jelledeboer Geplaatst 17 April, 2013 Geplaatst 17 April, 2013 Begin vorige jaar zocht ik naar een oplossing om mijn racefiets op mijn Picanto 3 deurs te kunnen vervoeren, zonder dat het in mijn auto moet. Helaas bood internet vrij weinig informatie over dakdragers voor 3 deurs versie behalve "het past wel" maar welke en hoe?? Bijna geen webwinkels bood duidelijke items voor 3 deurs. Uiteindelijk heb ik universele MAC TI-S18 dakdragers gekocht, na veel passen en uitzoeken heb ik deze dakdragers passend gekregen. Jullie zullen wel zich afvragen hoe ik de achterste rail erop heb gekregen aangezien daar geen deuren zijn en ook geen ramen die open kunnen. Graag wil ik mede 3 deurs bezitters een howto aanbieden. Er hoeft niks aan de auto aangepast te worden. Maat stellingen (overlangs) Dit zijn geen precieze maten, op deze plaatsen staan ze het beste. Jullie zien dat ik plastic bij de klemmers heb omgewikkeld, deze zou ik ook gaan doen want het biedt extra bescherming voor de lak. De kortste kant (24 CM) is de achterkant. . Maat stelling (dwars) aan achterkant Maat stelling (dwars) aan voorkant Klemmen aan achterkant Zoals ik al zei, er hoeft niks aan de auto aangepast te worden maar voor een voorzichtige bezitter die geen enkele krasje op zijn/haar Picanto wilt moet dit niet gaan doen. Maar kom op, het is en blijft gebruiksvoorwerp. Aan de bovenkant van de achterramen is er ongeveer 1 CM ruimte, de enige wat je moet doen is de rubber met een scherpe mes wegduwen. De punt van de klem duw je dan tussen de ruimte die je zojuist hebt weggeduwd. Dan duw je de klem richting de deur tot hij helemaal erin zit. Na verwijderen van de dakdragers zul je een halve cm ruimte overhouden. Door een aantal keren over de rubber te wrijven/duwen komt ie weer op zijn plaats. Ik heb de dakdragers tot nu toe drie maal gebruikt. De beste testcase was 250km lange autorit naar Limburg waar toen ook vrij hard waaide (windkracht 4 met stoten van 5/6), de auto heeft zich goed gehouden en qua stabiliteit is er ook niks mis. Je merkt wel dat de auto een beetje schudt maar dat is zonder dragers ook al zo. Hopelijk kan ik met deze kleine howto mensen helpen en twijfels wegnemen. Het past dus wel! Nog vragen? Stel ze gerust. Quote
joepnd Geplaatst 22 Mei, 2013 Geplaatst 22 Mei, 2013 Voor 2 van die fietsen vind ik een trekhaak een mooiere oplossing. Quote
MauS Geplaatst 22 Mei, 2013 Geplaatst 22 Mei, 2013 Joepnd, Er zijn ook mensen die geen trekhaak onder de auto hebben he, Jelle het ziet er top uit, (zeker als je iets wilt vervoeren op de 3 deurs) Ik ben naar Oostenrijk geweest met 2 paar ski's met magneet dragers. (speciaal voor ski's uiteraard) Ik vind jou oplossing / constructie zeker interessant mocht men fietsen en dergelijke op het dak willen dragen. Ben wel enigszins benieuwd hoe vast de achterzijde zit...? (gevoelsmatig dan, ) Quote
handyman Geplaatst 23 Mei, 2013 Geplaatst 23 Mei, 2013 met een trekhaak kun je max 1 fiets vervoeren qua toegelaten belasting Creatieve oplossing op deze manier. Quote
joepnd Geplaatst 23 Mei, 2013 Geplaatst 23 Mei, 2013 met een trekhaak kun je max 1 fiets vervoeren qua toegelaten belasting 1 Racefiets weegt max 10kg en met een "schaar" fietsendrager van max 5 kg blijf je toch onder de kogeldruk. Quote
bigmac Geplaatst 23 Mei, 2013 Geplaatst 23 Mei, 2013 28 kg is de maximale kogeldruk bij de trekhaak. Ik heb zo'n Thule schaar-fietsendrager maar vervoer enkel af en toe een 'old-school' fiets. Ik gebruik de trekhaak wel voor een aanhangertje of een vouwwagen (205 kg). Wel even met belading er op letten niet te veel voorin te pakken, zodat de kogeldruk acceptabel blijft. Quote
jelledeboer Geplaatst 24 Mei, 2013 Topic Starter Geplaatst 24 Mei, 2013 Joepnd, Er zijn ook mensen die geen trekhaak onder de auto hebben he, Jelle het ziet er top uit, (zeker als je iets wilt vervoeren op de 3 deurs) Ik ben naar Oostenrijk geweest met 2 paar ski's met magneet dragers. (speciaal voor ski's uiteraard) Ik vind jou oplossing / constructie zeker interessant mocht men fietsen en dergelijke op het dak willen dragen. Ben wel enigszins benieuwd hoe vast de achterzijde zit...? (gevoelsmatig dan, ) De achterzijde zit echt muurvast zonder enige verplaatsing onderweg. Ik had eens een autorit van 250km naar Limburg waar toen vrij hard waaide maar de dragers blijven goed vast. Trekhaak is wel een mooiere oplossing maar wil ook meer erop kunnen vervoeren zoals twee gewone fietsen. Ook is de prijs van een trekhaak zonder drager al 700 euro (wel toen ik mijn picanto kochte)... Deze oplossing heeft mij amper 140 euro gekost... Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.