Jump to content

standaard radioprobleem rio?

gerwin1

Recommended Posts

Inmiddels heb ik de standaard speakers vervangen door kwaliteitsluidsprekers met aparte tweeters voor, hetgeen zeer goed bevalt.

De standaardradio blijft me echter verbazen!

Als ik de fader volledig naar de achterluidsprekers verschuif in de surroundsetting (onder virtual sound) hoor ik naast wat voor lage tonen door moet gaan alleen wat verstoord radiosignaal. En dan bedoel ik echt een slechte radioontvangst! Dat is de reden waarom mijn passagiers op de achterbank aangeven dat de radio stoort. De radio zorgt er bovendien voor dat, bij welke instelling dan ook, er een laag, vervormd "geluid" naar de achterspeakers wordt gestuurd.

Is dit nu echt exemplarisch of heeft iedere standaard radio dit?

Voor mij is dit reden om niet akkoord te gaan met de kwaliteit van de standaard radio. Ik ga terug naar de dealer!

Om de unit nu toch zo maar te vervangen, gaat mij wat te ver. (inbouwpaneel + kabels voor stuurwielbediening +nieuwe radiounit= minimaal 500-600 euro)

Hoe zit dit bij jullie? Hebben jullie allemaal dezelfde klachten? Accepteren jullie dit?

Graag jullie reactie.

post-6011-0-59939600-1335897198_thumb.jpg

Dolby surround? Dat is dan wellicht de Koreaanse variant hier van (korean surround? :wink: )

En de radiostoring bij deze instelling dan?

En ??? Is het over, geluid nu beter..

Het geluid in de achterspeakers blijft ook zonder surround ver weg klinken, laag, dof, eentonig geluid zonder enig basgevoel.

Hoe tevreden ik ook ben over de Rio, ik vind de radio en speakers echt benedenmaats. De radio stuurt een signaal naar de achterspeakers die, ook zonder surround, gewoon slecht is. Daarnaast werkt een optie als surround dus gewoonweg niet!

Hitmark en Remko, jullie accepteren dit dus maar gewoon?

Ik ga binnenkort de speakers vervangen, nu klinken de speakers slecht maar geen storing of zo, ik zal het vanavond is testen...

Vervang je ook de achterspeakers? Ik heb ze ook vervangen, maar doordat het signaal vanuit de radio vervormd wordt doorgegeven heeft vervanging van de achterspeakers naar mijn idee geen meerwaarde gehad.

Het lijkt er inderdaad op dat het geluid van radio een stuk minder is dan van mp3. Hebben meer mensen dit gevoel? Radio is inderdaad af en toe echt vol ruis terwijl ik dit bij een mp3 via een stick veel minder ervaar, klinkt best goed zelfs.

Het lijkt er inderdaad op dat het geluid van radio een stuk minder is dan van mp3. Hebben meer mensen dit gevoel? Radio is inderdaad af en toe echt vol ruis terwijl ik dit bij een mp3 via een stick veel minder ervaar, klinkt best goed zelfs.

Inderdaad, via cd of mp3 klinkt het ongestoord, zij het dat het het geluid via de achterspeakers zeer dof, eentonig, vlak blijft, ook bij vervanging. Het klinkt misschien nog het meest alsof je een portable radio in de kofferbak hebt gezet!

Schuiven met de fader heeft alleen maar tot gevolg dat je het volume van de voorspeakers verlaagt, zonder dat dit verhoogd wordt bij de achterspeakers.

Maar heb je bij vervanging van je speakers ook een extra versterker laten plaatsen?

Waarschijnlijk kan de standaard radio het vermogen niet aan. Aparte versterker ertussen zou dit kunnen oplossen...

en bovendien is radio geluid natuurlijk altijd slechter dan van een cd / mp3. er zit altijd wel wat ruis in FM signaal, helemaal met alle hoogspanningskabels, wifi, 3g en weet ik wat nog meer voor signalen in de lucht...

Maar heb je bij vervanging van je speakers ook een extra versterker laten plaatsen?

Waarschijnlijk kan de standaard radio het vermogen niet aan. Aparte versterker ertussen zou dit kunnen oplossen...

Als de radio het vermogen niet aan zou kunnen, zou je wel acceptabel geluid verwachten als je de fader naar achteren verplaatst, toch?

Bovendien geldt bovenstaande bij elk volume.

Hmm, daarvoor heb ik er dan weer net te weinig verstand van.

Ik heb het bij mij nog niet op deze manier ervaren... Misschien nog maar eens goed in detail luisteren.

Maar een FM signaal is altijd inferieur aan MP3 / CD, hou daar wel rekening mee. Kabel televisie is ook slechter dan digitaal...

Als de radio het vermogen niet aan zou kunnen, zou je wel acceptabel geluid verwachten als je de fader naar achteren verplaatst, toch?

Bovendien geldt bovenstaande bij elk volume.

Dat hangt van de impedantie (weerstand ) van je speakers af. Als deze te hoog is voor de Head unit (HU) heb je mooi pech ;)

Wellicht even informeren bij de toko waar je ze vandaan hebt. Helaas is er weinig bekend mbt hoeveelheid watt etc uitgegeven wordt door die pauper radio die erin zit.. Ik heb zelfs nog op de radio zelf gekeken voor iemand hier een keer. En ook daar staat bar weinig informatie op.

Zelf ben ik blij dat ik ervanaf ben en vond de investering voor een andere HU meer dan waard.

Ik heb ergens hier op het forum volgens mij maar ik kan het niet zo snel terug vinden

Dat dit zo hoord dus dat dit zo is ingebouwdde achter speakers zouden dienen

Als bas boxen vandaar het doffe geluid

Als ik het tegen komt zal ik het linkse er even van plaatsen

Vergeet ook niet dat door de plaats van de speakers veel geluid geabsorbeerd wordt door je achter bank. Verder vermoed ik ook dat de achter speakers als "woofers" zouden moeten fungeren. wellicht dat er zelfs een filter voorzit? Dan zou je de achterkant even open moeten maken.

Er zit hier iemand op het forum (Juulz ofzo geloof ik?) die heeft ook zijn speakers laten vervangen met behoud van de originele HU. Die was er erg tevreden over. Geen idee of daar een extra versterker tussen is gezet trouwens... De achterspeakers die daar in zijn gegaan waren in ieder geval geen speciale woofer speakers voor zover ik weet...

Dat was ik (nieuwe speakers voor + tweeters en nieuwe speakers achter en originele HU).

Gaat om Gladen RS 165 voor en Gladen RC 165 achter.

Geluid achter is gewoon slecht. Dit komt door de originele HU die een klote geluid doorstuurt naar achteren. Ik heb geen versterker laten inbouwen of zoiets.

Maar omdat het geluid nu voorin zo goed is vind ik het niet zo'n probleem. Ook luister ik nooit radio, altijd een iPhone aangesloten.

De radio is in de stad bagger maar zodra je buiten de stad bent is het geluid beter, het geluid van mijn vorige auto (corsa 2008) was super (6 speaker systeem) maar helaas bood Kia deze optie niet.

Maar goed, ondernemen jullie dan ook iets naar de KIA-dealer toe omtrent de buitengewoon slechte geluidskwaliteit die door de radio naar de achterspeakers gestuurd wordt? Dit hoef je toch niet te accepteren? Je hebt er immers gewoon voor betaald!

• 4 years later...

Graag wil ik de orginele head unit behouden.

Voor wil ik 2 nieuwe speakers aansluiten hierop. (gladen sqx )

in de kofferbak wil ik door middel van een versterker (gladen rs100c4  deze had ik nog) de gladen rs vb 12 aansluiten.

is het mogelijk om de speakers in de voordeuren aan te sluiten op de head unit en de sub te laten draaien op de versterker?

de achterluidsprekers maken mij niet heel erg veel uit.