Thomasje Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Ik heb een vraagje mbt het schakelen in een 2013 Kia picanto comfort pack. De vraag is ontstaan doordat ook ik het verbruik erg vind tegenvallen. Om te proberen of ik zuiniger kon gaan rijden probeerde ik te schakelen op de schakelindicator. 50 in de 4, bij 65/70 naar de 5 enz. Heel leuk zon indicator, maar volgens is schakelen op de indicator geen slimme zet. Het lijkt wel of ik veel te lage toeren maak bij optrekken... het maakt althans zon soort brommend geluid. Dit is toch niet goed voor mijn motor? of maakt dit niet uit? Als ik bv 50 rijdt in de 4 zonder optrekken... dan hoor ik dit geluid niet... maak ook dan wel lage toeren... verstandig? of toch als vanouds boven de 2000 toeren blijven rijden en een vreselijk verbruik hebben? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen66475 Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Zet die schakelindicator maar uit. Gewoon op het gevoel rijden. Rij altijd in een zo'n hoog mogelijke versnelling maar zorg ervoor dat ie niet gaat brommen (zoals je beschrijft). Je kunt rustig 50 (55 op teller) in z'n 5 rijden bij een gelijkblijvende snelheid. Ga je accelereren in z'n 5 bij 50-55 dan gaat ie brommen. Je kunt dan beter even terugschakelen en dan weer op het gevoel opschakelen. Je zult hierdoor geen hoger verbruik krijgen, eerder lager. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomasje Posted April 24, 2013 Author Share Posted April 24, 2013 maar dat maakt niets uit? in constante snelheid weinig toeren? daar gaat de motor niet van kapot? als die maar niet bromt? voor optrekken even terugschakelen dus! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vromansm Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 mijn ervaring tot nu toe is met mijn picanto design edition is probeer bij constante snelheid de aantal toeren rond de 2000 te houden als je wil optrekken schakel dan 1 versnelling terug deze auto moet je met gevoel rijden om ook een laag brandstof verbruik te krijgen ik rij nu zelf 5,8 Ltr op 100KM en de KM teller staat nu pas op 654KM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigmac Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Ik rij zodra de weg/verkeer het toelaat in de vijfde; rustig 50 rijden zonder veel gas te geven gaat goed met de picanto. Moet je optrekken, dan is even terug naar de 4de verstandig. Ik vind de schakelindicator handig ook om te voorkomen dat je bv te lang in de 4de blijft rijden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts