Jump to content

Benzine verbruik met Blue one 95

Specialmade

Recommended Posts

In een folder van Blue-one 95 welke ik bij een pompstation kreeg staat het volgende te lezen.

Betere prestaties bij een lager verbruik. Blue one 95 is geschikt voor benzineauto's vanaf 2001.

De geavanceerde motortechniek, veelal met directe brandstofinjectie en turbo's, komt volledig

tot zijn recht met een brandstof die het rendement van de motor verhoogd. De hogere concentratie water in Blue One 95 heeft een koelende werking op de motor. Een lagere temperatuur zorgt ervoor dat een groter brandstof/luchtmengsel in de verbrandingskamer komt. Bij de verbranding in de motor komt hierdoor meer vermogen vrij. Dankzij deze eigenschap heeft Blue One 95 een positief effect op de motorprestatie. De in Blue One 95 gebruikte ethanol heeft een lager brandstofverbruik tot gevolg.

De besparing kan oplopen tot 3%. Door de energiezuinige productiewijze van de toegevoegde ethanol is de productieprijs van Blue One 95 lager dan die van Euro 95. Daarnaast (en hier komt het) bevat Blue One 95 een groter aandeel ethanol (15%) dan Euro 95, wat voor een accijnsverlaging zorgt.

Blue One 95 biedt betere prestaties tegen een lager verbruik, heeft een scherpe literprijs en is minder milieubelastend. (zie www.blueone95.nl)

Grtz.

Specialmade

Als ik op de website kijk, staat daar inderdaad dat het gehalte aan ethanol 15% bedraagt. In de handleiding van mijn Rio staat dat het gehalte maximaal 10% mag bedragen, deze brandstof dus beter maar vermijden :wink:

Het gekke is dan weer wel dat ze claimen dat het veiliger is dan de E10 :online2long:

Als ik op de website kijk, staat daar inderdaad dat het gehalte aan ethanol 15% bedraagt. In de handleiding van mijn Rio staat dat het gehalte maximaal 10% mag bedragen, deze brandstof dus beter maar vermijden :wink:

Het gekke is dan weer wel dat ze claimen dat het veiliger is dan de E10 :online2long:

Vandaar dat ik dit daarom onder de aandacht wilde brengen!!!

Grtz.

Specialmade

, ik betaal toch niet voor water/

Je kunt ook proberen om zelf water toe te voegen aan je Euro 95.

Als zij het kunnen kan jij het zeker :-):-)

Volgende keer niet helemaal vol gooien maar de laatste 2 á 3 liter

met water afvullen. Laat ons weten hoe het gegaan is :online2long:

Grtz.

Specialmade

Nog een interessant artikel hierover:

http://www.amt.nl/Te...ne-95-1113288W/

Dank je voor deze interessante aanvulling. Hier staat inderdaad waar ik huiverig voor ben.

Het gebruik van dit soort ethanol (veel water) wat doet dat op de lange termijn.

Echt onderzoek is er dus (nog) niet geweest, en dan onderstaande tekst......

Een manco blijft dat autofabrikanten nog te weinig ervaring hebben met natte ethanol in de benzine. Argos wil wel met ze in gesprek, maar voor nu is de stand net als in 2008: haast geen autofabrikant keurt gebruik van hE15 brandstof goed. Dat wil zeggen: ze garanderen niets, zijn nog niet overtuigd dat het vocht in hE15 ook op lange termijn geen (corrosie)schade zal aanrichten.

Grtz.

Specialmade

Guest Warmentuuter

Ik heb de stukjes op internet aandachtig gelezen.

Op zich is het natuurlijk fantastisch dat er een brandstof komt met een lagere CO2 uitstoot, dat je auto ook nog eens betere prestatie's levert en gewoon in de benzinetank kan.

Er staat ook bij dat deze brandstof voor een betere koeling zorgt.

Dit gaf een jaar of twee terug grote ophef in de F1 dat ze de benzine gingen koelen want dit gaf een betere verbranding en de F1 auto's ging hier sneller door rijden. (zijn nu ook richtlijn voor)

Dus die theorie zou natuurlijk kunnen kloppen.

Je denkt inderdaad vocht en metaal. (natte ethanol)

Dat gaat niet samen vanwege de corrosie.

Je vraagt je wel af of door het hoge vochtgehalte je auto niet gaat roken. (water en hitte geef stoom)

Wat doet je uitlaat door de vocht.

De grootste vraag is natuurlijk wat doet je dealer als er problemen zijn.

Het blijft interessant. :-)

Als ik het zou willen tanken is de dichtsbijzijnde pomp een 40 km van huis af.

Dat is dan wel weer jammer.

http://www.blueone95.nl/

Op zich is het natuurlijk fantastisch dat er een brandstof komt met een lagere CO2 uitstoot, dat je auto ook nog eens betere prestatie's levert en gewoon in de benzinetank kan. Wat doet je uitlaat door de vocht.

De grootste vraag is natuurlijk wat doet je dealer als er problemen zijn.

Het blijft interessant. :-)

Als ik het zou willen tanken is de dichtsbijzijnde pomp een 40 km van huis af.

Dat is dan wel weer jammer.

Dit zijn dus ook de vragen c.q. twijfels die ik heb bij het gebruik van deze benzine

Daarbij keurt haast geen autofabrikant het gebruik van he15 goed en garanderen niets.

Mocht er inderdaad een besparing te behalen zijn met het gebruik van deze brandstof

dan is die 40 km geen enkel probleem. Heb je, door de lagere kostprijs, zo terug verdient :-):-)

Grtz.

Specialmade

Ik heb toevallig vorige keer de blueOne getankt, was nieuw, ong 3ct goedkoper, dus ik dacht, ill give it a try.

Wat mij opvalt is dat het verbruik wel aanzienlijk hoger is (omdat ik meer op snelweg rij), verder geen dingen opgemerkt.

Volgende keer weer naar de Shell... (ook gezien de ethanol gehalte wat hierboven genoemd wordt, wist ik dus niet)

Overigens staat er dus wel bijgemeld dat het alleen voor autos na 2001 geschikt is!

Ik heb toevallig vorige keer de blueOne getankt, was nieuw, ong 3ct goedkoper, dus ik dacht, ill give it a try.

Wat mij opvalt is dat het verbruik wel aanzienlijk hoger is (omdat ik meer op snelweg rij), verder geen dingen opgemerkt.

Volgende keer weer naar de Shell... (ook gezien de ethanol gehalte wat hierboven genoemd wordt, wist ik dus niet)

Overigens staat er dus wel bijgemeld dat het alleen voor autos na 2001 geschikt is!

Goedkoper valt dus tegen, als het verbruik hoger is, nou je hebt er wel ervaring mee nu.

Nog geen roestplekken? Haha.

• 1 month later...

Op één rit is dit natuurlijk een voorbarige conclusie. Dan zou het verschil in tot hoever iemand heeft "afgetankt" bepalender zijn denk ik.

Ik ben wel serieus benieuwd naar meer ervaringen en zoek ook op andere plaatsen op het www. Dat het goedkoper is komt waarschijnlijk doordat er dus minder benzine in je tank komt, en daarvoor in de plaats 15% natte ethanol (daar zit dus een percentage water in)

• 5 months later...

heb nu inmiddels mijn 5 tankbeurt met bleu , tja of ie zuiniger is ...nee alleen in de knip (0.60 cent per tankbeurt )rij nog steeds rond de 1:18 -1:20 , is voor mij niet beter geworden en voor die 0.60 cent is ni echt een grote besparing.

Vraag mij af of er forummers zijn die deze brandstof al tanken

of getankt hebben. En dan met name wat de bevindingen zijn.

iemand ???????

Grtz.

Specialmade

Ik heb het een paar keer in de aygo gegooid toen ik bij een pomp was waar ze dat hadden. Zowel qua verbruik als prestaties geen verschil gemerkt

Ik tank eigenlijk altijd blue one 95 , nergens problemen mee , verbuik verbetert niet zichtbaar , prestaties zijn niet merkbaar verbeterd, maar tis wel 2 cent de liter goedkoper.

oftewel, doet het zelfde, kost minder :)

Blue one 95

Het gebruik van dit soort ethanol (veel water) wat doet dat op de lange termijn. ??
Echt onderzoek is er dus (nog) niet geweest, en dan onderstaande tekst......

Een manco blijft dat autofabrikanten nog te weinig ervaring hebben met natte ethanol in de benzine. Argos wil wel met ze in gesprek, maar voor nu is de stand net als in 2008: haast geen autofabrikant keurt gebruik van hE15 brandstof goed. Dat wil zeggen: ze garanderen niets, zijn nog niet overtuigd dat het vocht in hE15 ook op lange termijn geen (corrosie)schade zal aanrichten. Zie voor de volledige tekst  hier.

Grtz.
Specialmade 

• 2 months later...

Ik heb het inmiddels een aantal keren getankt.

Merk geen verschil of in ieder geval zo weinig dat het niet opvalt.

Alleen de prijs is inmiddels 5 ct goedkoper dan Euro 95.

Wat als je het langdurig gaat gebruiken zolang er niets over bekend wordt gemaakt.?

Denk dat ik maar weer terug ga naar de Euro 95.