bigwade Posted December 16, 2008 Posted December 16, 2008 Hoi Allen, beetje domme vraag maar ik kan het nergens vinden. Is de 4wd functie alleen beschikbaar bij lage snelheden of kan die aan blijven tot topsnelheid. Maakt het uit of het benzine 2.0. diesel 2.0 of v6 is ? Praat me even bij. grtz ! Quote
bigwade Posted December 17, 2008 Author Posted December 17, 2008 een link waar ik het kan vinden is ook goed hoor....... Leest uberhaupt iemand dit forum... of zijn er alleen maar hele blije Kia rijders die hier niet komen Quote
Peer Posted January 11, 2009 Posted January 11, 2009 hoi Bigwade, bij mijn weten is 4wd een gewone vierwieldrive als bij de meeste auto's. Ik rijd zelf een sportage uit '96. Die heeft standaard achterwielaandrijving. Daarbij kan ik op een zachter wegdek, dus niet op de snelweg of wegen met bestrating, al rijdend de 4H inschakelen tot 60 km p/u. Door de inschakeling onstaat er wat frictie in de bochten en op een hard wegdek knoept en knarst het dan behoorlijk. De 4wd kent geen sper op het differentieel of op de bak. Dat betekent dat als er 1 wiel geen grip krijgt, deze doorslaat en de 4wd geen effect heeft. Vergeet niet dat het een SUV is een geen terreinwagen!!! Onder extreme omstandigheden heb je dan ook niet veel aan de 4wd. Bij een modderig wegdek, een zandpaadje of een besneeuwd wegdek heeft de 4wd wel degelijk zijn voordelen. Groet, Peer Quote
wimtenhoope Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 Inderdaad is er wel wat veranderd. Bij Kia gaf men indertijd (2006) aan dat er wel sperren zitten in de assen. Dat merk je ook als je op een wat stroever ondergrond het stuur naar de hoek draait. De wagen staat dan gewoon klem en is haast niet van zijn plaats te krijgen. Mijn reden om op vierwiel drive te gaan is voornamelijk op (gras )campings de aanhanger goed weg te krijgen en op stenige bergweggetjes goed grip te houden. Daar stelt de Sportage ook niet in teleur. Overigens is de maximum snelheid nog steeds zo'n 60 km waar de 4WD gewoon automatisch afschakeld. net zoals deze automatisch inschakeld als er een wiel doorslipt. daarom zal de handmatige inschakeling nauwelijks gebruikt hoeven worden. Groetjes Wim Quote
uitvaartleider Posted January 18, 2009 Posted January 18, 2009 (edited) Beste mensen, Misschien eem beetje laat maar toch, dan maar voor anderen. Bij een sportage is een viscose koppeling geplaatst. Deze maakt een verbinding met de achterwielen als de voorwielen minder of geen grip meer hebben. dit gaat tot 50 % bij alle snelheden. Als je met een onverharde gladdde ondergrond weg wil rijden kan je de koppeling vast zetten dan begin je gelijk met 50% sper voor/ achter Het grip links en rechts moet met de trackoncontrol doen. Zo kom je in het terrein ook een aardig stuk mee( zeker met een automaat) dan heb je een extra vertraging en geen verbrande koppeling. De vaste koppeling gaat inderdaat bij voldoende grip boven de 30 KM per uur uit. ( leuk voor een sprintje op een nat wegdek. ) Edited January 18, 2009 by uitvaartleider Quote
Recommended Posts