Jump to content

Slurptax..........geldklopperij.............!

Slurptax heffing op onzuinige auto's  

152 members have voted

1. 1. Slurptax heffing op onzuinige auto's

• Volledig mee eens
    • Een beetje mee eens
    • Niet mee eens
    • Compleet NIET mee eens, stop Wouter Bos !!!

Recommended Posts

Posted

di 13 nov 2007, 05:30

Ook goedkope auto duurder door slurptax

door onze verslaggevers

DEN HAAG - Een meerderheid in de Tweede Kamer is gisteren akkoord gegaan met invoering van een zogeheten slurptax op zeer onzuinige auto's.

De invoering van deze nieuwe belasting op vervuilende wagens per 1 februari volgend jaar heeft echter een dramatisch effect op de prijzen van onze heilige koe, zo blijkt uit berekeningen van De Telegraaf. Niet alleen de bekende dikke suv's en snelle sportwagens zijn de klos, maar ook voor een groot aantal modellen in de (nu nog) betaalbare klasse zal behoorlijk dieper in de buidel moeten worden getast.

In het Belastingplan 2008 stelt staatssecretaris De Jager (Financi?n) voor zowel auto's met een benzinemotor als met een dieselkrachtbron een CO2-norm vast, waarboven extra belasting gaat worden geheven.

Norm

Voor benzinemotoren is een maximum van 232 g/km CO2 (kooldioxide) bepaald, terwijl voor de zuinigere diesels een maximum van 192 g/km is vastgesteld. Vanaf 2010 wordt die norm aangescherpt tot respectievelijk 222 g/km en 184 g/km.

Mogelijk komt de Tweede Kamer zelfs met een nog verdere aanscherping. De Jager gaf al aan mogelijk de milieulabels los te willen laten en helemaal over te stappen op belasten naar CO2-uitstoot, zodat alleen de absolute uitstoot belast wordt. Dat zal komend najaar duidelijk moeten worden.

In de plannen die er nu liggen worden auto's die m??r uitstoten 'beboet' met een bedrag van 110 euro per gram te veel geproduceerde CO2. "Geldklopperij", oordeelde VVD-Kamerlid Johan Remkes.

Ads door Google

Gratis Roetfilter Info

Inbouw roetfilter nu gratis met subsidie van wel ? 500,00

www.GratisRoetfilter.nl

Zuinige auto kopen?

Kia Picanto zuinig en comfortabel ! U rijdt al vanaf ? 49,- per maand.

www.kia.nl/picanto

Lees de bijtelling tips en bekijk de goedkoopste SUV voor ? 28.995,-

www.laagstebijtelling.nl

Bron: Telegraaf

Waar zijn ze in Den-Haag mee bezig :evil: ????

Posted

Ben het er opzich wel mee eens. Nu ben ik geen milieufreak ofzo, maar ik vind de laatste tijd toch wel dat er weer te veel onzuinige auto's op de markt komen, waaronder ook de Sorento.

Niks mis mee natuurlijk, maar over 30 jaar wil ik ook nog kunnen genieten van een frisse wind, mooie bomen en een leuke auto.

Wat naar mijn idee een prachtuitvinding is, is waterstof. Echter, dit wordt pas 2010 voordat dit echt wordt ingevoerd op de markt. Tot dan moeten we het doen met de hybride's en dergelijke.

Mijn conclusie is dat grote auto's van mij best mogen, graag zelfs want al dat kleine spul is ook niet echt iets voor iemand van bijna 1.95m. Echter die grote motoren die in die grote wagens liggen vind ik minder.

Posted

Ik vraag me telkens af of dit nu werkelijk over het milieu gaat, of dat we dit weer onder verkapte inkomsten van Den Haag mogen schuiven.

We gaan vrijwel allemaal meer betalen voor het gebruik van de auto. Kort gezegd, heeft dit meer effect op je bankrekening dan je denkt. In het geval meer uitgegeven moet worden aan transport, dan zal simpelweg gezegd het brood en de hagelslag ook duurder worden. Want ook transport bedrijven krijgen met deze maatregelen te maken. En alle kosten worden uiteindelijk bij de consument af gerekend. Een duurder pak hagelslag geeft weer meer inkomsten in Den Haag. Alleen Den Haag heeft baat bij dit soort maatregelen.

Daarnaast worden de maatregelen (deels) alleen in nederland uitgevoerd, waardoor de groei van de economie van Nederland weer afgeremd wordt.

Als al deze belasting maatregelen nu ook voor het milieu ingezet zouden worden, zouden minder mensen hier over klagen, maar ik kan je verzekeren dat 0% van deze extra inkomsten voor milieu ingezet zal worden.

Posted

Mijn mening over het punt van Xurf4xs is inderdaad hetzelfde. Al het geld dat hieruit gemelkt wordt, wordt weer gebruikt voor het aanleggen van nieuwe woonwijken en het binnenhalen van asiel- en gelukszoekers.

BTW: Laatst kwam ik een artikeltje tegen. Daarin stond dat het Shell-concern evenveel CO2-uitstoot gaf als 5 miljoen auto's. Volgensmij is daar toch wel wat voor te zeggen...

Posted
Ik zou Bos best een keer voor mijn auto willen hebben.......

Robin: Laat even weten wanneer je Bos voor de auto krijgt. Dan zorg ik ervoor dat je remmen niet werken :lol:

Posted

Xurf: Remmen moeten wel werken. Mij moet kunnen stoppen om er nog eens overheen te rijden, maar dan achteruit. :wink:

Maar laat het inderdaad even weten, ik denk dat we dan wel een anti-voetgangersveilige bullbar voor je bij elkaar kunnen sparen :lol:

Posted
Xurf: Remmen moeten wel werken. Mij moet kunnen stoppen om er nog eens overheen te rijden, maar dan achteruit. :wink:

Maar laat het inderdaad even weten, ik denk dat we dan wel een anti-voetgangersveilige bullbar voor je bij elkaar kunnen sparen :lol:

Laat maar weten hoeveel sponsors je zoekt...........................ik doe mee!!

• 3 weeks later...
Guest schoenmakertje
Posted

als het dus doorgaat die slurptax volgend jaar, wordt de sorrie 3,3 nieuw dus wel ff 2800 euries duurder! maar goed ik heb er al een :D