Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Wij hebben Chinese rode geluks bedels aan de spiegel hangen.

Aziatische bijgeloof..

Mijn vrouw is Thaise, vandaar.

Geplaatst

maak anders eens een foto, kan me niet veel voorstellen van een chinees geluksbedeltje

Geplaatst

maak anders eens een foto, kan me niet veel voorstellen van een chinees geluksbedeltje

Zal ik doen.

• 2 weken later...
Geplaatst

Zat me wat te vervelen en kwam de vraag tegen

“Wat hangt er aan jouw spiegel? “

Ook wij hebben een geluks-medaillon. Een Heilige Cristopher. Lang geleden een keer van mijn moeder gekregen en sindsdien altijd mee in de auto maar niet aan de spiegel.

Maar wat ook al heel lang meegaat in de auto is een zgn. Boze oog.

Ooit in Turkije tijdens een vakantie als armband gekocht.

Maar je kreeg zo`n oog ook gewoon gratis destijds.En zo`n klein boze oogje heb ik met een speldje aan de binnenkant van het dak (de hemel) geprikt.

Voor de geïnteresseerden heb ik wat uitleg erbij gezocht. Misschien leuk om te weten. Zal er ook een foto van beiden bij doen.

Christoffel, martelaar

Volgens de officiële lijst van heiligen, het martyrologium Romanum, dat na het concilie geheel is vernieuwd, heeft de heilige Christophorus in de derde eeuw geleefd in Lycia.

Onder keizer Decius is hij na vele martelingen ter dood gebracht.

De legende over de heilige Chrisoffel (Nederlandse verbastering van Christophorus), is zeer bekend en kan mensen nog altijd inspireren vandaar een korte versie van die legende.

Aanvankelijk zou Reprobus zijn naam geweest zijn.

Het verhaal vertelt dat hij een enorme reus geweest is die in dienst stond van de Canaanieten.

Om rede van zijn lichaamslengte zou hij ernaar gestreefd hebben de grootste koning van de wereld te dienen. Reprobus wist wel dat dat de duivel niet kon zijn, want die was bang voor God.

En omdat hij weinig hoop had die grootste koning ooit te ontmoeten besloot hij reizigers een diepe rivier over te gaan zetten.

Eens toen hij in zijn hut bij de rivier lag te slapen hoorde hij een kinderstem die riep: "Reprobus, wordt wakker en draag mij de rivier over."

Reprobus tilde het kind op zijn schouder, nam zijn staf in de hand en stapte het water in. Het water van de rivier begon te wassen en kwam alsmaar hoger en hoger en tegelijkertijd scheen het kind alsmaar zwaarder te worden.

Bijna aan het eind van zijn krachten riep Reprobus: "Kind, ik verkeer in hoge nood. Het lijkt of ik het gewicht van de hele wereld op mijn schouders draag. Ik kan echt niet meer gewicht verdragen!" Het kind antwoordde: "Reprobus verwonder je er niet over dat het zo is als je zegt. Ik ben Jezus Christus, de koning die jij dient door dit werk te doen. En op mijn schouders draag ik het gewicht van de wereld."

Om deze reden veranderde Reprobus zijn naam in Christophorus wat in het Grieks betekent 'Christus drager'.

Uiteindelijk sterft Christoffel, naar men zegt, als martelaar in het plaatsje Lycia en hoewel hij sterk genoeg geweest moet zijn geweest om zijn moordenaars te overwinnen, zou hij zich vrijwillig over hebben gegeven aan hun macht.

Boze Oog - Midden Oosten - Turkije

Nazar Boncugu, zo wordt het blauwe oog ook wel genoemd dat je niet alleen in alle

Turkse souvenirsshops ziet, maar ook bij veel Turken zelf. Het blauwe oog is de tegenhanger

van het oog van Horus, het boze oog, en men gelooft dat het blauwe oog alle slechte energie

van het boze oog absorbeert of zelfs terugstuurt naar degene die je dit ongeluk aan wou doen.

Het beschermt je dus tegen het kwaad.

Het geloof hierin gaat terug naar de tijd voor Christus.

Zo kun je in het Oude Testament van de Bijbel al een verwijzing lezen naar het boze oog.

Misschien kan het teruggevoerd worden naar geloven van de oude Egyptenaren of Samarianen.

Vooral mensen rond de Middellandse Zee geloven in het boze oog, maar met name in

Turkije vind je het beschermende blauwe oog, de nazar boncugu, zo veel terug in sieraden

of sleutelhangers.

Groet,

vand.m

post-4147-0-11830100-1334502891_thumb.jpg

Geplaatst

bij mij hangt er een geluksbrenger gemaatk door mijn dochter aan de spiegel en een Oranje wuppie. Dit sinds het WK van 2010. zou het helpen?

Geplaatst

Bij mij hangt er een ganda ham aan de spiegel. Ruikt lekker en in de file heb ik een knabbel bij de hand.

En de vliegen?
Geplaatst

En de vliegen?

Die genieten er ook van ^_^
  • Like 1
Geplaatst

Das behoorlijke info

Maar wat hangt er aan je binnen spiegel

Heb jij niet eens een mini edammer kaasje hangen dan?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...