Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb ergens op dit forum gelezen dat bij een automatisch inschakelbare 4x4, een sensor op de achterwielen ervoor zorgt dat de voorwielen automatisch aangedreven worden als de achterwielen doorslippen. Maar hoe lang blijven die voorwielen dan ingeschakeld? Het lijkt me wat lastig indien je ?cht de voorwielen nodig zou (willen) hebben dat alleen bepaald wordt pas als de achterwielen doorslippen.

Weet iemand hoe dat precies werkt en voor hoe lang?

Marcel.

Posted

Zeg stoeltje, zou je mij een reden kunnen geven waarom je juist alleen je voorwielen zou willen aandrijven?

Nu een antwoord op je vraag: De computer in je Sorento bepaalt hoe lang het nodig is om de aandrijving te verdelen. En zo ja met welk percentage.

Ik heb zelf in mijn Sorento nog een schakelaar laten inbouwen waarbij de computer buiten spel wordt gezet, en de aandrijving (ongeacht de hoedanigheid van de ondergrond) exact op 50-50% gezet wordt. Dit kan uiteraard allen in het terrein gebruikt worden (of bij ijzel en sneeuw), maar nooit op een droog wegdek.

Posted

Als je torque on demand bedoelt: dat regelt de electronica zodanig vliegensvlug dat bij enigermate van slip de voorwielen onmiddellijk worden aangedreven :wink:

Verhouding zal dan iets van 48/52 zijn

In het terrein gaat de knop om en dan is de aandrijving altijd 4x4 overigens dan met een geheel andere andere overbrenging

Anders vindt bij normale omstandigheden altijd aandrijving via de (duwende) achterwielen plaats (ipv. trekkende voorwielen)

Dat is dus het voordeel van torque (feitelijk: koppel) on demand :roll: