Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Gast Timo0103
Geplaatst

Gisteren ook een (niet afneembare) trekhaak gemonteerd onder mijn sportage.

Veel gehad aan een handleiding van het duitse kia forum over hoe alles uit elkaar moest !

Demontage van bumper, achterlichten en binnenbekleding: 45 minuten

Monteren trekhaak zelf: 30 minuten 

Monteren 7 polige (voertuigspecifieke) kabelset: 30 minuten (stroom afgetapt van 12V aansluiting in kofferbak; kabels dus NIET naar voren gelegd)

Uitzagen van bumper: 45 minuten (kwestie van 3x uitzagen omdat ik het zo strak mogelijk wou doen, kan zeker sneller)

Monteren van bumper; achterlichten en binnenbekleding: 45 minuten

Valt dus allemaal wel mee en ook voor de 7 polige stekker dien je dus 2 stroomkabels aan te sluiten (en officieel naar voren te trekken) !

Is veel sleutelwerk maar niet complex.

trekhaak + kabelset kwam van trekhaakdiscounter.nl (208,71 euro)

Had die + draad toch van de accu getrokken. Sta je een keer met pech dan doen je knipperlichten van de aanhanger / caravan het niet.

Geplaatst

Had die + draad toch van de accu getrokken. Sta je een keer met pech dan doen je knipperlichten van de aanhanger / caravan het niet.

Je hebt gelijk natuurlijk ;) maar er hangt bij mij alleen maar een fietsenrek achter.

Als dat gaat wijzigen is de draad snel getrokken :)

• 4 weken later...
Geplaatst

Nooit gedacht maar ook EB moet aan de trekhaak. Lang nagedacht over een vaste of afneembare trekhaak. Uiteindelijk besloten om een vaste trekhaak te bestellen. Als het een Audi A5 /BMW 6 serie zou zijn (of een andere sportieve auto) zou ik wel een afneembare trekhaak nemen. Terreinauto's en SUV's hebben daarintegen een stoere uitstraling en daar misstaat een trekhaak in mijn ogen niet, dat past (samen met de wat grotere bodemspeling) wel bij het type auto. 

Maar goed, moet allemaal niet teveel kosten. Sommige trekhaken zijn waanzinnig duur, zeker als je nagaat dat het maar een stukkie staal is. Na heel lang zoeken heb ik verreweg de goedkoopste vaste trekhaak gevonden bij een duitse toko die ook een nederlandse site heeft: rameder.nl (geen binding mee). Daar vond ik deze  voor zeggen en schrijve 102,95 euries (incl), goedkoper is het er niet. Bumper hoef je niet te verwijderen, klein stukje uit onderkant bumper dremelen maar wellicht heb ik daar een andere oplossing voor.

Qua aansluiting/kabelset heb ik ook e.e.a uitgezocht. Omdat ik geen enorme Westfalia vol met koelkasten koud bier er achter ga hangen (slechts een simpele boottrailer), en dus geen constante plus nodig heb, voldoet een 7-polige aansluiting ook prima. Sommige kabelsets zijn schrikbarend duur, met allerlei kastjes en relais. Volgens mij heeft de sportage dat niet nodig, die is niet zo ingewikkeld qua bedrading. De verlichting loopt niet via canbus, er is geen lampencontrole en er is geen multiplex bedrading. Een hoop kabelsets zijn er ook op ingericht om tussen de bestaande connectoren van de achterlichten te klikken en ook dat maakt ze duur.

Ik las het verhaal van iemand met een Rio (laatste model) die een gewone universele 7-polige kabelset heeft gebruikt van 12 euro. Werkt allemaal prima, zonder dus gelijk 100-180 euro uit te geven. Die ga ik ook gebruiken. Ik soldeer deze er wel tussen (dus niet met van die rottige blauwe scotch key blokjes). Verder monteer ik de trekhaak ook zelf, is allemaal schroefwerk.

Even wachten totdat alles binnen is en maak ik een mooi installatieverhaal met foto's. I'll keep you posted.

• Like 1
Geplaatst

De versterkingsmodules zitten niet voor de sier in de kabelsets. De bcm kan niet de verlichting van de auto en trailer langdurig aansturen. Iedere automobielfabrikant probeert kosten te besparen en ook in de bcm van de auto betekend dit dat de onderdelen erop berekend zijn om enkel de verlichting van de auto aan te sturen plus een veiligheids marge. Deze veiligheidsmarge zorgt ervoor dat In de praktijk de kabelset zonder module best zal werken tot een zeker moment. Dan worden er onderdelen overbelast gaan in de thermische beveiliging en werkt de achterverlichting op voertuig en trailer even niet meer totdat de onderdelen afgekoeld zijn. Dit proces herhaald zich keer op keer. De bestuurder heeft vaak niet eens in de gaten dat de verlichting niet goed functioneerd. Oplossing. Gebruik de juiste kabelset of een trailer, fietsendrager enz met led verlichting.

Geplaatst

Ik denk dat dat wel losloopt. Knipperlichten en remlichten worden sowieso niet langdurig aangestuurd en voor de reguliere verlichting kan ik er altijd nog een apart relais van een paar euro tussen zetten. Ben ik evengoed nog goedkoper uit.

En mocht het serieuze problemen geven kan ik alsnog een (dure) modelspecifieke set tussen zetten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...