Jump to content

Koppelomvormer

Leden
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutraal

About Koppelomvormer

  • Rank
    Newbie

Recent Profile Visitors

403 profile views
  1. Dag forumers De laatste tijd klinkt na stoppen een bonk en het voelt ook of een massa in de auto nog beweegt na stoppen en dan pas tot rust komt. Hoe bruukser je stopt, hoe luider de bonk. Deze bonk treed ook af en toe op na schakelen van 1 naar 2 maar niet in hogere versnellingen. Ik heb zelf het idee dat het misschien speling in ophangrubbers van de aandrijflijn kan zijn maar waar moet ik zoeken ? Motor steunen ? Beweegt de versnellingsbak teveel ? Of is het iets uit de automatische versnellingsbak, is die defect of moet de transmissievloeistof vervangen ? Het is natuurlijk m
  2. Als ik het goed begrepen heb is in de normale stand AUTO de tussenbak altijd bezig de oliebad lamellenkoppeling meer of minder in elkaar te trekken ( met een electromagneet ) om zo deze te laten varieren tussen 0 en 100 % ingeschakeld ( wat 50/50 v/a tractie zou geven ) Nou lijkt me dat als leek behoorlijk slijtagegevoelig en de auto heb ik met 100k km gekocht.......en dat het logisch is dat op een gegeven moment die lamellenkoppelings platen op moeten zijn. Nergens lees ik dat die lamellenkoppelingsplaten vervangen kunnen worden maar wel her en der dat als die tussenbak versleten is d
  3. Geprobeerd dat hier in Oostenrijk door een Hyundai dealer te laten doen maar die vond het allemaal niet zo nodig. Kon dat ratelen ook niet horen toen ie naast me zat met open raam tegen een 12 % bergweg aan. Hij wist te vertellen dat de achterste as vanuit de tussenbak geen smeernippels meer heeft en dus ook niet gesemeerd konden worden. Op internet vond ik dezelfde info maar dan nog wel eentje, maar niet voor de kruiskoppelingen maar het schuifstuk. Die maakt vast geen ratelende geluiden. Dan blijft alleen het achterste differentieel over maar die lekt niet en zweet ook niet. Wordt wel he
  4. 1200 m klimmend op een hele steile en smalle tolweg naar een skihotel bovenop een berg ( de kabelbaan was al geloten lol ) meende mijn vrouw ook geratel als van een ratelslang te horen ergens bij "de achterkant" vandaan. Ik hoorde alleen een beetje gieren wat mij niet echt verontrustte en voelde geen gekke dingen.....is dat normaal ( tussenbak geluiden ) of ook weer iets wat niet hoort. Boven stonk de auto overigens ook flink naar hete olie maar er drupt niets. Maar motoroliepeil en transmissieolie peil zijn niet gezakt.....kunnen dat soort geluiden of stank optreden met te weinig olie in
  5. Ik wilde een keer de low gear gebruiken en in een Oostenrijkse wei met een onverhard pad omhoog kreeg ik eindelijk de kans niet op asfalt te rijden en het te gebruiken. Keurig stopgezet en in N en dan 4x4 ingeschakeld. Langzaam rijdend en klimmend eens gevoeld wat er zoal gebeurd. Hij schakelt vooral dus heel snel door veel kortere versnellingen dan normaal. Ik zal waarschijnlijk nooit echt die low gear nodig hebben gezien die auto toch al zo sterk is en een koppelomvormer heeft. Maar nu stop ik de auto weer, nog steeds op een helling en weer in de N. Draai de knop terug in ''auto'' en r
  6. Die starre achteras met differentieel met daaraan wielen en banden en aandrijfas kon maar eens zomaar 100+ kilo wegen en dat is niet afgeveerde massa. Niet alleen de auto springt over de drempels maar die hele achteras met alles wat daaraan bevestigd is ook nog. En stuiteren dat voel je. Bij "normale" auto's is de onafgeveerde massa veel lichter, meestal enkel een klein wiel en band, en een lichte stuur en/of aandrijfas. En die zijn ook onafhankelijk geveerd dus alleen het wiel dat door een kuil gaat veert uit. Daardoor kan het voertuig zelf relatief onbewegelijk blijven. Bij een star
  7. Enthousiast over het feit dat deze sorento 2,8 ton mag trekken en ik inderdaad niet echt voel dat er iets achter hangt ( caravan 1,5 ton ) reed ik Duitsland door richting Munchen met af en toe redelijk stijgende snelwegen van 6 of 7 %. De motor liep bij 90 km/u niet meer dan iets over de 3000 toeren dus die lijkt er geen last van te hebben. In instructieboekje stond dat ik hem bij klimmen in de D moest laten. Behalve de tiptronic heeft hij ook geen 3,2,1 enz schakelstanden dus dat zal er niets voor niets staan. Maar om een lang verhaal iets korter te maken, op geen gegeven moment klonk er
  8. Ik zit met een half-defecte electrische schakelaar van de bestuurderstoel die niet meer vooruit of achteruit wil of de voorzijde omhoog. De rugleuning en achterzijde omhoog werkt nog wel. Liever had ik gehad dat die stoel gewoon mechanisch verstelbaar was, maar goed het is electrisch...en defect. Een universeel garage wist te melden dat het alleen het electrische schakelaartje was maar dat dat dingetje 160 euro moest kosten En 250 euro incl arbeidsloon. Dat lijkt me wat extreem voor een lullig electrisch schakelaartje. Ik had al wel een verzoek gedaan aan van die sites van demontagebe
  9. Hallo ik ben Arjan / forumnaam Koppelomvormer Ik heb een gebruikte Kia Sorento 3,5 V6 gekocht met 100.000 km op de teller met de bedoeling daarmee een 1500 kg caravan te gaan trekken. Ik had al vanalles opgepikt van dit forum maar heb nu ook vragen. Ik wil graag onderhoud zelf gaan doen als dat niet heel specialistisch is, maar hoe aan onderdelen te komen is allemaal nog een beetje vaag.
  10. Op dit forum las ik over hoe belangrijk het is de juiste olie voor differentieel, tussenbak, automaatbak e.d. te gebruiken. Dat dealers nog weleens andere olie erin gooien. En vastlopende bakken e.d. nogweleens voorkomen met enorme bedragen om het te reviseren. Wil ik niet hebben dus liever zelf doen. Maar ik stuit op het probleem dat ik de afdichtringen van de tappluggen liever niet wil hergebruiken. Dus ik naar de garage om die dingen te kopen maar die beweren niet te kunnen vinden om welke ringen dat gaat. Ik mocht meekijken in de computer bij de onderdelen schema's ( ongeveer gelijk aa
×
×
  • Create New...