Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
  • entries
    7
  • comments
    3
  • views
    4580

About this blog

Een overzicht van ervaringen met het wagenpark van 2010 tot heden

Entries in this blog

 

En de Picanto is (al)weer exit

Na een krappe 5 maanden alweer afscheid genomen van de Picanto...en van Kia. De Picanto bleek achteraf als enige auto toch te klein te zijn. Zelfs voor een weekendje Duitsland, de hond op de achterbank, bleef er te weinig ruimte over om spullen mee te nemen. Gezien dat er straks nog een Bobtail pup bijkomt gaat dit niet meer lukken. Tevens nogal wat gezeur met de plaatselijke dealer. Bij het monteren van de winterbanden hadden ze zelfs banden tegen de draairichting in gemonteerd. Vakwerk! Tevens bleek de eerstejaarsbeurt 3 maanden te laat te zijn uitgevoerd wat waarschijnlijk meteen het einde van de garantie na 2 jaar betekend in plaats van de 7 jaar. Opvallend was op onze 1.0 de Sportsline voorbumper, volgens dealer waar ik hem gekocht heb standaard daarmee afgeleverd. Door nog wat vage rammeltjes en klachten heb ik uiteindelijk zelf de dealer gebeld die hem nieuw heeft geleverd. Deze was wel behulpzaam en vertelde dat hij met de normale voorbumper was geleverd. Gevalletje flinke schade geweest dus  Dit verklaart meteen dat wij al de derde eigenaar in anderhalf jaar tijd waren. Dit zijn zaken die ik wel had kunnen checken, maar niet heb gedaan omdat ik hem tenslotte bij de merkdealer heb gekocht. Ik had zelf de zomerbanden al opgehaald na een discussie met de dealer over de auto, de laatste 3 occasions die ik bij deze dealer heb gekocht hadden allemaal wat. Terwijl je toch 595 euro afleverkosten betaald stonden we bij de vorige al na 2 weken zonder remmen. Echt vakwerk van de garage dus   Het vertrouwen in de dealer ligt dus onder het nulpunt, dus daar ook niet de opvolger aangeschaft. Het verschil tussen aankoop en inruil doet wel even zeer, maar hoop nu in ieder geval meer vertrouwen in de auto te kunnen hebben. De eerste 2000 kilometer met de opvolger zitten er al op, het is een Ford Focus uit 2013 geworden.

Xinix

Xinix

 

Even terug voor wat kleine dingen

Vandaag was de afspraak met de dealer om te kijken of er een oplossing gevonden kon worden voor de ontbrekende dagrijverlichting. Helaas is het geen optie om dagrijverlichting te monteren zonder dingen aan het front van de auto toe te voegen. Het vervangen van de koplampen voor projectie koplampen wordt te duur, dan zou het nog goedkoper zijn een andere auto aan te schaffen waar het al in zit (ongeveer €1000 per stuk). Wel zijn de instaplijsten gemonteerd wat net de lelijke krassen op de dorpels op kan vangen. Achteraf een beetje duur om door de dealer te laten doen maar ach...die moet ook wat verdienen   Gelijk gevraagd of ze het ISG systeem konden resetten daar ik deze nog niet werkend had gekregen op 600 kilometer. Wat ik al vermoedde bleek juist, de accu had niet voldoende spanning. Ze hebben een zware ventilator aangesloten die de accu zwaar belast en de auto een tijd stationair laten draaien. Bij ophalen auto werkte het naar behoren. Door het stationair draaien zal het verbruik op deze tank wel niet zo best zijn. Eerste tank was 1 op 17 met veel stadsverkeer, dus viel niet tegen. Nu is het ook zo dat ik met de Picanto makkelijk de 1 op 20 haal, maar mijn vrouw net zo makkelijk niet boven de 1 op 13 komt. Voor mij is het een sport zo zuinig mogelijk te rijden, zij heeft dat niet. Wat mij betreft zijn de verhalen over de (on-) zuinigheid van de Picanto grotendeels te wijten aan de bestuurder.

Xinix

Xinix

 

Panda eruit, Picanto (terug) erin

De dag voordat de Panda voor de 4e keer terug moest even op de site van dealer gekeken of eventueel de Panda vervangen kon worden door een Picanto. We hadden een kleine meevaller gehad waardoor het wat makkelijker werd weer een Picanto te gaan rijden. De vaste lasten zijn van beide auto's gelijk, alleen Picanto ligt in aanschaf hoger...en hing er vanaf hoe bereidwillig de dealer was de Panda terug te nemen voor een "normale" prijs. Er zit nu eenmaal een verschil in inkoop en verkoopprijs...dus ik ging er vanuit dat 2 maanden Panda best eens zeer kon gaan doen. Dealer had een 2015 First Edition staan, goede prijs, lage kilometerstand...dus maar even kijken. Jammer genoeg was de vorige eigenaar niet echt zuinig met de auto omgesprongen dus er zaten nogal wat deuken en krassen in. De dealer kon niet garanderen dat deze er allemaal uitgepoetst en/of weggewerkt konden worden voor de verkoopprijs. Er stond wel nog een 2016 ComfortLine Plus Navigator met 3300 kilometer....maar die lag buiten het budget waar ik naar gezocht had. Dealer gaf aan dat we altijd konden kijken of we "in de buurt" konden komen. Hij gaf een zeer schappelijke prijs voor de Panda terug gezien de problemen die we hiermee gehad hebben. Hierdoor paste de Picanto binnen budget en hebben we deze aangeschaft. Doei Panda  we zullen je niet missen.   Rijden nu alweer 3 weken met de Picanto en het verschil is duidelijk. Veel comfortabeler en in ieder geval betrouwbaarder. Enige waar hij nog voor terug moet is de ontbrekende dagrijverlichting en instaplijsten. Gelijk vragen of ze de ISG na kunnen kijken, deze heb ik nog niet aan het werk gekregen terwijl ik daar bij de First Edition nooit geen problemen mee heb gehad.

Xinix

Xinix

 

Verhuizing

Begin 2016: na behoorlijke fysieke achteruitgang werd vastgesteld door een arts dat ik om medische redenen naar een gelijkvloers appartement moest verhuizen om het traplopen tot een minimum te beperken. Daar het houden van een tweede huis, en de daarbij komende inrichtingskosten niet bepaald weinig zijn, besloten de Peugeot weg te doen. Om in ieder geval de verhuizing te kunnen doen met een beetje ruimte de Peugeot verkocht en hier een oude Ford Focus voor in de plaats genomen. De bedoeling was dat hij in ieder geval de verhuizing zou overleven en daarna direct weer verkopen. Gezien de enigszins onderschatte kosten in mei helaas moeten besluiten de Picanto First Edition ook te verkopen om inrichting appartement op een fatsoenlijke manier af te kunnen maken. Auto vertegenwoordige nu eenmaal nog een flinke waarde en de financiën voor het huis waren op. Dus beter niet je centen op de parkeerplaats laten staan. Om het zonder al teveel tijd (en gezeur) te kunnen afhandelen heb ik hem aan de dealer terug verkocht.    Eind juli was het inrichten etc. klaar en de verhuizing afgerond. Dit was ook het moment waarop de Focus dacht dat hij voldoende mishandelt was, deze stopte ermee. Omdat géén auto ook geen optie was, om budget technische redenen een Fiat Panda gekocht bij de Kia dealer. Niet eerste keus, maar er waren geen Picanto's in het toenmalig budget. Qua zuinigheid niets over te mopperen, maar qua comfort en betrouwbaarheid was het het niet. In 2 maanden (en 4000 kilometer tijd) had ik 2 keer stil gestaan en moest de Panda voor de 4e keer terug naar de dealer voor een reparatie. Gelukkig wel allemaal onder garantie.    

Xinix

Xinix

 

Inruil X-Pect voor First Edition

Mijn vrouw was iets minder gecharmeerd van de Picanto vanwege het ontbreken centrale portiervergrendeling en airco. In juni een email van de dealer dat ze de "nieuwe" First Edition op voorraad hadden en me een voorstel wilden doen wat ik niet kon weigeren (jaja). Nou....uiteindelijk was de inruilprijs erg goed. Hoewel de nieuwe Picanto wel veel duurder was moest er evengoed een voor de dealer vrolijkmakend bedrag bij, maar kwam wel een complete auto voor terug.  

Xinix

Xinix

 

2014

In 2014 de Picanto vanwege lage kilometerstand (13000) overgedragen aan mijn vrouw omdat zij meer kilometers maakt. Een lage kilometerstand scheelt wel met inruil, maar na een aantal jaren maakt dit ook niet meer uit. In de voorgaande jaren buiten het onderhoud nergens voor terug gehoeven naar de dealer. Voor mezelf een nieuw setje wielen aangeschaft.  

Xinix

Xinix

 

Kia Picanto 1.0 X-Pect 2010-2015

Na de nodige reparaties aan voorgaand voertuig en het weer stilvallen ervan gestrand bij de Kia dealer voor de deur. Aangezien ik fysiek afhankelijk ben van mijn auto hier naar binnen gelopen voor een nieuwe auto. Dit was een combi-dealer Kia, Toyota en Suzuki. Omdat ik snel weer moest kunnen rijden was er keuze uit een Toyota Aygo, Suzuki Alto of een Kia Picanto. Omdat de Picanto de enige 4 cilinder was heb ik hiervoor gekozen. Het was een basis auto met alleen spiegels en bumpers in carrosserie kleur, geen electrische ramen, airco etc. Alleen als extra lichtmetalen velgen erop.  

Xinix

Xinix

Log in om dit te volgen  
×