bsmidtable Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Hallo, Mijn Sorento uit 2003 blaast na ongeveer 45 minuten rijden koude lucht. Wat ik daarna ook doe, niks lijkt te helpen. Het lijkt er ook op dat het spulletje totaal ontregeld is. Pas als ik hem op 26 graden of meer zet dan wordt het wat warmer. Wanneer ik hem dan wat lager zet is het wederom misse boel. De auto is ondertussen al 2 keer terug geweest bij de dealer. De eerste keer werd deze gereset en is er een nieuwe unit ingezet. De tweede keer een nieuw interieurfilter. Dat was dus niet de oorzaak. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn??? Betreft overigens een 2.4 EX, benzine MT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo 442 Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Dat kan vanalles zijn. Allereerst: hoe blijft de koelvloeistof temperatuur?(thermostaat eerst eens vervangen) Is er voldoende circulatie?(schoepenwieltje van de waterpomp los/defect) Kachelradiator niet verstopt? en tenslotte een juiste werking van de kachelkraan/kleppen/electronica. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
parketteur Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Dat heb ik ook gehad,bij ons was het de thermostaat klep die vast zat. Pas als je hem helemaal open zette ging hij iets open en kwam er wat warme vloeistof erdoor. Maar als je bij de dealer bent geweest en als die het al niet kunnen vinden dan zal het vast iets extremer wezen,dus ik ben benieuwd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
masimo Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Het kan 1 van de sensoren zijn die de airco regeling. Vaak is de buitentemperatuursensor het probleem. Die zit vooraan onder de kap bij de radiator. Meestal gecorrodeerde kontakten of defect. (Zie plaatje voor locatie). Wat heb je voor een airco? Handmatige of automatische. De automatische airco heeft namelijk een zelfdiagnose functie: Auto op contact A/C knop indrukken en ingedrukt houden Drie keer op de "Mode" knop drukken binnen 5 seconden A/C knop loslaten Alle aanduidingen lichten twee keer op met 0,5 sec tussenpose Daarna licht een eventuele diagnosecode twee keer op gedurende 0,5 sec. Als er meerdere codes voorhanden zijn dan lichten die na elkaar gedurende 0,5 sec op. Vervolgens keert het systeem terug naar de normale bedrijfstoestand. Foutcodes: E0 = alles OK E1 = Binnentemperatuursensor. E2 = Buitentemperatuursensor. E3 = Thermosensor. (E4 bestaat niet) E5 = Fotosensor (Zonlichtsensor). E6 = Potentiometer van de luchtmengklep. Als 1 van bovenstaande fouten aanwezig is gaat het systeem in een noodloop. Bij E6 fouten gebeurt het volgende: Bij ingestelde temperatuur tussen 17°C en 24.5°C word minimale warmteproductie ingesteld. Bij ingestelde temperatuur tussen 25°C en 32°C wordt de maximale warmteproductie ingesteld. Als ik je foutbeschrijving lees gok ik op een E6 fout. Testprocedure ook bijgevoegd (helaas in het Duits). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bsmidtable Posted March 10, 2013 Author Share Posted March 10, 2013 Het is dus inderdaad één van de sensoren. Als foutcode geeft hij een E4 en een E5 aan. Is ook bekend waar de E4 voor staat? Het kan 1 van de sensoren zijn die de airco regeling. Vaak is de buitentemperatuursensor het probleem. Die zit vooraan onder de kap bij de radiator. Meestal gecorrodeerde kontakten of defect. (Zie plaatje voor locatie). Verder heeft de automatische airco een zelfdiagnose funktie: Auto op kontakt A/C knop indrukken en ingedrukt houden Drie keer op de "Mode" knop drukken binnen 5 seconden Alle aanduidingen lichten twee keer op met 0,5 sec tussenpose Daarna licht een eventuele diagnosecode twee keer op gedurende 0,5 sec. Als er meerdere codes voorhanden zijn dan lichten die na elkaar gedurende 0,5 sec op. Vervolgens keert het systeem terug naar de normale bedrijfstoestand. Foutcodes: E1= Binnentemperatuursensor. E2= Buitentemperatuursensor. E3= Thermosensor. E5= Fotosensor (Zonlichtsensor). E6= Potentiometer van de luchtmengklep. Als 1 van bovenstaande fouten aanwezig is gaat het systeem in een noodloop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bsmidtable Posted March 10, 2013 Author Share Posted March 10, 2013 Ik zag in één van de eerdere topics al dat de E4 code niet bestaat? Dan maar weer terug naar de dealer met dit verhaal en hopen dat dit het dan ook is. Het is dus inderdaad één van de sensoren. Als foutcode geeft hij een E4 en een E5 aan. Is ook bekend waar de E4 voor staat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
masimo Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Nee, geen verdere gegevens over E4. In mijn werkplaatshandboek uit 2005 staat er niks over. Dealer zou het moeten weten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bsmidtable Posted March 10, 2013 Author Share Posted March 10, 2013 Dank allemaal voor de reacties. Ik zal het terugkoppelen naar de dealer en zal de uitkomsten ervan toevoegen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bsmidtable Posted March 21, 2013 Author Share Posted March 21, 2013 Zoals beloofd even een update. De auto is nu sinds vorige week dinsdag bij de dealer. Afgelopen vrijdag gaven ze me hjet bericht dat het probleem erkend wordt alleen weten ze nog steeds niet wat de oorzaak is. Ik ga er dan vanuit dat de sensor vervangen is. De auto staat nu een week later nog steeds daar en nog steeds is er niets over bekend. Ik heb hem nu iets meer dan een maand en ik heb hem denk ik hooguit een week bij huis gehad. Nja, nu kan ik wel zeggen dat ik een erg zuinige sorento heb Dank allemaal voor de reacties. Ik zal het terugkoppelen naar de dealer en zal de uitkomsten ervan toevoegen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bsmidtable Posted March 23, 2013 Author Share Posted March 23, 2013 Gisteren de auto terug gekregen van de dealer. Ik heb nog niet de info wat er nu aan gedaan is. Daar ga ik dus nog even achteraan. Wel heb ik gisteren getracht de de zelfdiagnose weer uit te voeren, maar dat lukt dus niet meer. Eerlijk gezegd wordt ik nu wat wantrouwend en vraag me af of het mogelijk is dit deel te blokkeren zodat ik geen zelfdiagnose niet meer uit kan voeren. Misschien wat vergezocht maar vind het nu wel vreemd dat ik dat nu ineens niet meer uit kan voeren. Weet iemand of dit mogelijk is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
masimo Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Belangrijkste is dat het werkt, lijkt me. Misschien heeft de dealer een ander type regeling ingebouwd, die op een ander manier een zelf-diagnose kan uitvoeren. Je kan de dealer toch vragen hoe het met de nieuwe moet? Ik zou wel even precies navragen wat ze gedaan hebben. Niet dat ze een of andere truc uitgehaald hebben en wellicht niet alle functies beschikbaar zijn. Met trucs bedoel ik dan sensoren overbruggen, kabeltjes niet aangesloten, doorverbindingen, ..... Dus uitgebreid testen!!!!! Lijkt me dat je recht hebt op een goede uitleg, gezien de lange periode dat ze je auto in de garage gehad hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bsmidtable Posted March 23, 2013 Author Share Posted March 23, 2013 Net een stuk gereden. Het blijkt dat de auto na ongeveer een half uur tot 45 minuten wederom koud weg blaast. Het maakt verder geen verschil of ik hem op auto stand heb staan of manueel bedien. Net contact gehad met de dealer. Deze vertelde me dat de auto inderdaad wat koude lucht in kan blazen met als reden dat de verwarming in eerste instantie te warm binnen blaast. Wanneer ik hem dan instel op bijvoorbeeld 23 graden dan zal de temp in eerste instantie ongeveer 26 binnen laten stromen waarop deze dat later compenseert met koude lucht totdat de gewenste temp bereikt wordt. (alleen bij auto stand. Ik had hem echter in de mauele stand staan. Aan het begin was het aangenaam waarop ie later weer ijskoude lucht naar binnen liet stromen. Het lijkt er nu op dat we wat weggezet worden als zeikerds die niet weten hoe zon systeem werkt, maar ik heb wel meer dan 1 auto gehad maar nog nooit meegemaakt dat een verwarming op manuele stand koud blaast. Ze hadden wel aangegeven dat ze meerdere sensoren vervangen hadden en ze zullen nu de aftersales manager laten bellen met ons om het probleem op te lossen. Ik denk zelf dat we maar eens een rit gaan maken in een soortgeljke sorento zodat we zelf kunnen beoordelen of het inderdaad aan ons ligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeen Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Heb dit ooit gehad met de Koreaanse Mercedes. Ssang Yong Rexton uit 2004. Hierbij blies de kachel ook na verloop koude lucht en moest de stand op minimaal 26 graden gezet worden. Ze hadden hier een modificatie voor, door de temperatuur sensor vanuit het dashboard te verhuizen naar de A stijl. Dit heeft het destijds verholpen. Wellicht dat Kia destijds ook een dergelijke modificatie heeft gehad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jim Brouns Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Mijn BMW had dit probleem, en toen was de kachelweerstand defect. Weet niet of kia dat ook heeft. Klacht is in ieder geval hetzelfde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
masimo Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Ik gok daar ook op. Een kapotte kachelweerstand (potentiometer van de luchtmengklep) zou dit gedrag verklaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bsmidtable Posted March 24, 2013 Author Share Posted March 24, 2013 Wederom bedankt allen, Ik zal dit morgen terugkoppelen naar de dealer. Hopen dat ze het nu voorgoed in orde gaan maken. Ik zou het anders ook niet meer weten. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar als ik de auto start en ik zet de verwarming in de manuele stand op 23 graden en de instroomsnelheid op twee blokjes (ventilatorstand) zet, dan gaat deze na verloop van tijd vanzelf op stand drie blazen?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
masimo Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Dan heeft de regeling toch blijkbaar nog een eigen leven. Ik krijg toch het gevoel dat ze maar wat geklooid / geprobeerd / geknutseld hebben. Vraag (lees: eis) precieze uitleg over wat ze allemaal gedaan hebben. Is je dealer een Kia-dealer? Die moeten toch diagnoseschema's hebben om tot een oplossing te komen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bsmidtable Posted March 24, 2013 Author Share Posted March 24, 2013 Het betreft idd een kia dealer. Ik ben iig al blij dat het niet aan mijn waarneming ligt. Ik hwd ook al een idee dat er niks of mee geknutseld is ipv over te gaan naar een gedegen reparatie. Ze gaven aan een nieuwe interieurfilter te hebben geplaatst, nieuwe module, en nu nieuwe binnen en buitentemp sensor. Volgens hen ise niks mis met de verwarming.; k heb een idee dat men wel weet wat het is maar dat het duur wordt voor hen en daarom over gaan op lapwerk. Ik heb nog bovag garantie en zal hen bij in gebreke blijven hen inschakelen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bsmidtable Posted March 25, 2013 Author Share Posted March 25, 2013 Vandaag weer bij de dealer geweest en een monteur mee laten rijden. Deze gaf aan dat het een normale werking is van het systeem. Deze had een digitale meter meegenomen. Deze gaf de gehele rit omstreeks de 26 graden aan, hoewel er veel koudere lucht de cabine in werd geblazen op de handmatige stand. Hij gaf aan dat de sensor wel degelijk werkt ook al staat deze in de handmatige stand. Dit was dus het tegenovergestelde wat een andere medewerker me per tel verteld had. Wel wordt aangegeven dat het inderdaad koud voelt (de lucht die binnen stroomt) maar dat ze er verder niks aan kunnen doen omdat de algemene autotemp op 26 staat. Ook heb ik nog aangegeven dat de ventilatorstand zich soms zelf schakelt....Antwoord: Heb ik geen verklaring voor. Ook nog aangegeven dat de instroom bij de voeten bij de bestuurder warm wordt en bij de passagiersstoel koude lucht binnenstroomt....Antwoord: Dat is technisch niet mogeljk omdat de lucht door een buis gaat...En laat me dan maar gek zijn...het is toch echt zo. Deze week ga ik dan maar eens een rit maken in een andere sorento met hetzelfde systeem zodat ik kan beoordelen of het inderdaad klopt wat men zegt maar ik moet zeggen dat me een gevoel van "genaaid worden" me bekruipt. Iemand anders ook die ervaring dat de koude luchttoevoer extreem koud aanvoelt?? Ik kom in ieder geval met koude handen uit de auto en dat met 23 graden?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
masimo Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Ik ben geen expert op dit vlak, maar ik vind ook dat men niet echt weet wat er aan de hand is. Dat met die andere Sorento is een prima idee. In mijn Sorento heb ik een dual-zone systeem, en passagier en bestuurder kunnen onafhankelijk instellen. Links koud en rechts warm is wel degelijk mogelijk. Laat je niet afschepen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bsmidtable Posted March 30, 2013 Author Share Posted March 30, 2013 Wederom gesproken met de dealer. Deze halen de auto aankomende week op en zullen kia nederland er naar laten kjken. Ik zal ze in ieder geval de suggestie doen de binnentemp meter te verplaatsen naar de A stijl, zodat de warmte niet al te snel gevoeld wordt. Nu echter weer wat nieuws gevonden . Ik heb vlak na de aankoop aangegeven dat ik de verlichting rondom het contactslot mistte. Als antwoord kreeg ik te horen dat deze er niet in zat. Tevens, nadat ik de auto één dag in mijn bezit had, startte deze niet alsof de startonderbreker actief werd. Nu zag ik gisteravond onder het stuurwiel door een naad een groen lampje branden. Ik heb vanochtend eens gevoeld en met de tel een aantal foto's gemaakt en wat blijkt??? Zit daar het originele groene contactring (functionerend en wel. Met daaraan een sleutel vastgeplakt. Gezien de vingerafdrukken op de afdekplaat die onder het stof zat van binnen kon ik zien dat er recent aan was gezeten. Dus het raadsel dat de auto niet meer wilde starten (want volgens de dealer startte deze gewoon bij de werkplaats) is dus nu opgelost. Blijkbaar is de sleutel losgekomen van de ring waardoor deze geen contact meer maakte en dus niet meer startte. Ik heb ze nu te kennen gegeven klaar te zijn met dit broddelwerk. Doen zij er niks mee dan zal ik kia nederland en de bovag persoonlijk gaan benaderen hierover. Wordt vervolgd...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
masimo Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 ......Met daaraan een sleutel vastgeplakt?????????........ Huh? Er is dus een sleutel ergens onder je dashboard geplakt, zodat de startonderbreker omzeilt wordt? Ik zou bijna denken dat je een gestolen auto gekocht hebt. In die ring zit een antenne (een spoel) die, als je de auto op contact zet de transponder in de sleutel activeert. Die transponder zendt dan de opgeslagen code naar de startonderbreker, die vervolgens de code checkt. Als de code klopt krijgt het motormanagementsysteem het signaal om de brandstofinspuiting in te schakelen. De sleutel is waarschijnlijk niet aangemeld in de computer. Is het wel een originele Kia-sleutel? Zolang de andere sleutel in de buurt van de ring blijft, zal de auto starten. Wordt ie weg gehaald dan start je auto niet, zoals je al gemerkt hebt. Wat gebeurt eigenlijk als je de zaak omdraait? De sleutel die je nu gebruikt bij de ring, en starten met de sleutel die er nu opgeplakt is? Als een Kia-dealer niet weet hoe een nieuwe sleutel in de computer aangemeld moet worden, dan zou ik snel alle hoop opgeven. Dat aanleren is een fluitje van een cent. Vooral werk maken van deze zaak, want ik denk dat je met behoorlijke prutsers te maken hebt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bsmidtable Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=d3f8c1f088&view=att&th=13dc18c4266d5ab6&attid=0.1&disp=inline&realattid=1431046184136343552-1&safe=1&zw Hierbij de foto van hetgeen er onder het stuurhuis bungelt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
masimo Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 De link naar de foto werkt (voor mij) niet. Je kan ook een foto (max. 500Kb) hier rechtstreeks uploaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bsmidtable Posted April 1, 2013 Author Share Posted April 1, 2013 De link naar de foto werkt (voor mij) niet. Je kan ook een foto (max. 500Kb) hier rechtstreeks uploaden. Ik krijg dit op de één of andere manier niet voor elkaar. Helaas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts