Jump to content

Interieurfilter vervangen nu vocht/ijs in auto

Guest Picantje1.2

Recommended Posts

Guest Picantje1.2

Hey allen,

Vorige week heeft mijn pica dan zijn eerste beurt gehad (kleine). Ik had nergens last van alleen een paar keer moeizame start gehad tijdens de kou. Nog nooit beslagen ramen of iets gehad.

Hij reed eigenlijk verder prima, heerlijk. Alleen hij verbruikt heel erg veel. Met heel veel pijn en moeite red ik soms 1 op 14 maar meestal rijd ik 1 op 12-13.

Nu heeft hij zijn kleine beurt gehad en heb ik problemen. Ze hadden een software update gedaan voor de koude start problemen en het interieurfilter vervangen.

Nu rijd hij echter niet meer zo lekker. Met optrekken gaat hij stroef alsof hij wel wil maar niet kan.

En bij stationair rijden bibbert hij. Hij zakt niet veel in toeren maar hij is bibberig. En voorheen zat hij op dezelfde toeren (net onder de 1000) maar het leek alsof de motor uit was zo rustig en stil was hij. Nu hoor je hem en voel je hem bibberen.

De parkeerrem bleef afgelopen maandag hangen. Ik nam er geen aanstoot aan, dacht ik dat ik hem niet goed had gedaan ofzo. Nu las ik dat er een terugroepactie is voor o.a. dit probleem.

En ik heb dus nu chronisch beslagen ramen. Vorige week vrijdag had ik zelfs het ijs aan de binnenkant van mijn voorraam zitten! Ik schrok me een ongeluk.

Hij wasemt het zeer moeilijk weg. De blower staat op 4 en vol op het voorraam, na een 15 minuten rijden zijn de zijkanten van het voorraam nog steeds helemaal potje dicht beslagen.

Dealer reactie? Onmogelijk u moet hier altijd al last van hebben gehad. Dit kan niet gebeuren na het vervangen van het filter.

Nou ik heb nog nooit beslagen ramen gehad. Ja tuurlijk als ik met een natte jas in een warme auto stapte maar binnen een minuut was het na het starten dan alweer weg. Verder in de ochtend bij vertrek nog nooit gehad. Zelfs niet tijdens de vrieskou van afgelopen tijd.

Hebben meer mensen hier last van (gehad) of gemerkt na het vervangen van het interieurfilter of gewoon zo ervaren in hun pica?

Ze hadden tijdens de kleine beurt ook vlekken op mijn bekleding gemaakt. Trekken ze uiteraard ook hun handen van af maar doordat ik boos werd gaan ze dan wel de bekleding reinigen en opnieuw coaten.

Weet iemand hoe het nu kan komen dat ik die vochtproblemen in de auto heb sinds het vervangen van dat filter oftewel sinds de kleine beurt?

Ook hing er na de beurt een enorme benzine lucht om mijn auto heen. Die is nu wel weg dan maar heeft er 2 dagen om heen gehangen zonder dat ik een lek bespeurde. Mijn dop gecontroleerd, die zat er ook goed op.

Kortom na een kleine beurt is mijn picaatje niet meer mijn picaatje.... en ik baal enorm!

Groet, Picaatje

Guest Picantje1.2

btw: las hier net op het forum over meerdere leden die vlekken in de zijwangen van hun zittingen (voorstoelen) hebben. Dat heb ik dus ook! Van die witte kringachtige vlekken.

Nou ja, dan zou het dus een fout met de bekleding moeten zijn. Ze gaan het in ieder geval reinigen en opnieuw coaten onder garantie. Kost me niets.

Probeer de knop van de LUCHTCIRCULATIETOETS eens. Er wordt waarschijnlijk geen lucht van buiten aangezogen.

Alleen de lucht in de auto wordt rondgeblazen, dat is wel fijn bvb wanneer de boeren mest aan het uitrijden zijn.

En de dealer mag naar de erelijst van de vergane glorie.

Probeer de knop van de LUCHTCIRCULATIETOETS eens. Er wordt waarschijnlijk geen lucht van buiten aangezogen.

Alleen de lucht in de auto wordt rondgeblazen, dat is wel fijn bvb wanneer de boeren mest aan het uitrijden zijn.

En de dealer mag naar de erelijst van de vergane glorie.

Guest Picantje1.2

Ik heb die knop altijd op lucht van buiten aanzuigen staan. Nooit anders tenzij ik inderdaad langs een heerlijke weide vol vlaaien rijd of achter zo'n stinkende diesel rijd... dan gaat de knop tijdelijk om. Dus dat is het niet.

En dan had ik het ook al eerder moeten hebben...

• 4 weeks later...

Hoi Picantje1.2

Wat betreft de vlekken in je bekleding. Dealer MOET de stoelen opnieuw wassen en impregneren, dit is een productie probleem en valt binnen de garantievoorwaarden. Is bij ons ook gedaan en hebben nu nergens last van. Zie elders in dit forum.

Ik vind dat je dealer het zich er erg makkelijk van af maakt. Probeer eens een andere dealer in de buurt, of misschien een goede Bovag garage voor een second opinion. Als een auto voor beurt is geweest en je krijgt hem met vieze benziene lucht, slappe hap rijgedrag en bevroren ramen klopt er iets niet met wat ze gedaan hebben. Of het nu wel of niet aan de interieur filter ligt laat ik in het midden, maar er klopt iets niet.

De oorzaak van het ontstaan van de vlekken in de bekleding, daar hoor je niemand over. Als ik de voorportieren na een regenbui opendoe, vallen de druppels van de dakrand op de voorstoelen ( en niet zo'n beetje ook). Naar mijn idee blijft dit probleem, dat de voorstoelen nat worden. Dit is volgens mij een productiefout. De vlekken , dat kan opgelost worden, maar dat er water binnen blijft komen niet. N.B bij de achterdeuren heb je dit probleem niet, vandaar dat daar ook geen vlekken gemeld worden.

Nat worden van de bekleding is niet leuk, maar ook weer niet onoverkomelijk. Het blijft wel vervelend.

Dat er daarna vlekken achterblijven is natuurlijk andere koek. Dit werd uiteindelijk door Kia NL ook erkend,

na een RADAR uitzending, en wordt de bekleding onder garantie gecleaned en voorzien van een beschermlaag.

Nou wij hadden ook vlekken op de achterbank hoor, en daar zit praktisch nooit iemand alleen af en toe de tas die er op gegooid wordt. Dat het een productiefout is ben ik het niet mee eens, want na het goed (opnieuw) laten impregneren van de bekleding hebben wij nergens meer last van.

We hebben de hele winter door weer en wind gereden en de bekleding is daarbij regelmatig vochtig geworden. Hebben bij de eerste beurt (begin november) de opnieuw laten impregneren.