Jump to content
  • Sign Up

Dick_e-Niro

Leden
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutraal

About Dick_e-Niro

  • Rank
    Newbie

Algemeen

  • Auto
    Kia e-Niro

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Dit is de toekomst beoordelen op basis van de huidige techniek. En nogmaals, het gaat niet alleen om de autoindustrie. Die zijn maar een (klein) onderdeel van het totale energievraagstuk en de energietransitie.
  2. Kinderziektes en als het om een onuitputtelijke bron van energie gaat (vooral zon, in mindere mate wind) overkomelijke problemen. Hoeveel accu's hebben we nodig om voldoende zonne-energie op te slaan voor onze TOTALE nachtelijke energiebehoefte? Wat kost het om die accu's te maken, te onderhouden en te vervangen? Zolang we opgewekte energie niet rechtstreeks in de grond kunnen pompen om het er later weer uit te halen (Salt Lake één grote zoutaccu?) is de opslag een groter knelpunt dan de efficiëntie. De zon stuurt meer energie naar het aardoppervlak dan we ooit kunnen opmaken. Wie maakt zich dan druk om verliezen?! Het gaat voor mij over het totale plaatje, niet om de stand van zaken over 3, 5 of 10 jaar. Als we op kortere termijn kijken, natuurlijk wint waterstof het dan nog niet. Net zoals begin 20e eeuw gemotoriseerd vervoer het nog niet won van paarden. Maar iedereen die toen riep dat paarden het nooit zouden winnen, dat paarden veel minder efficiënt zijn omdat hooi op elke hoek te krijgen was en benzine eerst geraffineerd en getransporteerd moest worden, die lijkt achteraf wel een beetje onnozel, nietwaar?
  3. Lach maar. Er zijn lang niet zoveel waterstoftankstations als snelladers nodig, simpelweg omdat je waterstof net zo snel of sneller tankt als conventionele brandstof! Wanneer heb jij voor het laatste op een camping je tank volgedruppelt met benzine? Grotere en sneller accu's komen er vast en zeker. Maar denk eens na over de dikte van de laadkabels die we dan nodig hebben. En de afzekering van je ladertje thuis kan dan ook wel een flinke upgrade gebruiken. Als de waterstoftechniek interessant is voor de transportsector en industrie hoef je niet lang te wachten tot daar flink geïnnoveerd wordt. De naar verhouding kleine autosector lift daar gewoon op mee. Alle autobouwers die zich dan nog alleen maar op accu's richten missen de boot. Zoals nu ook de autobouwers die zich alleen op fossiele brandstof richten. Wat betreft je opmerkingen over efficiëntie en duurzame opwekking verwijs ik je naar de uitgebreide uitleg van Derrek.
  4. Beste Derrek, Dank voor je uitgebreide analyse . Ik ben het helemaal met je zienswijze eens. Voor mij is de elektrische Niro een tussenstap voor hopelijk over vijf jaar een waterstofauto. Mensen die deze ontwikkeling niet zien aankomen of zelfs ontkennen hebben zich er niet in verdiept . Groeten, Dick
  5. De P+R bij de CFL Gare de Luxembourg heeft een hele rij laders. Wel een betaalde parkeerplaats. (vlakbij Paul Wurth)
  6. De dichtstbijzijnde lijkt me aan Rue d'Anvers 44. Een gebruiker laat weten dat de twee laadplaatsen zich bevinden direct achter de slagboom van het Zitha Hospital.
  7. Dat moet dezelfde zijn! Vergeet die maar. Overigens staat volgens Chargemap de stad vol met 22kW type-2 laders. Ik heb daar ook wel de nodige van gezien, dus dat moet kloppen. Dus als je tot vrijdag de tijd hebt kun je waarschijnlijk bij jou in de straat voor die tijd flink bijladen. Of als je overdag de auto gebruikt alleen 's nachts.
  8. Nog even een update van mijn reis terug van Zuid-Franrijk via Luxemburg naar Nederland: Mijn eerste ervaring met Frankrijk was een Ionity-paal. Ik had voor de zekerheid die app geïnstalleerd en mijn creditcard aan de app gekoppeld, dus ik was er helemaal klaar voor. Voor de grap probeerde ik het toch eerst met mijn Nederlandse pasje van EVbox en warempel, de paal sloeg aan! Met 75kW per uur was de accu vol voor de koffie koud was (Om de één of andere reden drinken de Fransen gloeiendhete koffie, die bovendien naar het tweede bakkie van een Senseo-pad smaakt). Op naar de tweede paal. Volgens diverse apps zouden in de buurt van Metz meer dan genoeg snelle CCS-laders moeten zijn. Vol vertrouwen gingen we op pad. Met nog 40km in de tank kwamen we bij de eerste zuil van Intermarché aan, die buiten gebruik was. Kan gebeuren denk je dan. Op naar de Lidl-lader 5km verder. Die is zo dood als een pier. Gelukkig is er nog een Lidl-lader, maar die is ook dood. Het zal toch niet vanwege de zondag zijn? Winkel dicht = laadpaal dicht? Het lijkt er wel op. De Kia-dealer dan? De lader staat achter een hek en is dus onbereikbaar. Op goed geluk vinden we bij een Auchan-supermarkt dan toch een werkende paal. Weliswaar alleen met een type2-stekker, maar als er niks te kiezen is neem je genoegen met wat je krijgen kan. Na een uur laden hebben we net genoeg stroom geladen om de drie enige snelladers in Luxemburg te kunnen bereiken. Twee daarvan zijn van een gesloten Lidl, dus we proberen het niet eens. De derde is van Total. Helaas blijkt de CCS-stekker buiten gebruik. Met de moed der wanhoop laden we maar weer een uurtje met 7,4kW bij zodat we Trier in Duitsland kunnen bereiken. De snellader daar lijkt volgens de diverse apps in gebruik en ook op zondag open. Als we deze lader bereiken hebben we eindelijk beet! Met 45kW kunnen we ruim genoeg bijladen om ter hoogte van Sittard bij Van der Valk een Supersnellader van 75kW te bereiken. Conclusie: Mijn pasje van EVbox werkte overal in Frankrijk, Luxemburg en Duitsland, maar de zuilen zijn erg onbetrouwbaar!
  9. Ik kwam in Zuid-Frankrijk in een stadje palen tegen waar je je met de rfid-chip op je bankpas kon identificeren. Of dat ook meteen rechtstreeks een betaling was weet ik niet. Ik heb ze niet gebruikt.
  10. Ik heb een beetje een afgelegen plekje. Toen ik het snoer terugvolgde naar de kast kwam ik halverwege deze situatie tegen:
  11. Oké, ik ben er inmiddels achter dat het stopcontact waar ik op inplug dan wel van het type randaarde is, maar dat die randaarde niet is aangesloten. Het lijkt me vrijwel zeker de oorzaak. Een stopcontact buiten de camping zal dat binnenkort moet en bewijzen. Maar,t het dan wel dat er zonder randaarde altijd spanning op de auto komt te staan? Dat zou toch niet zo moeten zijn?
  12. Ik zal het ook eens bij een 50kW snellader testen. Maar daar ben ik wel een beetje huiverig voor ...
  13. Een aardestrip zou het probleem misschien oplossen. Of de aardlek slaat dan door, dat kan ook. Ik kan op dit moment geen ander stopcontact testen, maar het lijkt me sterk dat het daaraan ligt. Ik zal het later proberen en aanvullen. Sowieso lijkt me dat dit niet hoort.
  14. Zeker geen statische schok! Het treedt alleen op bij laden en zowel bij mij, mijn vrouw als mijn kinderen. Hahaha, wel een beetje een onethisch experiment Schuko omdraaien helpt helaas niet. De lader geeft verder niks geks aan.
  15. Vandaag viel me op dat tijdens het laden (in dit geval met de granny lader) diverse onderdelen van de auto onder spanning komen te staan. Tot nu toe kreeg ik een schok van de chromen sierlijsten boven de ramen en van de onderkant van de stoelen. (Ik probeerde wat afval onder de stoelen vandaan te halen voor wie het zich afvroeg ). De schok is niet geweldig, maar wel duidelijk aanwezig. Wel eerst je schoenen uittrekken, anders maak je geen aarde. (Ik sta op de camping voor wie het zich afvroeg ). Kan iemand mij vertellen of ze hetzelfde meemaken?
×
×
  • Create New...