Myrom Posted January 2, 2013 Posted January 2, 2013 Hallo, Ik sta op het punt om een nieuwe Sportage te kopen, mijn grootste twijfel is momenteel de keuze tussen een Benzine 1.6 of een diesel 1.7 motor. Momenteel maak ik ongeveer 20.000 km per jaar. Graag jullie visie hierop.... Quote
frankd Posted January 2, 2013 Posted January 2, 2013 dat is een eenvoudig rekensommetje van mrb en brandstofkosten. Ook zal de verzekering van een diesel ietshoger zijn. Als je dit allemaal niet uitmaakt zou ik voor de diesel kiezen Quote
elmerblues Posted January 3, 2013 Posted January 3, 2013 Nee, zo simpel is dat niet. De 1.7 diesel is bijna 6500 euro duurder in aanschaf en dat moet je ook meenemen. En hoe lang je met de auto wilt gaan rijden. Het zou heel goed kunnen zijn dat de 1.7CRDI wat goedkoper om te rijden is maar dat je toch echt wel wat kilometers moet maken (of de auto langer moet houden) om die hogere aanschafprijs er uit te halen. Verzekering is inderdaad wat hoger, juist vanwege de hogere aanschafprijs. Als ik het even zo snel uitreken (op internet zijn verschillende omslagpunt berekeningen te vinden bijv. http://www.omslagpunt.com ) is het pas na 4-5 jaar voordat je voordeliger uit bent. Als je je auto eerder wilt inruilen/verkopen is het per definitie ongunstiger om een diesel te nemen met dit kilometrage. Quote
Myrom Posted January 3, 2013 Author Posted January 3, 2013 Hm... Hier in België is het prijsverschil tussen een diesel en een benzine (beide in de lichtste motorisaties) ongeveer 2700 €. Verschillende consessiehouders vertelden me dat men tussen de 15000 en 20000 km reeds voordeel haalt uit een dieseluitvoering. Waar men wel op drukt, is dat men regelmatig met een diesel eens lange snelle stukken moet rijden op hoge snelheid. Dit zou te maken hebben met roetophoping in de katalysator en/of roetfilter. Maar de juiste technische informatie ontgaat me een beetje.... :-> Ook de zgn eenmalige inschrijvingstaks (BIV) zou voor een diesel bijna 500€ zijn, dubbel zo duur als bij benzine. De jaarlijkse rijtaks zou voor beide brandstofsystemen hetzelfde zijn. Ik zal dus voor een dieselmotor gaan. Quote
elmerblues Posted January 3, 2013 Posted January 3, 2013 Sorry, ik had niet begrepen dat je in België woonde. Wat ik vertelde sloeg op natuurlijk op het Nederlandse omslagpunt. Quote
Wim en Wilma Posted January 15, 2013 Posted January 15, 2013 Sorry, ik had niet begrepen dat je in België woonde. Wat ik vertelde sloeg op natuurlijk op het Nederlandse omslagpunt. het verschil zit ook in de hoeveelheid belasting je betaald bij Diesel is 140 euro voor diesel en 60 euro voor benzine het prijsverschil is 0.27 eurocent wat neet komt om kiet te spelen je per maand bijna 3000 km moet rijden tel er bij op het prijsverschil voor aanschaf en verzekering dan weet ik dat ik meer dan 50000 km moet rijden ik moet wel bekennen dat een diesel rustiger rijdt en een lager koppel heeft voor het trekken van een caravan is dat ideaal doe hier je voordeel maar mee Quote
Guest Timo0103 Posted January 15, 2013 Posted January 15, 2013 het verschil zit ook in de hoeveelheid belasting je betaald bij Diesel is 140 euro voor diesel en 60 euro voor benzine het prijsverschil is 0.27 eurocent wat neet komt om kiet te spelen je per maand bijna 3000 km moet rijden tel er bij op het prijsverschil voor aanschaf en verzekering dan weet ik dat ik meer dan 50000 km moet rijden ik moet wel bekennen dat een diesel rustiger rijdt en een lager koppel heeft voor het trekken van een caravan is dat ideaal doe hier je voordeel maar mee Ehhhmmm. hoger koppel, veeeeeel hoger koppel. Quote
elmerblues Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Minimaal 50.000 kilometer per jaar om diesel te kunnen rijden? Geloof ik niet. Even een vergelijking: 1.7CRDI comfort pack kost 31.395,00 Gewicht 1390 kg wegenbelasting 1412 euro per jaar (NH) verbruik 1:16 gemiddeld 1.6GDI comfort pack kost 26.995,00 Gewicht 1280 kg wegenbelasting 624 euro per jaar (NH) verbruik 1:12 gemiddeld Een diesel is dus in aanschaf 4.390 euro duurder en wegenbelasting is 788 euro per jaar meer. Als we uitgaan van 0.27 cent prijsverschil per liter diesel/benzine en dat je de auto 4 jaar lang in bezit hebt (dat laatste van belang met de afschrijving. Een dieselauto is duurder in aanschaf, schrijft sneller af en dat moet over de jaren uitgesmeerd worden dat je de auto in bezit hebt) zit het omslagpunt bij plus-minus 25.000km per jaar, beetje afhankelijk van de afschrijving. Nu zal de verzekering ook iets hoger zijn vanwege: hogere aanschafprijs, hoger gewicht en meer kilometers maar dat laten we voor het gemak dan even buiten beschouwing. Quote
Specialmade Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 @Elmerblues, Volgens mij heb je, per abuis, het verbruik van de diesel en benzine uitvoering verwisselt. Dit doet overigens niets af aan je berekening Grtx. Specialmade Quote
elmerblues Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Tnx specialmade, gelijk even aangepast. Quote
Guest Timo0103 Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Doe maar gewoon de 2 liter diesel, blijft de fijnste motor voor de sportage. Dit wordt ook in iedere test geroepen. Dus als je gaat dieselen neem dan gewoon de 2 liter. En voor een paar centen meer maak je er een HP versie van. Quote
frankd Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Als ik in belgie zou wonen wist ik het wel, een 2.0 diesel hp awd automaat Quote
Opa Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Ik heb voor mijn situatie 2 jaar geleden bij de aanschaf van mijn CRDi 2.0 berekend dat het omslagpunt (IN NEDERLAND) ligt bij ca 28000 km/jaar. Om hier geen dief van eigen portemonaie te zijn moet je, door ons onvriendelijk belastingklimaat t.a.v. de Diesel, dus veel km's maken om met een (overigens superieure) diesel te kunnen rijden. Maar voor België geldt dat niet ! Dus terug naar de vraagsteller Myrom: Ik zou me, net als Frank, in België geen moment bedenken en voor diesel gaan ! (Als ik het goed begrepen heb worden de dieslversies in België ook meer verkocht dan benzine.) Quote
The Wizard Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 Dat is niet helemaal correct, de regering wil hebben dat alleen veel rijders diesel rijden, daarom de hogere wegenbelasting, de accijns op diesel is namelijk lager dan op de andere brandstoffen, er is dus degelijk wel een belastingvoordeel. Quote
Myrom Posted January 17, 2013 Author Posted January 17, 2013 Ik heb voor mijn situatie 2 jaar geleden bij de aanschaf van mijn CRDi 2.0 berekend dat het omslagpunt (IN NEDERLAND) ligt bij ca 28000 km/jaar. Om hier geen dief van eigen portemonaie te zijn moet je, door ons onvriendelijk belastingklimaat t.a.v. de Diesel, dus veel km's maken om met een (overigens superieure) diesel te kunnen rijden.Maar voor België geldt dat niet ! Dus terug naar de vraagsteller Myrom: Ik zou me, net als Frank, in België geen moment bedenken en voor diesel gaan ! (Als ik het goed begrepen heb worden de dieslversies in België ook meer verkocht dan benzine.) Vorig jaar zijn er voor de eerste keer meer benzine wagens verkocht dan dieselwagens in België. Ik heb bij verschillende KIA verdelers een offerte laten maken en op één verkoper na, raden ze allemaal een diesel aan, wanneer je meer dan 15000 km per jaar maakt. Voorwaarde is wel dat je regelmatig eens een lang stuk op hoge snelheid wil maken en dit om de roetfilter en/of katalysator te "reinigen". Door het feit dat ik slechts af en toe een lichte aanhangwagen trek, jaarlijks niet de bergen in trek en een laag verbruik de voorkeur geef ben ik voor de 1.7 diesel gegaan. Ook het prijsverschil tussen beide dieselvermogens speelt een rol mee... Uiteindelijk heb ik vorige week de bestelbon getekend voor een Sportage iTouch 1.7 in de kleur Sirius silver. Wachttijd is momenteel 3 maanden. In een andere kleur, kon ik hem dadelijk meenemen Maar dan had ik er een set nieuwe winterbanden met velgen moeten bij kopen. En die investering stel ik tot volgend jaar uit. Sent from my iPad using Tapatalk HD Quote
Recommended Posts