pas Geplaatst 20 Maart, 2012 Geplaatst 20 Maart, 2012 Heb sinds vorig jaar een rio uit 2003 (sedan versie) en moet zeggen dat ie over het algemeen best bevalt. Is voor mij de eerste ervaring met Kia. Van tevoren al wat ingelezen hier op het forum en hierdoor al aardig wat voorkennis gehad bij de aanschaf van de Rio. Bedankt allemaal hiervoor! Toen ik de Kia eenmaal had ben ik wel wat dingetjes tegengekomen, zoals bijvoorbeeld een kapotte rechter ashoes. Deze was niet gescheurd of zo, maar lekte op kleine gaatjes (steenslag?). Blijkt dat de dealer zelf universele hoezen plaatst bij vervanging van een originele, want bij de stevigere (aftermarket) hoes die ik wilde plaatsen kon ik fijn de hele as eruit halen. Een universele is er met het juiste hulpgereedschap namelijk makkelijker overheen te zetten (vanaf de wielzijde). Bij vervanging van de remcilinders achter kwam ik erachter dat de aftermaket cilinders niet passen. Leek me handig voor andere Rio bezitters om te weten, want op het eerste zicht lijken ze wel hetzelfde. Het zit 'm in de aansluiting (wel of geen kommetje waar de remleiding hoort aan te sluiten). Dit bleek ook bij andere merken zo te zijn, dus de originele aangeschaft die trouwens in prijs niet veel verschilden. Nu wat problemen met inhouden. Het controlelampje (check) begon van de week te branden. Bij de dealer uit laten lezen (was service!), maar dan kan het nog het een en ander zijn. In ieder geval werd hij nu "te arm" afgeregeld. Toevoeging aan benzine, schoonblazen lambda sonde, check van gasklep en aansluiting van de airflowmeter mocht niet baten. Nu maar nieuwe sonde besteld, want dat lijkt het meest waarschijnlijk. Ben benieuwd... Quote
xtra40 Geplaatst 20 Maart, 2012 Geplaatst 20 Maart, 2012 En heb je al last van klapperende achter schokdempers ( had ik wel na de 2e keer zelf de boel met kit opgevuld nooit meer last van gehad) In houden deed die van mij ook maar aleen met koud en vochtig weer bleek een onstekings module defect As hoes is beter om de as er uit te pakken die slappe dinen die ze vanaf de buitenzijde vervangen die rekken ze heel erg ver op Om hem er overheen te krijgen en worden daar heel erg slap van Ook ik heb een lekke wiel rem cillinder gehad maar de aftermarket paste perfect ??? Klijne tip om de cillinders langer mee te laten gaan is na dat je de wagen op de handrem hebt gezet nog even op de rem te trappen Zo breng je weer rest druk in je systeem dan lekt het niet zo snel Quote
pas Geplaatst 25 Maart, 2012 Topic Starter Geplaatst 25 Maart, 2012 Had inderdaad de as eruit gehaald om vanaf de bakzijde (na losnemen van het lager) een stevige hoes te kunnen plaatsen. Nu net de nieuwe lambda sonde geplaatst, maar het inhouden is helaas nog niet helemaal verholpen . Hij lijkt wel iets beter te lopen nu en het controlelampje brandt niet constant meer, maar helemaal top is 't nog niet. Iemand nog tips ? Nog geen problemen met de schokdempers gehad gelukkig, maar wat had je precies gekit bij het vervangen ervan? Nog bedankt voor de tip met de remmen! Quote
xtra40 Geplaatst 25 Maart, 2012 Geplaatst 25 Maart, 2012 ? Nog geen problemen met de schokdempers gehad gelukkig, maar wat had je precies gekit bij het vervangen ervan? Nog bedankt voor de tip met de remmen! Meestal hoor je het pas met achter uitrijden en je rijd over een hobbeltje dan hoor je achter een rammel dat zijn de bovenste Ophang rubbers daar zie je twee lege stukken die heb ik opgevuld met kit en je rammeltje is weg De rubbers zijn niet los te koop vandaar dat ik het op deze manier heb opgelost Nieuwe schokdemper zijn best aan de prijs en daar mankeerd meestal niks aan Quote
Crum Geplaatst 26 Maart, 2012 Geplaatst 26 Maart, 2012 over het inhouden, waar tank je ergens, want goede brandstof doet heel erg veel. Hoe is verder de staat van onderhoud, toevallig recent bougie's vervangen? Bij een rio zitten overal andere bougie's in (er zit dus verschil tussen de 1.3 en 1.5 maar ook tussen de eerste versie en facelift). het niet passen van de wielremcilinders heeft ook mee te maken met wel of geen facelift. Quote
pas Geplaatst 26 Maart, 2012 Topic Starter Geplaatst 26 Maart, 2012 De auto had aantoonbaar zijn beurtjes bij de dealer gehad, maar net als de remcilindertjes en stofhoes kom je zo toch nog wel dingetjes tegen. De bougies staan op voor de komende onderhoudsbeurt dus moet dioe nog vervangen. Wat de benzine betreft kan ik zeggen steevast goedkoop (tenminste, wat is goedkoop vandaag de dag) te tanken, maar laatst voor wat duurdere te hebben gekozen. Morgen wordt de auto nogmaals uitgelezen en gereset. Kijken of dat nog wat oplevert. Bedankt voor jullie tips, en ik houd jullie op de hoogte... Quote
pas Geplaatst 20 April, 2013 Topic Starter Geplaatst 20 April, 2013 nog even een terugkoppeling voor wat betreft de eerder gemelde klachten. Het bleek de luchtmassameter te zijn die toevalligerwijs laatst wederom de geest gaf. Vanwege de hoge nieuwprijs ervoor gekozen om 'm via de sloop aan te schaffen en ja, dan koop je uiteraard een gebruikte en is het afwachten hoe lang ie meegaat. Maar goed, hij rijdt weer als een trein! Is dat trouwens een bekende zwakke plek die meter? vriendelijke groet, Pas Quote
Freaky Geplaatst 25 April, 2013 Geplaatst 25 April, 2013 Ik heb zelf net 2 maanden geleden ook soortgelijke problemen gehad met mijn 2012 1.1 diesel Rio. Check motor melding en inhouden bij een koude motor. De melding uit de motor was de luchtinlaat regelaar. Deze is vervangen maar de melding bleef. Na lang zoeken hebben ze ook bij mij de lamda sensor vervangen. Nu is alles weerzieke het hoort. Quote
renaldo Geplaatst 26 April, 2013 Geplaatst 26 April, 2013 Ik heb onderdelen over van een Kia rio 2012 complete achterkont en binnenkant als jullie iets nodig hebben hoor ik t graag groetjes Quote
dennis071 Geplaatst 26 April, 2013 Geplaatst 26 April, 2013 Renaldo, Kun je me laten weten wat je voor kofferruimte interieur wil hebben?? Dennsi Ik heb onderdelen over van een Kia rio 2012 complete achterkont en binnenkant als jullie iets nodig hebben hoor ik t graag groetjes Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.