Jump to content

Kopen of leasen

Tomorrow

Recommended Posts

Klein maar fijn, zo ervaar ik de Kia Picanto. Vandaar dat ik eens wat berekeningen er op los ben gaan gooien om te kijken wat deze auto mij eventueel gaat kosten per jaar en gedurende het aantal jaren dat we er in willen gaan rijden.

Omdat ik de laatste tijd ook wat meer hoor over privé lease en ik toch wel erg benieuwd was naar de resultaten hiervan heb ik die ook eens meegenomen in mijn berekening, met toch wel een heel verrassende uitkomst;

De gegevens:

Heb een Kia Picanto 1.2 CvvT met Comfort Pack als uitgangspunt genomen. Deze levert de Leasemaatschappij ook. 

Volgens de prijslijst komt ik als ik hem bij de dealer aanschaf op een prijs van EUR 12.500,- rijklaar, dus inclusief kosten rijklaar, metallic lak etc.

Ik ben vervolgens naar de calculator van de ANWB gegaan en heb dar de gegevens ingevoerd. Aantal jaren bezig 3 jaar en 10.000 km per jaar.

Hierbij kom ik dan aan de volgende bedragen, voor de gehele gebruiksduur

Verzekering - 2.044,-

Wegenbelasting - 549,-

Onderhoudskosten - 1.500,-

Afschrijvingskosten - 7.100,-

Brandstof - 2.745

Rente derving door investering - 684,-

Totaal - 14.600

Nu kost  diezelfde auto in de lease EUR 250,- per maand dus over 36 maanden: = EUR 9.000,- + brandstof EUR 2.745,- = 11.745. Dit scheelt dus EUR 2.855,-

Conclusie je kan beter lease denk ik volgens deze berekening.

Alleen voelt dit toch vreemd, een leasemaatschappij die goedkoper is dan zelf kopen. Klopt de ANWB calculator wel of is het gewoon zo duur in relatie tot de lease.

Ik ben daarom heel benieuwd wat gevoel jullie bij deze bedragen hebben, zijn ze realistisch vanuit de berekening van de ANWB, of vind je ze te hoog. 

Ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Ik vond de afschrijving ook fors een inruil prijs naar drie jaar van 5.400 leek mij wat aan de lage kant, vooral zolang de kleine auto's nog zo gewild blijven.

Zelf heeft overigens kopen nog wel mijn voorkeur, ik hoef dan niets persé iets anders na 36 maanden. 

Staat op autotrader.nl genoeg rollend materieel.

Heb er ook (goede) ervaring mee......

Private-Lease is per definitie zeker niet goedkoper dan een lening.....

Dingen anders benoemen lijkt soms een oplossing maar is het niet.