Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Geen VSM pakket (o.a. Hill Assist) gemonteerd op kia rio

Geen VSM pakket gemonteerd op je Rio  

46 leden hebben gestemd

1. 1. Ik heb het vermoeden geen VSM pakket te hebben

• Ja en ik heb mijn dealer al geinformeerd
    • Ja maar mijn dealer heb ik nog niet geinformeerd
  2. 2. De dealer heeft zelf geconstateerd dat ik geen VSM pakket heb

3. 3. De dealer heeft geconstateerd dat ik geen VSM pakket heb en heeft KIA Nederland daarover geinformeerd

• Ja en ik heb al antwoord terug
    • Ja maar ik heb nog geen antwoord terug
    • Nee

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Kijk zo stromen de leden binnen :P Kia Motors Nederland doet even gratis reclame per post.. ;)

Ik zie een hoop nieuwe namen.

En dan vooral in dit topic :)

Geplaatst

Ik bekeek net de "nieuwe" specificaties per 1 okt. Daar is de hele optie gewoon uitgehaald haha. Is die NCAP(?) veiligheids notering dan nog terecht?

Geplaatst

wordt er nog in de brief die jullie gekregen hebben gesproken over een geldigheidsdatum? dat die waardebonnen (het accepteren daarvan) een bepaalde geldigheid heeft?

want ik schijn een brief te ontvangen met 2 alternatieven, een met waardebonnen en een met een inruilprijs voor een nieuwe auto. (met bijbetaling)en de geldigheid van het aanbod wordt 2 weken.

Let op!

Met het uitgeven van deze bonnen ga je eigenlijk een soort akkoord met de geboden vergoeding. Het zal daarna moeilijker worden om het aanbod af te wijzen.

Het aanbieden van deze bonnen is DE aangeboden oplossing van KIA Nederland namens de dealers. Ben je hier niet mee akkoord dan zul je dit aanbod officieel moeten afwijzen, raadpleeg hiervoor je algemene rechtsbijstandverzekering.

Heb je deze verzekering niet en ben je niet akkoord dan zou ik de DEALER schriftelijk (per mail) laten weten dat je niet akkoord gaat met de geboden oplossing. Heb je de dealer nog niet "in gebreke" gesteld, dan zou ik dit alsnog doen en beroep je op "verborgen gebreken". Geef hem 4 weken de tijd het probleem te verhelpen (dit kan dus niet) en vermeld dat je niet akkoord gaat met de geboden oplossing van de waardebonnen.

Let op: Ik ben GEEN jurist! Mijn adviezen zijn gebaseerd op ervaringen uit het verleden. Wil je iets bereiken, dan zul je actie moeten ondernemen, linksom of rechtsom. Jouw "tegenpartij" is de DEALER, niet KIA Nederland! Je hebt een overeenkomst met de dealer. Zorg ervoor dat ALLES schriftelijk gebeurd, liefst per mail! Doet de dealer mondelinge toezeggingen, bevestig deze dan zelf aan hem per mail.

Succes!

• Like 1
Geplaatst

Ik bekeek net de "nieuwe" specificaties per 1 okt. Daar is de hele optie gewoon uitgehaald haha. Is die NCAP(?) veiligheids notering dan nog terecht?

Ja, staat hier los van. De auto blijft gewoon een veilige auto!

• Like 2
Geplaatst

Nog een ander belangrijk punt, ik rij de KIA zakelijk en moet dus over een te hoog bedrag bijtelling betalen .. omdat

somige opties er niet opzitten.

Maar de belastingdienst kijkt alleen naar de cataloguswaarde die dus

eigenlijk te hoog is.

Peter :no: die 450 aan bonnen is een aanfluiting.....!!! 50% gaat naar de dealer of meer

Geplaatst

Ook een brief ontvangen met als compensatie waardebonnen vrij te besteden bij elke Kia dealer. Een cruise control inbouwen zou ook voor mij meer op zijn plaats zijn en heeft een nog wat hogere waarde dan die waardebonnen. Tevens zou ik op dit moment niet weten of het daadwerkelijk een voldoende compensatie betreft, ik heb per slot van rekening een auto gekocht met zoals op de website en in de folder van KIA aangegeven opties die er nu niet op blijken te zitten.

Geplaatst

Ik vind de vergoeding van € 450,00 voor het ontbreken van HAC/ESS/VSM ook wel in proportie. Het gaat zoals aangegeven door xtra40 niet om de meest belangrijke opties. Het is natuurlijk super vervelend dat ze ontbreken, maar ook zonder deze opties zou ik (en volgens mij veruit de meeste) ook voor deze auto gekozen hebben... Het gaat hier in Nederland steeds meer op de Amerikaanse claim-cultuur lijken.. Mensen zien € - tekens en schakelen gelijk Rechtsbijstand/Kassa e.d. in.

Neem aan dat KiaNL zich ook juridisch goed heeft voorbereid/ingedekt. Ik wens de mensen die verder gaan veel succes, maar denk dat je blij mag zijn met een vergoeding van € 450 voor een pakketje van (kostprijs) € 100.

Misschien is het voor mij wel makkelijker praten, omdat ik mijn auto nog niet in bezit heb en waarschijnlijk ook geen compensatie ga ontvangen. Maar mensen moeten ook een beetje objectief blijven en zich kunnen verplaatsen in een tegenpartij en in dat perspectief lijkt mij het geboden bedrag een mooie en reële compensatie.

• Like 5
Geplaatst

Komen er nog wel auto's met ESS HAC en VSM?, Als je de nieuwe brochure van de Kia Rio download, zijn deze 3 niet meer vermeld.

nee die komen er niet meer en mensen die gisteren een nieuwe kia rio hebben besteld hebben ook nergens meer recht op.

Geplaatst

nee die komen er niet meer en mensen die gisteren een nieuwe kia rio hebben besteld hebben ook nergens meer recht op.

Dus ik heb vorige week dinsdag een Rio besteld en heeft geen nut voor mij hier achteraan te gaan?

Geplaatst (aangepast)

Sorry ik bedoel vanaf de 23ste 23-10-2012 ( gisteren)

aangepast door Alex VB
Onnodig quoten. Lees forumregels aub!
Geplaatst

en zich kunnen verplaatsen in een tegenpartij

Helemaal mee eens, maar is wederzijds! Hoe zie jij dit in het licht dat Kia Nederland al sinds 2011 van dit probleem op de hoogte is en stug blijft doorleveren zonder hier uit zich zelf enige informatie te verstrekken naar gedupeerden en toekomstige gedupeerden? Dat is geen ongelukje meer, dat is opzet.

Geplaatst (aangepast)

Je geeft het zelf al aan, inderdaad makkelijk praten. Je bestelt een auto met allerlei veiligheidsvoorzieningen en een tijd later blijkt dat de auto die je rijdt een aantal van die voorzieningen mist. En het zijn veiligheidsvoorzieningen dus de kostprijs is voor mij niet relevant.

Het lijkt mij bijvoorbeeld wel van toegevoegde waarde dat als je een noodstop moet maken het achteropkomend verkeer wordt gewaarschuwd door dat je achterlichten automatisch knipperen. Kan volgens mij een aanrijding door het verkeer achter je in bepaalde gevallen voorkomen. En als het dan toch een botsing wordt kan het afhankelijk van de snelheid en massa van het voertuig achter je het verschil zijn tussen geen of licht letsel of zwaar letsel of erger. Dus het ontbreken van zo'n voorziening terwijl je het wel hebt besteld vind ik een kwalijke zaak en kan niet afgedaan worden door zonder verder overleg maar wat waardecheques op te sturen, en dan nog te besteden bij Kia zelf. Ik heb niks voor mijn Kia nodig, wat moet ik daar dan mee? Nu moet ik verplicht maar wat gaan uitzoeken?

Ik vind het uitermate slordig dat het niet in de fabriek is gemonteerd, ook slordig dat ze er nu pas achter komen, goed dat ze het alsnog melden, maar de oplossing (en dan eenzijdig vastgesteld) vind ik niet o.k. Het zou veel netter zijn geweest als de dealer mij had benaderd en uitgenodigd voor een gesprek en dan samen de mogelijke oplossingen bespreken.

aangepast door Alex VB
  • Like 1
Geplaatst

Het verhaal krijgt toch een grappige wending...

Tal van mensen die tot gisteren nergens last van hadden en totaal niet van VSM hebben gehoord eisen nu belachelijke vergoedingen.....

De rechter zal dat hoe dan ook meenemen in zijn afweging dat je zelf niks gemerkt hebt qua gemis van bepaalde functies.

Geplaatst (aangepast)

Misschien, maar ik denk dat je het vrij aannemelijk kunt maken dat dit onder de "Verborgen gebreken" valt, kijk maar hoe lastig het is voor veel mensen om daadwerkelijk te zien of je dit pakket wel of niet hebt. Eigenlijk hetzelfde als er bijvoorbeeld geen airbag in zou zitten, hoe zou je dit moeten constateren?

Het feit dat Kia al sinds 2011 op de hoogte is zal denk ik voor de rechter veel zwaarder wegen.

aangepast door Alex VB
Onnodig Quoten. Lees forumregels aub!
  • Like 1
Geplaatst

Vlg mij nemt de rechter dit NIET mee !!! hoe zo niet ...

Je gaat toch ook niet de airbag af laten gaan om te testen of ie werkt.

KIA wist het al in 2011 maar deed niks, dit punt zal de rechter WEL meenemen !!

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

@Rio Rio: Onzin dat de rechter meeneemt dat je het niet hebt gemerkt. Als je iets bestelt dan moet hetgene je krijgt toch compleet zijn? Of als het 90% compleet is is het voor jou ook goed?

aangepast door Alex VB
  • Like 1
Geplaatst

Het verhaal krijgt toch een grappige wending...

Tal van mensen die tot gisteren nergens last van hadden en totaal niet van VSM hebben gehoord eisen nu belachelijke vergoedingen.....

De rechter zal dat hoe dan ook meenemen in zijn afweging dat je zelf niks gemerkt hebt qua gemis van bepaalde functies.

Met alle respect maar wat een onzin. Het doet helemaal niet terzake of mensen achteraf compensatie willen voor iets dat ze niet geleverd hebben gekregen en misschien ook nooit geweten hebben. Kia gaat er prat op zulke systemen in hun Rio's te bouwen om je over de streep te trekken maar vooral een Rio te kopen omdat zij beter en veiliger zijn dan de concurrentie. Leveren ze niet wat ze wel zeggen dan moet dit gecompenseerd worden. Het VSM pakket zit in de salesprice van de Rio verwerkt en je krijgt dus niet waarvoor je betaald. Ik mag ervan uitgaan dat als ik een auto koop (en geen pak koekjes) dat alles dat in de folder staat ook geleverd wordt. Voorbeeld met de airbags is dus een correcte. Gaan we wachten op de eerste klap voordat iemand opmerkt dat er geen airbags geleverd zijn? Wereld op zijn kop !

Krijg net overigens van mijn dealer de garantie dat mijn auto het VSM pakket heeft omdat deze niet op de lijst staat van Rio's die het niet hebben.

• Like 1
Geplaatst

@ huizebakker

Als KiaNL inderdaad al sinds 2011 op de hoogte is van het ontbreken van het pakket op alle toekomstige Rio-modellen, dan zou het inderdaad wel een kwalijke zaak zijn.

Mij lijkt het echter waarschijnlijker dat men bij KiaNL toen heeft gedacht dat het een incident (productie-foutje) betrof en dat men pas de afgelopen weken (mede dankzij dit forum en coolmen) de totale omvang van de productie-fouten in kaart heeft gebracht en actie heeft ondernomen... Als alles met opzet was gedaan hadden ze ook vast wel iets eerder de brochure aangepast...

Ze hadden wellicht na het "incident" in 2011 iets meer onderzoek moeten verrichten op de daarna geleverde Rio's (dat kan je ze kwalijk nemen), maar om nou te zeggen dat ze met opzet een jaar lang Rio's hebben afgeleverd zonder pakket gaat me toch echt te ver... Neem aan dat zij ook niet zitten te wachten op deze negatieve publiciteit en het extra kostenplaatje...

• Like 1
Geplaatst

Misschien, maar ik denk dat je het vrij aannemelijk kunt maken dat dit onder de "Verborgen gebreken" valt, kijk maar hoe lastig het is voor veel mensen om daadwerkelijk te zien of je dit pakket wel of niet hebt. Eigenlijk hetzelfde als er bijvoorbeeld geen airbag in zou zitten, hoe zou je dit moeten constateren?

Het feit dat Kia al sinds 2011 op de hoogte is zal denk ik voor de rechter veel zwaarder wegen.

Dan blijft je airbag lampje branden :-)

Geplaatst

Het kan ook net het verschil uitmaken met een aanrijding denk ik maar zo nu de wintermaanden er aan komen, en dat je dan te horen krijg: ja als het er op had gezeten dan had het waarschijnlijk niet gebeurd, daar gaat je no claim of in het ergste geval lichamelijk letsel, ik weet niet of een rechter daar genoegen mee neemt van KMN.

En dat het achteraf ook niet meer is in te bouwen verbaasd mij ook, het is net of die genen die het missen dat die autos op een totaal ander chassis staan dan die genen het wel hebben, of zou het toch mogelijk zijn maar dat het dan aardig in de centen gaat lopen voor KMN achteraf, wij zijn maar leken op dit gebied denk ik maar zo.

• Like 1
Geplaatst

Ook ik ben lid geworden ivm het ontbreken van het VSM pakket, echter mijn situatie is weer net iets anders...

Ik heb vorige maand een Kia Rio (Design) besteld, en vandaag het belletje gehad dat deze inderdaad niet op de levering van november zou zitten.....

Ik kreeg 2 opties:

- optie 1: Deze november Rio zonder VSM accepteren en zonder extra korting/tegemoetkoming (er werd trouwens gesproken over het ontbreken van slechts 2 onderdelen, ESS en HAC. VSM werd buiten beschouwing gelaten wat waarschijnlijk komt door onwetendheid van de verkoper)

- optie 2: 1 á 2 maanden wachten op een nieuwe Rio met wel het VSM pakket

Maar er werd mij wel gelijk vermeld dat bij optie 2 de inruilpremie van mijn huidige auto toch nog eens opnieuw bekeken moet worden...........M.a.w. een soortje van push richting optie 1.

Ik wacht nog maar af wat dan de gevolgen zouden zijn want ik wil uiteraard liever een auto met VSM dan zonder.....

Staat een dealer wel in z'n recht om de inruilpremie opnieuw aan te passen door deze fout van Kia..lijkt mij toch (duidelijk?) van niet.

Verkoper mompelde ook nog tussendoor iets over algemene voorwaarden waar in zou staan dat de versie kan afwijken, ook zo'n fijn antwoord als je voor de 1e keer een nieuwe auto koopt van je spaarcenten..

Dat de inruilpremie opnieuw bekeken zou moeten worden van je vorige auto lijkt mij onzin, de offerte is gemaakt, en de uitstel wordt geïnitieerd door Kia, en niet door jou.

Dat jij nu langer in je huidige auto rijdt en korter in je nieuwe lijkt mij een probleem van Kia. Niet onderhandelen over de inruilprijs lijkt mij, dat hebben jullie reeds gedaan.

Je kan ook je huidige auto inruilen in november en 1 á 2 maanden rondrijden in gratis vervoer van Kia :D

• Like 1
Geplaatst

Van Kia Motors kreeg ik een brief dat mijn Rio niet voorzien was van een VSM pakket. Voor het ongemak kreeg ik een waardecheque van 450,--euro te besteden bij Kia After Sales.

Geplaatst

Net gebeld door KmNL, komen met een aanbod, voor de mensen die een Kia Rio design editie hebben besteld, nu krijg ik in een keer wel de €450,- , en bellen mij nog een keer voor een ander aanbod voor de 16-11-2012.

Geplaatst

Hallo :)

Ook ik heb me aangemeld omdat mijn man en ik gister een brief en waardebonnen ( E 450,-) van Kia hebben gekregen.

Ikzelf vind dat voldoende, maar mijn man riep meteen "Nieuwe auto!"

Haha :winkiss:

Die van ons is van begin dit jaar, en er is best veel mee gereden.

Eerlijkheidshalve moet ik erbij vermelden dat het ons niet is opgevallen dat "het pakket" er niet opzit.

Ik ga gewoon dit forum in de gaten houden, om te zien of we genoegen moeten nemen met de 450 euro, of dat er andere oplossingen komen.

:D

• Like 1
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe Aanmaken...