Jump to content

Moet me van het hart........

MGA1600

Recommended Posts

Ik kijk nu een week mee op dit forum omdat ik geïnteresseerd ben in de Sportage, ik overwoog/overweeg er een te kopen. En het valt me op dat er, naast allerlei goede raad, kennis en ervaring die uitgewisseld wordt ( m.i. Is die combinatie het primaire doel van een forum als dit), een aantal wel heel erg negatieve leden actief zijn, die hun stinkende best doen het plezier dat anderen in hun auto hebben te vergallen. Er wordt geen gelegenheid onbenut om hun frustratie op straat te gooien.

Dat vind ik echt heel jammer. Het zijn allemaal zinloze frustraties over de verkeerde autokeuze denk ik dan en zeker gericht aan het verkeerde publiek.

Als je de verkeerde autokeuze blijkt te hebben gemaakt dan is dat je eigen schuld toch en dan moet je het ding weg doen en wat anders kopen en niet blijven mekkeren. Dan had je maar beter op moeten letten toen je hem kocht...... Bovendien is het commercieel niet handig. Door steeds maar in het openbaar zo negatief te blijven doen praat je zelf de tweedehandswaarde van je bezit omlaag, toch?

Aan iedere auto van ieder merk kleven problemen. De Mercedes E-klasse is een jaar of 8 in Amerika voor titel van de slechtste auto op de markt genomineerd. Ik heb allerlei merken gereden en heb overal meegemaakt dat er 'ingebakken' problemen zijn. Bij de Sportage lijkt het nogal erg mee te vallen. Ik lees een paar dingen die steeds terugkomen. Het sturen (maar dat wist je bij een proefrit en daar is niet iedereen ongelukkig mee, ik sprak van de weekends iemand die heerlijk relaxed naar Frankrijk is gereden, de navigatie (waar inmiddels een oplossing voor gekomen is lees ik) en dan nog wat dingetjes die meestal netjes onder garantie worden verholpen. Vergelijk dat eens met bijvoorbeeld de ETM problematiek van bepaalde type Volvo's. De auto valt stil, meestal na zo'n 100.000 km, en de eigenaar zit met een rekening van 600 euro. De garantie op een Volvo is 2 jaar en er wordt i.h.a. geen coulance op toegepast. Zo ken ik ook verhalen van Audi.

De moraal van mijn verhaal: wees blij met wat je hebt, en als je dst niet bent miet je zorgen dat je wat anders krijgt maar stop met 'miepen', daar doe je volgens mij jezelf geen plezier mee, maar zeker ook een ander niet.

Wie de schoen past etc.....

Misschien is deze boodschap nogal aanmatigend voor een nieuwkomer op dit forum, maar zoals gezegd het moest me van het hart....

• Like 7

Sorry, u werkt bij Kia? Ik heb maar een paar keer iets geplaatst, maar als je een auto koopt van bijna 29000 euro en je besluit deze probleembak na 10 maanden weg te doen, er kwam geen eind aan de ellende.Daar helpt echt geen 7jaar garantie aan, dan heb je toch wat te klagen, dacht ik, en een gewaarschuwd mens telt voor 2. We zijn nu erg blij met onze perfect sturende en rijdende Ford Focus. Sorry, ik moest dit effe kwijt. Je moet wel weten waar je over praat, wij weten het inmiddels.

De moraal van mijn verhaal: wees blij met wat je hebt, en als je dst niet bent miet je zorgen dat je wat anders krijgt maar stop met 'miepen', daar doe je volgens mij jezelf geen plezier mee, maar zeker ook een ander niet.

Wie de schoen past etc.....

Misschien is deze boodschap nogal aanmatigend voor een nieuwkomer op dit forum, maar zoals gezegd het moest me van het hart....

Tsja , wat is "miepen" ??

We zijn hier wel op een forum en JA , dan kan er ook wel eens iets negatief,s geplaatst worden over een bepaald type KIA.

Er kan wel degelijk door een lid hier iets gemeld worden waar ook KIA zelf de (financiële) vruchten van kan plukken door in een vervroegd stadia al te kunnen reageren in het verdere productieproces en de reeds geproduceerde auto,s met een eventuele update door KIA van mogelijke verdere schade verschoond blijven.

Ik ben zelf al drie jaar een Soul rijder , tevreden over hetgeen ik gekocht heb en nog steeds kan genieten van de eigenwijze uitstraling , ik heb echter wel grote bedenkingen bij het prijskaartje van bepaalde accessoires die eigenlijk gewoon standaard bij een auto horen te zitten zoals bijv. een hoedenplank.

Ben ik nu ook een "mieper" omdat ik dit op een forum van KIA-rijders formuleer en zou ik dit (althans volgens TS) niet mogen plaatsen.

Als ik behoefte heb aan het bekijken van JA-knikkers ga ik wel een rondje rond Emmen rijden :wink: , ik bezoek dit forum juist om ook wat wijzer te worden en iets op te steken van mogelijke problemen aan de auto die mij ook zouden kunnen overkomen.

Tsjah, ik snap je stemming, maar ik vind het toch jammer om de mensen die niet tevreden zijn over hun auto op deze wijze 'terecht te wijzen'.

Ik behoor ook tot degenen die niet overdeeld tevreden zijn over de auto. En ik vind dat daar best wat van gezegd mag worden.

Dat mag zeer zeker !

Het forum is er voor iedereen hoor, van Ja knikker tot doorgewinterde zeurmiep.

Die laatste maakt overigens wel kans op de meest gevreesde award van dit forum, de AUW-gurk (http://www.kiaclub.n...34-de-auw-gurk/)

Daarnaast wordt de zeurmiep vaak al verbaal gefileerd door andere leden.

Het lost zich meestal vanzelf op.

Het gros van de leden wordt vlot geholpen met eventuele probleempjes.

Dat sommigen dan door blijven miepen omdat ze adviezen in de wind slaan, het zij zo :wink:

Veel voorkomende problemen worden gebundeld en middels de KCG met de directie van KiaMNL besproken.

Naast problemen hebben we hier ook grap en grol en soms een leuke bijeenkomst en dan blijkt zelfs de echte zeurdoos

best aardig te zijn :wink:

Er zit een verschil in het voorleggen van een probleem/problemen of over het doorzagen van je 'eigen' problemen.

Sommigen hebben het gevoel niet gehoord te worden op het forum en 'schreeuwen' dan nog harder en openen topic

na topic over hun probleem. Het lijkt dan alsof ze het over de daken willen schreeuwen.

Wat de topicstarter (TS) feitelijk aangeeft is dat de problemen enigszins genuanceerd benaderd moeten worden.

Tenslotte heb je 7 jaar garantie en worden die problemen vaak wel via de dealer opgelost. De problemen die niet

meteen worden opgelost....tja dat kan soms een hardnekkig probleem vormen. Toch is er, soms na enige maanden,

wel vaak een redelijke oplossing van het hardnekkige probleem. Gelukkig worden in de meeste gevallen die problemen

op een prettige manier besproken en zijn er ervaringsdeskundigen die hun praktijkervaring met ons delen.

Een forum veroorzaakt doorgaans wel, dat problemen groot/groter/grootst worden uitgelicht, waarbij enige nuance

soms meer op z'n plaats zou zijn. Gelukkig is dit forum redelijk zelfregulerend....... ;)

Nou ikke wil dit kwijt, ik rijdt de Sportage als 1 van de eersten nu 2 jaar en een paar maanden, als er wat is word het verholpen, dat was bij mij het sturen, voor de rest een geweldige auto, heb na 43 jaar rijden al wat auto`s gehad , maar ben met deze toch best in mijn noppies, maar ja een kinderhand is gauw gevult?

Groetjes Rob

Er zit een verschil in het voorleggen van een probleem/problemen of over het doorzagen van je 'eigen' problemen.

Sommigen hebben het gevoel niet gehoord te worden op het forum en 'schreeuwen' dan nog harder en openen topic

na topic over hun probleem. Het lijkt dan alsof ze het over de daken willen

Dat is nou precies wat ik bedoelde.....maar dan bondiger.....!

Ik hou vrij consequent bij wat alle gemelde problemen zijn bij de SP3 en het valt echt ontzettend mee hoor, zeker in vergelijking met andere types en ook zeker andere merken.

Het verhaal van Carla1965 ken ik en dat is een op zichzelf staand incidenteel probleemgeval, en zeker geen schoolvoorbeeld van structurele problemen met de SP3. Want die zijn er eigenlijk niet, het zijn behoorlijk probleemloze auto's. Over het algemeen is het benzine/diesel er in gooien en vele tienduizenden kilometers rijden zonder grote problemen (en zonder stil komen te staan, ook niet onbelangrijk).

Overigens...oh de ironie..moet mijn SP3 binnenkort ook terug naar de dealer, want ik heb toch wel wat (kleine) probleempjes na 22dkm, maar ik ben dan ook een azijnzeiker van de eerste orde. As de dealer deze naar tevredenheid oplost, zal je mij niet zo snel horen.

• Like 1

• 2 months later...

Hallo iedereen

Ik heb zelf, sinds twee weken nu, een KIA Sportage en ben, tot nu, zeer tevreden over mijn aankoop.

Ik begrijp beide partijen hier, want er zijn nu eenmaal voor en tegenstanders.

Een forum op het net, om welk onderwerp dan ook, is een uitlaatklep voor velen.

Naast dat is het ook een zeer hulpzame tool voor mensen die gelijkaardige zaken zoeken, of een beetje op voorhand willen informeren.

Ikzelf doe dit voor allerhande onderwerpen.

Als aandachtige lezer kan je al snel de onzin van de zin onderscheiden en het is de kunst om naast de onzin te lezen.

Naar mijn mening is iedereen vrij om op dergelijke kanalen zijn soms frustrerende mening te ventileren.

De lezer doet de rest.

Zelf heb ik zeer vervelende ervaringen met de dealer en ik zoek hiervoor een geschikt medium om mijn klachten en bedenkingen te formuleren, in de hoop dat ik iets losmaak onder de consumenten, zodat ze niet hetzelfde moeten meemaken als ik.

Bovendien zou het erg meegenomen zijn als een foute dealer eens goed op de vingers getikt kan worden, maar helaas, daar heb ik nog niet veel over gevonden.

Ik kan dus begrijpen dat mensen dit medium gebruiken om de erg hoog zittende frustraties te ventileren en dat mag, volgens mij.

Slechts het voortdurende negatieve kan met een kritisch ook bekeken worden door de moderator.

Even een toelichting naar betrokkenen sturen daarover kan al veel doen en de schrijfwoede wat intomen.

Met zeer vriendelijke groeten

Martin.

• Like 1

Hallo allemaal,

Ook mijn man is erg kritisch. Bij elk "probleempje" staat hij al op de stoep bij de dealer. Tot nu toe heeft onze dealer alle probleempjes goed opgelost. Dat was bij onze vorige auto's wel anders.

Wij zijn alleen niet zo tevreden over de navigatie.

Voor de rest een heerlijke auto.

Goede middag Bigwade

De pijnpunten met mijn dealer waren eindeloos.

Als ik dit hier ner zou pennen is het een heel verhaal hoor en ik weet niet of dit de geschikte plaats is voor dat verhaal.

Zeer sterk ingekort

Levering net binnen afspraak door mijn hardnekkige houding

Betalingperikelen

Niet afgesproken oplevering van de wagen

Zowat alles wat die garage moest doen, deed die fout.

Mijn aankoopervaring was zeer negatief en ik ben zeker niet van plan om daar mijn onderhoud te laten doen.

Het zeer wrange gevoel was wel voorbij na de eerste rijervaring met de wagen.

Toch wil ik ergens mijn verhaal kwijt, want met name die garage heeft er wel erg bijzondere verkooptechnieken op zitten.

Ik ervaar het als misleiding en zelfs puur bedrog.

Gelukkig ben ik snel allert op die zaken en laat ik me niet doen, maar helaas is niet iedereen zo.

Ik ben ook in bezit van een van de eerste lichting Sportage 3 en ik moet zeggen ik vind het een probleemloze auto ..de auto komt slecht bij de garage voor de service beurten (updates) en verder voor als nog niet terug hoeven gaan met mijn Sportage ..(40.000km)

Dat was met mijn vorige auto,s wel anders ..kortom ben nog steeds erg tevreden..

Laat maar komen, schrijf het van je af ahw :wink:

Wel hier gaan we dan.

Ik was toe aan een nieuwe wagen en ben dus gaan carshoppen.

De eerste garage was een flink eind van mijn deur, maar een erg grote dealer.

Ik kon daar een Sportage kopen die op het laatste moment niet meer verkocht geraakte.

Ik kreeg meteen hele gunstige prijsofferte, maar bijna niets als overname voor mijn wagen, een Peugeot 407 Berline.

Op de terugweg dacht ik, tha er zit nog een Kia dealer vlak bij waar ik woon, ff binnenspringen dan.

Ik viel direct met de deur in huis en zei hem; kan je beter dan deze offerte.

Let op, het was de Sportage full option met afneembare trekhaak en zijdorpels erop.

Ja hoor hij kon beter.

Hij gaf meer voor mijn oude auto en zette handgeschreven de trekhaak en de zijdorpels erop.

Dan begon het.

Het was ook een stockauto en binnen de drie weken zou ik hem hebben, wat ook op de bestelbon stond.

Na de eerste week dacht ik.....es ff belle he.

Geen auto, die zou volgende week komen.

Tweede week bel ik halverwege de week.

De auto is er maar de papieren niet en of ik hem al wilde betalen.

Uiteraard doe ik dat niet, wat de verkoper en tevens eigenaar van de garage een beetje vervelend vind.

Later op de week bel ik nog eens om te horen of de papieren binnen zijn.

Een vriendelijke dame zegt me, nee de papieren zijn er niet, maar of je de wagen ff wil betalen.

Op dit telefoontje besluit ik om even naar de garage te gaan, want ik begin dit gedrag een beetje vreemd te vinden.

Ineens blijken die papieren er te zijn, maar de wagen is niet klaar.

Derde week halverwege bel ik even om te horen of de wagen klaar is.

Nee, de zijdorpels pasten niet en hij heeft ze er terug afgehaald.

Maar of ik de wagen ff wil komen betalen......Nu wordt ik boos en ik vraag die man waarom hij zo dringend mijn geld wil.

Ik zeg hem dat hij dat kan krijgen als ik de wagen kom halen, verzekerd heb en de platen erop heb hangen en geen seconde eerder.

Zal ni gaan zegt die.

Dus ik schakel test aankoop in.

Die geven me een erg negatief advies en stellen voor om de wagen toch maar te betalen....ON....GE....LOOFLIJK!!!!!!!!

Dat ben ik niet van plan.

Twee dagen voor het verstrijken van de drie weken belde de garagist me op om me te zeggen dat de wagen onder mijn condities wordt geleverd.

Ik besluit om eerst eens te gaan kijken naar de wagen.

Tenslotte is er geknoeid met de zijdorpels. De wagen was er erg laat, de pepieren nog later...Wat is er met die wagen mis gegaan.

De volgende dag ga ik kijken naar de auto

Tot mijn verbazing staan er geen zijdorpels op, maar een soort plastieken strips...

De garagist vertelde me doodleuk dat dit zijdorpels waren...

Geloof me, dan bijt je op je lip!!!

Uiteindelijk was ik die hele miserie zo beu dat ik besloot om de wagen zo te nemen.

De volgende dag ging ik erheen. De wagen was inmiddels verzekerd, want ik had het roze formulier dan uiteindelijk toch gekregen en ik had de platen bij.

eventjes afrekenen en dan maken dat ik daarbuiten ben.

De opties die ik normaal zou bijkrijgen, te weten de zijdorpels en de afneembare trekhaak waren nog een kleine verassing.

Voor die mottige strips, die hij naar eigen zeggen er niet meer afkreeg waren opeens aangerekend. Meer dan honderd euro aub.

De trekhaak...die kon ik ook ineens betalen, want dat stond manueel op de bestelbon geschreven. 650 euro aub.

Ik ben dus genaaid.en flink ook.

Al bij al heb ik een conclusie gemaakt waar alle consumenten voor moeten opletten.

Automerken geven tegenwoordig zelf financieringen. Vaak wondermooi voorgesteld.

Bedenk dan wel dat je auto al lang is betaald voor je hem in je bezit hebt.

Als er dan bij levering iets mis is, dan heb je niets achter de hand.

Komt er een aannemer bij jou een klus klaren, dan betaal je ook pas na de klus het eventueel resterende bedrag.

Heb je een finaciering bij het merk...Ben je dat stokje wel kwijt. Dit zou niet mogen.

Gelukkig had ik dat stokje wel achter mijn deur en kon ik op zijn minst de betaling uitstellen tot ik alles in orde had voor de wagen en er hetzelfde moment mee kon vertrekken.

En de zijdorpels....Ik heb er op het net veel mooiere gevonden, die initieel minder kosten dan wat ik aanvankelijk had gevraagd.

Ik zet die er wel op.

Onderhoud van de wagen.....Dealers genoeg.

Voila, mijn verhaal, al is het sterk ingekort natuurlijk.

Martin