Tomorrow Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Klein maar fijn, zo ervaar ik de Kia Picanto. Vandaar dat ik eens wat berekeningen er op los ben gaan gooien om te kijken wat deze auto mij eventueel gaat kosten per jaar en gedurende het aantal jaren dat we er in willen gaan rijden. Omdat ik de laatste tijd ook wat meer hoor over privé lease en ik toch wel erg benieuwd was naar de resultaten hiervan heb ik die ook eens meegenomen in mijn berekening, met toch wel een heel verrassende uitkomst; De gegevens: Heb een Kia Picanto 1.2 CvvT met Comfort Pack als uitgangspunt genomen. Deze levert de Leasemaatschappij ook. Volgens de prijslijst komt ik als ik hem bij de dealer aanschaf op een prijs van EUR 12.500,- rijklaar, dus inclusief kosten rijklaar, metallic lak etc. Ik ben vervolgens naar de calculator van de ANWB gegaan en heb dar de gegevens ingevoerd. Aantal jaren bezig 3 jaar en 10.000 km per jaar. Hierbij kom ik dan aan de volgende bedragen, voor de gehele gebruiksduur Verzekering - 2.044,- Wegenbelasting - 549,- Onderhoudskosten - 1.500,- Afschrijvingskosten - 7.100,- Brandstof - 2.745 Rente derving door investering - 684,- Totaal - 14.600 Nu kost diezelfde auto in de lease EUR 250,- per maand dus over 36 maanden: = EUR 9.000,- + brandstof EUR 2.745,- = 11.745. Dit scheelt dus EUR 2.855,- Conclusie je kan beter lease denk ik volgens deze berekening. Alleen voelt dit toch vreemd, een leasemaatschappij die goedkoper is dan zelf kopen. Klopt de ANWB calculator wel of is het gewoon zo duur in relatie tot de lease. Ik ben daarom heel benieuwd wat gevoel jullie bij deze bedragen hebben, zijn ze realistisch vanuit de berekening van de ANWB, of vind je ze te hoog. Ben erg benieuwd naar jullie reacties. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
betominice Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Hoi Tomorrow De afschrijving van 7100 euries is wel erg veel . Dat zullen velen het met mij eens zijn . Helaas denk ik dat dat kopen zelfs het bedrag finacieren nog voordeliger is Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomorrow Posted March 18, 2013 Author Share Posted March 18, 2013 Ik vond de afschrijving ook fors een inruil prijs naar drie jaar van 5.400 leek mij wat aan de lage kant, vooral zolang de kleine auto's nog zo gewild blijven. Zelf heeft overigens kopen nog wel mijn voorkeur, ik hoef dan niets persé iets anders na 36 maanden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jim Brouns Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 ANWB calculator klopt niet, bij mijn vorige auto een BMW 5 serie zaten ze bijna 300 euro per maand boven de werkelijke kosten. Ik zou het dus met een korreltje zout nemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Zelf kopen......... Waar denk je dat die lease panden met hun pakkemanzen van betaald worden ? Boerenverstand en f*ck dat soort privatelease constructies...da's gewoon duur lenen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
betominice Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Zelf kopen......... Moet wel de centjes hebben enne de economie moet ook draaien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Staat op autotrader.nl genoeg rollend materieel. Heb er ook (goede) ervaring mee...... Private-Lease is per definitie zeker niet goedkoper dan een lening..... Dingen anders benoemen lijkt soms een oplossing maar is het niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen66475 Posted March 19, 2013 Share Posted March 19, 2013 Ik heb al eens een topic geopend met gebruikskosten van een Picanto. Kijk hier maar eens, dit zijn werkelijke kosten en geen prognose. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LED-Lightning Posted March 19, 2013 Share Posted March 19, 2013 Ik lease zelf mijn Kia Rio (prive-lease), en mijn vorige auto (Seat Ibiza ST) was ook een lease auto (ook prive-lease), en dat bevalt mij prima! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts