrag (was iets meer dan 4000 euro meen ik). Quote
edwinkru Posted October 16, 2007 Author Posted October 16, 2007 Hier weer een berichtje, na ruim een week rijden merk ik dat de versnellingsbak bij lage snelheden doet ruizen (net of dat er iets zonder olie zit ?) De bijgeluiden worden per dag sterker Zou dit te maken kunnen hebben met de voorgaande reparatie Wie o wie heeft hier ervaring mee...............! Quote
Rio-man Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 Vermoedelijk heeft het een en ander toch zonder olie gestaan, en is gaan oxideren... Toch nog maar even terug naar de dealer, want dit is niet helemaal goed. Quote
edwinkru Posted November 8, 2007 Author Posted November 8, 2007 Met de Sorento naar een andere dealer gegaan. Deze hoorde na enkle meters rijden gelijk wat ik bedoelde (de vorige dealer hoorde niks ) Conclusie van de andere dealer is dat er ergens rond de motor een lager mogenlijk droog loopt. Men gaat nu zoeken, en ik ben weer een volledag mijn auto kwijt Quote
edwinkru Posted November 23, 2007 Author Posted November 23, 2007 Update Kia Dealer "vriens" te Breda heeft twee dagen aan de Sorento gesleuteld en alle lagers vervangen waar de multiriem om heen draait. Dit gaf het vervelende bij geluid, de kogels van de lagers waren compleet weg............! Echter gaat de Sorento in December weer twee dagen terug naar Breda om het trillen van de koppeling op te lossen. Vriens denkt dat bij de vorige reparatie NIET alles is vervangen, en moet dit gaan onderzoeken van Kia NL dan moet weer de gehele versnelligsbak en de tussen bak er onderuit. De dealer denkt dat de kopeling niet is vervangen en dat de tussen bak een tik heeft gekregen, en dat er een onbelans in het vliegwiel zit Oja voor ik het vergeet hebben ze de kentekenplaat verlichting ook al vervangen, de vorige was volledig weg gesmolten , en krijg de Sorento aan de bestuurders zijde een nieuwe rolautomaat voor de gordel En ik dacht dat de Sorento een probleemloze auto is Quote
willem1 Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Jeminee, wat een gedoe! Ik klop maar op alles wat hout is......heb gelukkig zelf in 't geheel geen toestanden met m'n Sorento... Integendeel, prefecte auto! Vind echter wel dat er nogal wat 'kwaliteitsverschil' zit in de Kia-dealers als ik je ervaringen goed lees...... Hopelijk wordt nu alles afdoend gerepareerd en dat je nog vele probleemloze kms. mag gaan....Een auto moet het natuurlijk gewoon doen anders steek je 'm in de brand..... Quote
Recommended Posts