Midnight Posted July 14, 2012 Posted July 14, 2012 Hallo allemaal, Ik wil na diverse onderwerpen op het forum te hebben gelezen zoveel mogelijk lampen vervangen door LED. M'n auto is nog ruim voor het CANBUS tijdperk dus storingen op de boordcomputer zullen wel niet voorkomen, lol. Wel las ik dat je het knipperlicht-relais moet vervangen door een relais dat geschikt is voor LED maar dat is geen overkomelijk probleem. Lastig werd het toen ik de kap van de achterverlichting los wilde maken. Ze zitten (zichtbaar) vast met twee parkers maar toen ik die verwijderd had zat de unit wel wat losser maar nog steeds ergens aan vast. Het instructieboekje werd ik helaas ook niet wijzer van. Google vertelde me dat er ook nog ergens een bout zit die je los moet draaien. Deze bout bevind zich achter de bekleding. Mijn uitvoering van de Rio -heeft- echter geen stoffen bekleding maar een soort doorlopende plastic kap die niet zomaar 1-2-3 losgemaakt kan worden. De dealer wist me te vertellen dat de bekleding weghalen inderdaad de manier is om de unit los te maken. Echter, toen ik hem die plastic kap liet zien zei hij dat het bij deze uitvoering anders werkte en dat de unit met een soort haakje vastzit. Blijkbaar moet de unit zijwaarts "eruit gedraaid" worden. Een andere monteur zei weer dat de unit met een palletje vastzit en recht naar achteren getrokken moet worden. Palletje, haakje, boutje, draaien??? Kortom, verwarring alom. Omdat ik zuinig ben op m'n auto en ik niet het bekende "KRAK" wil horen hoop ik dat jullie wat (LED) licht in de duisternis kunnen schijnen. Jullie schijnen dol te zijn op foto's begreep ik dus ik ga proberen om er wat foto's bij te voegen ter verduidelijking Een lang verhaal maar bedankt voor jullie geduld! Vriendelijke groet van een nieuwe KIA rijder! Marco. Quote
Midnight Posted July 19, 2012 Author Posted July 19, 2012 Weet niemand dit? Of was de vraag niet duidelijk genoeg? Mij werd verteld dat op dit forum de "experts" te vinden waren.. Of ze moeten op vakantie zijn, kan natuurlijk ook Quote
xtra40 Posted July 19, 2012 Posted July 19, 2012 Nou ik zal je eerlijk even zeggen dat mijn vorige rio uit 2004 Nog nooit een kapot lampje heeft gehad Maarhet lijkt mij stug dat je eerst bekleding moet demonteeren om zo je achter licht er af te halen Zelfs bij de rio die ik nu heb moet je de schroeven er uithalen en dan opzij drukken Quote
Jordan Posted July 19, 2012 Posted July 19, 2012 Nou ik zal je eerlijk even zeggen dat mijn vorige rio uit 2004 Nog nooit een kapot lampje heeft gehad Maarhet lijkt mij stug dat je eerst bekleding moet demonteeren om zo je achter licht er af te halen Zelfs bij de rio die ik nu heb moet je de schroeven er uithalen en dan opzij drukken O ja ? Bij mijn Rio moet ik idd de schroeven los draaien. 3 stuks om precies te zijn. 2 van de lampunit en 1 dikkere die tevens als achterklep steun fungeert. En dan moet ik de hele unit recht naar achteren trekken en uit de houder klikken. Quote
El-Rio-Grande Posted August 26, 2012 Posted August 26, 2012 Jouw Rio van ver voor het CANBUS tijdperk? Het CANBUS tijdperk bij Kia misschien. Ik had een Rio van 2004 inderdaad zonder detectie, heb nu een Punto van 2000 en die pikt zelfs geen LED lampjes met check control / error correction. Ikzelf had destijds een Sedan van 2004 en heb gelukkig nooit een defect achterlicht gehad. Ik heb me ook nooit gewaagd om eens te kijken hoe ik de achterlicht unit eruit zou moeten krijgen. Bij mijn huidige auto is het in elk geval lekker simpel geregeld: 2 schroeven los en je hebt de unit eruit... Quote
Leo 442 Posted September 3, 2012 Posted September 3, 2012 De 2 schroeven losdraaien en de achterlichtunit naar achter toe los trekken,voorzyde zit in kunststof clips gedrukt. Kan ooit wat zwaarder gaan. Gr. Leo Quote
Recommended Posts