Jump to content

MoodyBlues

Leden
  • Content Count

    2
  • Joined

  • Last visited

  • Country

    Netherlands

Community Reputation

0 Neutraal

About MoodyBlues

  • Rank
    Newbie

Algemeen

  • Auto
    Aanstaande Kia e-koper.
  1. @Megat Ik weet niet waar je woont, maar ik heb afgelopen vrijdag in Almere bij Wensink nog de e-Soul proef gereden. En een maand geleden heb ik in Amsterdam de e-Niro gereden en daar stond toen een bestickerde e-Soul naast, dus ik denk dat die hem ook heeft staan. Gek genoeg stond in de Almere showroom geen enkele e-Niro en e-Soul, maar ik vroeg er gewoon naar (wou ook de kofferbak van beide fysiek vergelijken) en er werd gelijk door de verkoper een e-Niro bijgepast van elders op het terrein en naast de e-Soul gezet. Ik ben het met je eens: het is enerzijds vreemd, maar mijn tip: bel gewoon eens rond bij dealers bij jou in de buurt, grote kans dat iemand hem heeft staan. Of kijk eens naar occasions, die zijn er niet bijster veel nog, maar ook die kan je gewoon bekijken en proefrijden, he? MY20 en MY21 betreft extreem kleine verschillen en zeker niet iets wat het rijden zelf anders maakt (1 fase of 3 fase laden bijv.).
  2. Goedemorgen allemaal, dat wij een Kia gaan kopen staat vast, maar er heerst nog wat twijfel en dan is er geen betere plek dat de Kiaclub waar anderen al voor vergelijkbare keuzes hebben gestaan en inmiddels al ervaring hebben met de e-Soul en/of e-Niro. Concreet de twee vragen: Zijn er mensen met een gezin (wij hebben 2 jonge kinderen) die de kofferbak van de e-Soul als belemmering ervaren? Ook voor op vakantie in Europa, liefst zonder dakkoffer. Het viel ons op dat de e-Soul op de snelweg best wat windgeruis langs de A-stijlen laat horen, dit viel gelijk op en bij de e-Niro was dit niet het geval. In onze korte test maakte het weinig uit of je 100 km/u of 130 km/u op de teller reed, vanaf zo'n 90 a 100 begonnen we het te horen en dat bleef gewoon zo, harder rijden maakte het geluid niet harder, maar naar 80 zakken deed het wel verdwijnen. Beetje achtergrond: Wij kunnen i.c.m. inruilbonus en subsidie voor vrijwel hetzelfde geld een splinternieuwe e-Soul MY21 ExecutiveLine kopen of een tweedehands e-Niro MY21 ExecutiveLine. Het gaat dus om privé aanschaf (mede dankzij overwaarde woning) en we zoeken een elektrische auto waar we de komende 8-10 jaar mee uit de voeten kunnen. Qua eisen voldoen alleen de Kia's (naast de Tesla Model 3 die we allebei niet willen om meerdere redenen) en zodoende is het enerzijds heel interessant om een splinternieuwe e-Soul te kunnen kopen, maar hoewel de kinderen op de achterbank bijna net zo goed zitten als in de huidige Lexus IS 300h (scheelt misschien een paar cm) is met name de kofferbak dus wel en mogelijk pijnpunt. Ik heb de e-Soul opgemeten en de 315 liter komt volgende dealer vanaf de dubbele bodem (als die naar boven zit) tot aan de hoedenplank. Als ik de vloer onder de dubbele bodem bereken kom ik op zo'n 106 liter extra, dus totaal 421 liter. Daarmee slechts 30 liter kleiner dan de e-Niro die weliswaar ook een dubbele laadvloer heeft, maar wat ingenomen wordt door een flinke bak met wat kleinere opbergruimtes daarin. Voor dagelijks gebruik is die 315 liter echt geen enkel probleem, meer de weekendjes weg en vakanties. Wat ons in de e-Soul aanspreekt is dat het dak zo recht loopt, althans: vanuit praktisch oogpunt want heel mooi is het niet, maar dat betekent wel dat je tot het dak kan stapelen. Bij de e-Niro kan dat ook, maar die loopt toch serieus veel schuiner af, maar is standaard wel een stuk dieper van achterbank naar achterklep gemeten. Daarnaast speelt mee dat we in de basis het liefste wel de e-Niro zouden willen hebben, maar doordat een nieuwe vanwege het feit dat deze buiten de subsidie valt gewoon bijna 10k duurder is dan de e-Soul, komen we bij een tweedehands uit en daar zijn op elk moment maar een handjevol van te koop tot 40k (incl. btw). MY19 gaat het dus om en 1-fase laden is geen probleem, wij hebben een eigen parkeerplek met (straks) een eigen laadpaal. Het gemis van de app vind ik twijfelachtig, ik begreep dat met de MijnKIA app (ipv UVO) wel de laadstatus in % uitgelezen kan worden, dat zou ik het belangrijkste vinden als we in Europa bij een wegrestaurant even wat eten/drinken en aan het wachten zijn tot de 80% bereikt is, dan wil écht niet steeds heen en weer moeten lopen of gokken wanneer het klaar is. Voorverwarmen van de UVO app is fijn, maar op vakantie gaat dat niet nodig zijn en op andere dagen staat de auto 's ochtends voor de deur, dus kan ik er ook even naartoe lopen, dat vind ik geen probleem. Het kleinere scherm (8" vs. 10.25") vind ik ietwat jammer, maar niet het einde van de wereld omdat ik waarschijnlijk toch Apple CarPlay wil gebruiken. Tenzij ik een laadpaal zoek en wil zien of die beschikbaar is, dan lijkt de Kia navi me wel fijn en dan is het jammer dat de e-Niro MY19 slechts bij de dealer bijgewerkt wordt en geen status van de laadpalen kan laten zien i.t.t. de e-Soul MY21. En wat betreft het windgeruis viel het na de e-Soul proefrit ook op toen we weer in onze Lexus IS stapten dat het daar veel stiller was, dat verschil ervaarden we niet met de e-Niro t.o.v. de Lexus IS. En heel eerlijk: ja Lexus is echt wel een stapje luxer en comfortabeler dan Toyota, maar ik merk dat Kia daar tussen zit en dat voor prijzen die ze bij Toyota ook vragen (als we naar hybrides kijken), dus erg knap. Alleen is het dus even de vraag of het windgeruis van de e-Soul niet snel gaat irriteren. Als laatste het uiterlijk: de e-Soul vind ik een prachtige voorkant hebben, lelijke achterkant en lompe buitenspiegels die van een VW Caddy af lijken te komen. De e-Niro daarentegen is absoluut niet mooi van buiten, maar ook nergens lelijk en overall gewoon degelijk en in balans qua design. Heerlijk onopvallende auto, het is pas sinds wij de e-Niro overwegen dat het ons is opgevallen hoeveel Niro's er wel niet rondrijden (veel hybride ook natuurlijk). Het interieur is in beide gevallen gewoon meer dan prima. Ik moet bekennen: ik rijd inmiddels al 14 jaar Toyota en daarna Lexus, maar het complete gebrek aan EV erkenning aan hun zijde heeft de relatie doen bekoelen en ben erg gecharmeerd van wat Kia de laatste pakweg 10 jaar allemaal op de markt heeft gebracht. Ik ken ook een aantal mensen die Kia rijden, maar dat gaat om een Picanto, Rio en Ceed, dus helaas geen e-Soul of e-Niro, al zijn die allemaal wel gewoon erg tevreden. Ik hoor graag jullie ervaringen, dank je wel alvast.
×
×
  • Create New...